فیس بوک از قوانین اخبار جعلی سنگاپور اطاعت کرد

فیس بوک از قوانین اخبار جعلی سنگاپور اطاعت کرد
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸

فیس بوک در پی همخوانی با قوانین مربوط به اخبار جعلی در سنگاپور، یک پست حاوی اطلاعات غلط را با برچسب مخصوص مشخص کرده است.

به گزارش گرداب، دولت سنگاپور به تازگی قانونی موسوم به اخبار جعلی را به تصویب رسانده که بر اساس آن شبکه های اجتماعی ملزم به اصلاح سریع خبرهای دروغینی هستند که توسط کاربران سنگاپوری در آنها منتشر می شود.

خبر یادشده در مورد شناسایی و دستگیری یک افشاگر سیاسی در سنگاپور بود که در مورد انتخابات این کشور اطلاعاتی را منتشر کرده است. دولت سنگاپور خبر یادشده را دروغین دانست و در تاریخ ۲۳ نوامبر به فیس بوک دستور داد اطلاعات منتشر شده در این زمینه توسط یکی از کاربران این شبکه اجتماعی را تصحیح کند.

مطلب یادشده توسط الکس تان منتشر شده که وبلاگی به نام استیتس تایمز ریویو را اداره می کند. وی شهروند استرالیا بوده و در سنگاپور زندگی نمی کند. تان درخواست دولت سنگاپور را رد کرده و از همین رو دولت سنگاپور از تحقیق در مورد عملکرد وی خبر داده است.

فیس بوک مدتی به طور اختیاری  اخبار جعلی و اطلاعات غلط را در پلتفرم خود با برچسب هایی مشخص می کرد. اما اکنون به نظر می رسد این شبکه اجتماعی در سنگاپور "مجبور" به مشخص کردن اخبار جعلی است و برای پیروی از قوانین سنگاپور پستی که در ۲۳ نوامبر منتشر شده و حاوی اطلاعات غلط بود را با برچسبی مخصوص مشخص کرد.

دولت سنگاپور همچنین از توئیتر ولینکد – این هم که تان در آنها حساب کاربری دارد، خواسته مطلب ارسالی وی را طبق خواست دولت اصلاح کنند.

از سوی دیگر فیس بوک در بیانیه ای به رویترز به طور مستقیم با این قانون مخالفت نکرده اما درباره احتمال سواستفاده از آن هشدار داده است. در این بیانیه آمده است: امیدواریم دولت سنگاپور تضمین کند قانون مبارزه با اخبار جعلی روی آزادی بیان تاثیر نمی گذارد. 

طبق قانون سنگاپور پست های مختلف در شبکه های اجتماعی که از خارج این کشور نیز ارسال شده اند، شامل قوانین اخبار جعلی می شوند و عدم اطلاعات از قانون ۱۰ سال زندان یا جریمه ای ۷۳۱ هزار دلاری در پی خواهد داشت.

این نخستین باری است که  فیس بوک تحت قوانینی خاص دستوراتی برای اصلاح یک پست را اجرا می کند.