تنها 31درصد از کارمندان دانش سایبری دارند!

تنها 31درصد از کارمندان دانش سایبری دارند!
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸

گزارش‌های منتشر شده حاکیست که تنها ۳۱ درصد از کارمندان در جهان، تحت آموزش سایبری قرار گرفته‌اند و مابقی آنها اطلاعات بسیار جزئی و اندکی درمورد مقابله با آسیب‌های رایانه‌ای و سایبری دارند.

به گزارش گرداب، در سالهای اخیر که حملات سایبری به شدت رشد کرده است، موسسه‌های تحقیقاتی و تحلیلی بسیاری در جهان بارها هشدار داده بودند که سال های آینده، حملات سایبری و بدافزاری به سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها و نهادهای دولتی در جهان به اوج خواهد رسید و خسارات جبران ناپذیر فراوانی را برای دولت و شرکت های مختلف به باور خواهد آورد. 

به تازگی آمار و گزارش‌های منتشر شده در وب سایت smallbiztrends نشان می‌دهد که تنها ۳۱ درصد از کارمندان فعال در شرکت‌های مختلف جهان تحت آموزش سایبری قرار می‌گیرند و بقیه کارمندان تقریبا هیچ اطلاعی از نحوه مقابله با حملات سایبری و چگونگی شناسایی زودهنگام نفوذ هکرها و بدافزارها به سیستم‌های خود ندارند.

اطلاعات جزئی و کم کارمندان فعال در شرکت‌ها و سازمان های دولتی و خصوصی مختلف در جهان موجب می‌شود که آنها علائم و نشانه های نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به سیستم های اداری را ندانند و در صورت حمله بدافزارها به سیستم های رایانه، هیچ اقدامی را انجام نداده و به راحتی اطلاعات محرمانه شرکت و سازمان مربوطه در اختیار هکرها و افراد ناشناس قرار بگیرد. 

هدف انتشار این گزارش به گفته کارشناسان امنیتی لزوم ارتقای سطح اطلاعات و دانش افراد درباره حفاظت از حریم خصوصی و افزایش امنیت سایبری است تا افراد بتوانند در شرایط مختلف چگونه از اطلاعات خود محافظت کنند و جلوی نفوذ و دسترسی هکرها و مجرمان سایبری را بگیرند.

بدین ترتیب مدیران شرکت های مختلف موظف خواهند بود با برگزاری دوره‌های کاربردی و عملی اطلاعات و دانش کارکنان خود را در زمینه ارتقای امنیت سایبری و حفاظت از داده‌های شرکت افزایش دهند و دست مجرمان سایبری را کوتاه کنند. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بد افزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است. طبق آمار، حملات سایبری در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال های قبل از آن به اوج خود رسید و حالا خبر اینکه قرار است در سال‌های آتی اوضاع از این که هست هم نابسامان تر شود، بسیار نگران کننده به نظر می‌رسد.

همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم ترین آنها می توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.

بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.

در سال گذشته باج افزار، بدافزار و ویروس های رایانه‌ای بسیاری در سراسر جهان، اطلاعات محرمانه، خصوصی و مالی میلیون ها نفر را به سرقت بردند و میلیاردها دلار به شرکت های مربوطه و دولت ها خسارت وارد کرده‌اند. به عنوان مثال، حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) به طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سالهای اخیر صورت گرفته است.