Gerdab.IR | گرداب

اختصاص 4 ميليارد دلار ديگر براي تقويت زرادخانه هسته‌اي پنتاگون

تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۹

اين خبر را باراك اوباما در حالي اعلام كرد كه پيش از اين در جريان امضاي معاهده استارت جديد با روسيه، متعهد به كاهش تسليحات اتمي شده بود.

گرداب- رژيم آمريكا 4 ميليارد دلار ديگر براي به روزرساني زرادخانه‌هاي هسته‌اي خود اختصاص داد.

به گزارش پرس‌تي‌وي، اين خبر را باراك اوباما در حالي اعلام كرد كه پيش از اين در جريان امضاي معاهده استارت جديد با روسيه، متعهد به كاهش تسليحات اتمي شده بود.

اين معاهده در ماه آوريل سال جاري بين روسيه و آمريكا منعقد شده است و بر اساس آن، دو كشور سلاح‌هاي كشتار جمعي خود از جمله كلاهك‌هاي هسته‌اي را طبق توافق كاهش خواهند داد.

روسيه و آمريكا در سال 1991، اندكي پس از فروپاشي شوروي سابق، به منظور كاهش تسليحات اتمي خود، معاهده كاهش تسليحات راهبردي موسوم به استارت را امضا كردند.

طبق پيمان استارت كه مهلت آن 5 دسامبر 2009 به پايان رسيد، سقف تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي در زرادخانه‌هاي آمريكا و روسيه، شش هزار كلاهك تعيين شد.

مسكو و واشنگتن در سال 2002، توافق نامه تكميلي استارت يك را براي كاهش توان تهاجمي استراتژيك امضا كردند كه كلاهك‌هاي هسته‌اي موجود در زرادخانه‌هاي هر كشور را به هزار و 700 تا 2هزار و 200 عدد محدود مي‌كرد.

مقامات روسيه و آمريكا، همچنين تابستان 2009 در ادامه كاهش و محدوديت تسليحات تهاجمي راهبردي، تفاهم نامه‌اي را امضا و اعلام كردند كه قصد دارند تعداد كلاهك‌هاي هسته‌اي خود را به هزار و 500 تا هزار و 675 عدد و موشك‌هاي حامل آن را به 500 تا يك هزار و 100 فروند كاهش دهند.

منبع: کیهان