نکات ساده‌ای برای استفاده امن‌تر از اینترنت

نکات ساده‌ای برای استفاده امن‌تر از اینترنت
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸

یکی از مواردی که در حفاظت از حریم خصوصی شماحائز اهمیت است، استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ایمن و معتبر است. برخی از اپلیکیشن‌ها همچون واتس اپ، به کاربران این اطمینان را می‌دهد تا تحت هیچ شرایطی از اطلاعات آنها سواستفاده نخواهد شد.

به گزارش گرداب، کارشناسان و متخصصان امنیتی به کاربران توصیه کرده‌اند که با رعایت نکات امنیتی قادر خواهند بود امنیت سایبری بیشتری را برای خود در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به ارمغان بیاورند.

در طول سال‌های اخیر حملات بدافزارها و باج افزارها به شدت رو به رشد و افزایش بوده است. در واقع، باج افزارها نوعی بدافزار هستند که به مجرمان اینترنتی این امکان را می‌دهند تا بتوانند از طریق کنترل از راه دور، رایانه شخص قربانی را قفل کنند به طوری که کاربر نتواند از سیستم خود استفاده کند، سپس یک پنجره روی رایانه شخص نمایان می شود و به او هشدار می دهد تا زمانی که هزینه ای پرداخته نشود، نمی تواند قفل فایل های رایانه اش را باز کرده و از آن استفاده کند.
  
شاید توصیف صحنه فوق برای بسیاری از کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آشنا به نظر بیاید چراکه آنها در مواقع بسیاری ممکن است با حمله و نفوذ هکرها و مجرمان سایبری مواجه شده باشند.

حالا کارشناسان و متخصصان فعال در موسسه امنیتی کاسپرسکی به کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توصیه کرده‌اند که با رعایت موارد و نکات امنیتی قادر خواهند بود تا حد زیادی جلوی نفوذ هکرها به اطلاعات شخصی و حریم خصوصی آنها را بگیرند و بدین ترتیب امنیت سایبری دستگاه و حساب‌های کاربری خود را ارتقا و افزایش دهند.

تنظیمات شبکه‌های اجتماعی را چک کنید

در این قسمت، لازم است که کاربران به هنگام ساختن حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی، تنظیمات آن را چک کنند. کارشناسان امنیتی بر این باورند که بهتر است حساب کاربری خود را به صورت شخصی و خصوصی تنظیم و برای سایر کاربران قابل مشاهده کنند تا احتمال نفوذ هکرها را به حداقل برساند.

گذرواژه حساب‌های کاربری خود را هر از گاهی تغییر دهید

یکی از راه‌های دیگری که به کاربران در این امر کمک می‌کند، تغییر و تعویض رمزعبور حساب‌های کاربری در مدت زمانهای مختلف است.

GPS دستگاه خود را خاموش کنید

کاربران باید توجه داشته باشند که تنها در مواقعی که نیاز به روشن بودن GPS دارند، این قابلیت را فعالسازی کنند و در هنگامی که از آن استفاده نمی کنند، باید بلافاصله آن را خاموش کنند تا از دسترسی هکرها و مجرمان سایبری به اطلاعات شخصی همچون موقعیت جغرافیایی آنها جلوگیری به عمل بیاورند.

تنها وارد وب‌سایت‌های امن شوید

کارشناسان و متخصصان امنیت سایبری به کاربران توصیه کرده‌اند که تنها وارد وب سایت های با درگاه امن که نشانه قفل و نوشته Https را قبل از آدرس کامل سایت به همراه دارند، شوند و از وارد کردن نام کاربری و گذرواژه و سایر اطلاعات شخصی خود به وب سایت های ناایمن خودداری کنند.

از پیام‌رسان‌های امن استفاده کنید

یکی دیگر از مواردی که در ارتقای امنیت سایبری و حفاظت از حریم خصوصی کاربران حائز اهمیت است، استفاده از اپلیکیشن‌های پیام رسان ایمن و معتبر است. این بدان معناست که برخی از اپلیکیشن‌ها همچون واتس اپ، به قابلیت رمزنگاری پیشرفته  end-to-end encryption برخوردارند که به کاربران این اطمینان را می‌دهد تا تحت هیچ شرایطی از اطلاعات آنها سواستفاده نخواهد شد چراکه هیچ داده ای بر روی سرورهای این پیام رسان باقی نخواهد ماند.

از گذرواژه‌های مطمئن و غیرقابل حدس بهره بگیرید

یکی دیگر از راهکارهای کاربران برای جلوگیری از هک شدن توسط هکرها، استفاده از رمزعبورهای مطمئن و غیرقابل حدس توسط کاربران است.

پیام و ایمیل‌های ناشناس را باز نکنید

یکی از روش‌های معمول و متداول مورد استفاده هکرها و مجرمان سایبری حملات فیشینگ بوده است. این بدان معناست که آنها با ارسال پیام و ایمیل‌های ناشناس و آلوده سعی دارند کاربران را فریب دهند تا خود آنها بدون هیچ گونه تلاشی از سوی هکرها برای نفوذ، بر روی محتوای مورد نظر و آلوده مذکور کلیک کرده و به طور ناخودآگاه راه ورود هکرها و مجرمان سایبری را به دستگاه الکترونیکی خود باز کند.

بر روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند خود رمز بگذارید

رمز گذاشتن بر روی تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند جلوی دسترسی سریع و بدون دردسر سارقان، افراد ناشناس و هکرها به اطلاعات شخصی کاربران را می‌گیرد.

به شبکه‌های وای‌فای عمومی متصل نشوید

همواره گزارش‌های متعددی از سوی کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری در فضای مجازی منتشر شده که از امنیت بسیار پایین و ریسک‌های متعدد اتصال به اینترنت وای فای یا بی‌سیم در اماکن عمومی نظیر هتل، رستوران، کافی‌شاپ و مراکز خرید سخن گفته می‌شود. اتصال به اینترنت وایرلس یا وای فای رایگان با اینکه فواید زیادی از جمله اینکه اتصال به اینترنت در هر لحظه و مکان در آن نامحدود است دارد، اما چون سیستمی عمومی و همگانی است و تمامی کاربران از یک نام کاربری و رمز عبور استفاده می‌کنند، ناخودآگاه کاربران را به سمت ناامنی در آن مکان پیش می‌برد و افزایش کلاهبرداری‌های مختلف نظیر حملات سایبری، بدافزاری، باج افزاری و فیشینگ را برای آنها در پی خواهد داشت و زمینه ارتکاب جرم و سوءاستفاده برخی از سودجویان فضای سایبری را فراهم آورده است چراکه هکرها قادر خواهند بود به تمامی اطلاعات ارسالی آنها دسترسی داشته باشند.

اعلان‌های روی صفحه قفل گوشی را غیرفعال کنید

وقتی کاربران نوتیفیکیشن‌های روی صفحه قفل گوشی را فعال کنند، افراد غریبه و ناشناس نیز می توانند به پیام‌های ظاهر شده بر روی صفحه گوشی دسترسی داشته و با خواندن آنها، امکان نفوذ به حریم خصوصی آنها را خواهند یافت.

آنتی‌ویروس خود را آپدیت کنید

کاربران همچنین قادر خواهند بود با استفاده از نصب و آپدیت نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس بر روی گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیکی خود، به ارتقای وضعیت امنیتی حساب کاربری خود بپردازند.

آنتی‌ویروس‌های معتبر تهیه کنید

بسیاری از کاربران با اینکه نرم‌افزارهای آنتی ویروس بر روی سیستم کامپیوتر و موبایل خود نصب می‌کنند، اما همواره مورد حملات بدافزاری، ویروسی و هکری قرار می‌گیرند که به احتمال زیاد به دلیل استفاده از آنتی ویروس های تقلبی و نامعتبر است.

از نرم‌افزارهای مدیریت خودکار گذرواژه استفاده کنید

کارشناسان همواره به کاربران توصیه می‌کنند که از نرم‌افزارهای مدیریت گذرواژه  که به صورت خودکار و اتوماتیک کیفیت و امنیت رمزعبور انتخابی و موردکاربرد کاربران را شناسایی می‌کند، بهره بگیرند.
منبع: ایتنا