ویروس‌کشی ویندوز با استفاده از دستورات خط فرمان cmd

ویروس‌کشی ویندوز با استفاده از دستورات خط فرمان cmd
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸

گاهی برای ویروس‌کشی تجهیزات دیجیتال به آنتی ویروس دسترسی ندارید و آن زمان است که می‌توانید با استفاده از امکاناتی که ویندوز در اختیارتان قرار می‌دهد، ویروس را از بین ببرید.

به گزارش گرداب، زمانی که آنتی ویروس روی سیستم‌ نصب نیست،  گزینه پیشنهادی برای از بین بردن ویروس‌های موجود در USB drive، کارت حافظه و یا ویندوز 10 کامپیوترتان، CMD ویندوز است. با اجرای برخی دستورات در صفحه CMD، تمامی ویروس‌های موجود روی درایوهای شما از بین خواهند رفت. حتی قادر هستید بعد از پایان کار، با استفاده از EaseUS که یک نرم افزار بازیابی اطلاعات است، بررسی کنید که آیا ویروس و یا فایل آلوده‌ای روی درایو باقی مانده است یا خیر.

یک ویروس چه آسیبی به کامپیوتر شما وارد می‌کند؟

 بدون شک همه ما از ویروس‌های کامپیوتری متنفریم. اما آیا این را می‌دانید که یک ویروس چگونه کامپیوتر و یا لپ تاپ شما را آلوده کرده و به آن آسیب وارد می‌کند؟

در دنیا تعداد بسیار زیادی ویروس رایانه‌ای وجود دارد که هر کدام رفتار خاص خود را دارند. در واقع یک ویروس کامپیوتری، برنامه‌ای ساده است که که موجب عملکرد نامطلوب سیستم شما می‌شود. این ویروس به راحتی قادر است:

دستگاه شما را از کار بیندازد.
فایل‌های مهم‌تان را حذف کند.
پسوند فایل‌ها را تغییر می‌دهند.
برخی از فایل‌ها را مخفی می‌کنند.
فایل‌های شما را رمزگشایی می‌کنند.
 اطلاعات مهم شما را در اختیار هکرها قرار دهد.


 شناخت دستورات commands

 در ادامه به شما خواهیم آموخت که چگونه می‌توانید با استفاده از دستورات صفحه commands، تمامی فایل‌های آلوده موجود در USB، کارت حافظه و یا هر درایو دیگری روی ویندوز 10 را پاکسازی کنید.

شناخته شده‌ترین دستور برای حذف ویروس‌ها در CMD، دستور attribe است. اما بهتر است در ابتدا شناخت کافی از دستوراتی که استفاده می‌کنید را داشته باشید.

در اینجا ویژگی‌های اولیه دستور attribe را خواهیم آموخت. هر کدام از این ویژگی‌ها کاربرد خاص خود را دارند.

R: این ویژگی نشان دهنده خاصیت Read-Only بوده و به این معناست که نمی‌توان فایل را ویرایش و یا حذف کرد. شما تنها قادر به خواندن اطلاعات فایل هستید.

H: این حرف نشان دهنده خاصیت Hidden در دستور attribe است.

A: در دستور attribe، حرف A نشان دهنده خاصیت Archiving است که فایل را برای آرشیو کردن آماده می‌کند. فایل‌های آرشیو شده، اغلب به عنوان اطلاعات کاربران در ویندوز قرار می‌گیرند. شما قادر هستید این فایل‌ها را حذف و یا ویرایش کنید.

S: این حرف، خاصیت فایل را از حالت فایل کاربری به فایل سیستمی تبدیل می‌کند. این کار با تخصیص قابلیت System به فایل صورت می‌گیرد. همانطور که می‌دانید، فایل‌های سیستمی برای سیستم عامل بسیار با اهمیت هستند و در صورت ویرایش و یا حذف، سیستم عامل را دچار مشکل می‌کنند.

نحوه نوشتن دستور attribe

 در بخش قبلی خصوصیاتی از دستور attribe را بیان کردیم که این خصوصیات در دستور attribe کنار علامت‌هایی قرار می‌گیرند تا کارهایی خاص انجام شود.

دستور attribe به شکل زیر است.

[ATTRIB [+ attribute | – attribute] [pathname

در این دستور:

علامت +/-: جهت فعال و غیرفعال کردن یک خاصیت به‌کار می‌رود.

Attribute: هر کدام از خصوصیات R، H، S و A جایگزین این کلمه می‌شوند.

Pathname: محل قرار گیری پوشه یا فایل است.

دستور attribe می‌تواند به صورت جزئی‌تر، به‌صورت زیر نوشته شود.

[ATTRIB [+R | -R] [+A | -A ] [+S | -S] [+H | -H] [+I | -I] [drive:][path][filename

تمام قسمت‌های دستور attribe را شناختید و حالا به سراغ حذف ویروس‌ها از حافظه می‌رویم.

چگونگی حذف ویروس‌ها با دستورات CMD در ویندوز

 فرض کنید فلش مموری شما داخل ویندوز کامپیوتر با عنوان درایو D شناخته شده و این فلش حاوی ویروسی با نام autorun.inf است. برای اینکه این ویروس را از فلش پاک کنید:

در ویندوز کامپیوتر عبارت CMD را جستجو و صفحه CMD را باز کنید. یا اینکه پنجره Run را باز کرده و عبارت CMD را داخل آن تایپ کرده و Enter را بزنید.

سپس عبارت attribe را وارد کنید تا محتویات فلش را مشاهده کنید. در این لیست شما فایل autorun.inf که ویروس است را نیز مشاهده خواهید کرد.

حال عبارت*.* attrib -r -a -s -h را وارد کنید. با این کار تمام ویژگی‌های Hidden، Archive، System و read-only از تمام فایل‌ها حذف می‌شود.

در پایان کار عبارت del autorun.inf را برای حذف فایل ویروس autorun.inf تایپ کنید.

با این کار ویروس از فلش شما پاک خواهد شد.

برای سایر درایوها هم باید به همین شکل عمل کنید تا ویروس‌ها پاک شوند.

روشی که در این بحث در رابطه با آن صحبت شد، برای متخصصان کامپیوتر مناسب است، زیرا یک اشتباه کوچک می‌تواند سرور را دچار مشکل کند.

پس اگر فکر می‌کنید که این کار کمی تخصصی است و از پس آن برنخواهید آمد، بهتر است انجام آن را به یک تعمیرکار کامپیوتر بسپارید و خودتان به کارهای مهمتر برسید.