تعهد رهبران دنیای فناوری به توافق پاریس

تعهد رهبران دنیای فناوری به توافق پاریس
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸

تعدادی از مدیران‌عامل بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکا با امضای بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند حتی با خروج دولت آمریکا از توافق پاریس، به این معاهده‌ی بین‌المللی پایبند خواهند ماند.

به گزارش گرداب، در سال ۲۰۱۵، توافق پاریس به‌منظور مبارزه با گرمایش زمین و جلوگیری از بروز تغییرات اقلیمی تصویب شد و کشورهای جهان براساس این پیمان متعهد شدند تا سال ۲۰۲۰، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند. اگرچه دولت آمریکا ممکن است به‌‌زودی و به‌طور رسمی از این توافق خارج شود، بسیاری از کارفرمایان بزرگ این کشور ازجمله ۸۰ نفر از مدیران ارشد و رهبران سازمان‌های کارگری آمریکا با امضای بیانیه‌ی مشترکی اعلام کردند با قدرت به توافق پاریس ادامه خواهند داد.

امضاکنندگان این بیانیه که نامشان در وب‌سایت UnitedForTheParisAgreement.com (اتحاد برای توافق پاریس) دیده می‌شود، مستقیما درحدود دومیلیون آمریکایی را نمایندگی می‌کنند و این شرکت‌ها و سازمان‌های کارگری، به‌طور غیرمستقیم بیش از ۱۲/۵ میلیون کارگر آمریکایی را شامل می‌شوند.

با وجود اینکه در سال ۲۰۱۷ ترامپ به‌طور رسمی اعلام کرد تمایل دارد از این توافق خارج شود، بسیاری از شرکت‌ها و کارفرمایان آمریکایی به‌صورت شفاهی حمایت خود را از توافق پاریس اعلام کرده بودند.

در این بیانیه چنین آمده است:

" امضاکنندگان همچنان به توافق پاریس پایبند خواهند ماند و مصرانه از دولت ایالات متحده می‌خواهند که در رویه‌ی فعلی خود بازنگری کند و به این پیمان، متعهد بماند. توافق پاریس نه‌تنها به‌طور بالقوه با تأثیرات مستمر و جهانی تغییرات اقلیمی مبارزه می‌کند؛ بلکه تحولی در بهبود شرایط اقتصادی نیروی کار آمریکا ایجاد خواهد کرد و امکان تأمین خانواده و دستیابی به موقعیت‌های شغلی و شرایط اقتصادی بهتر را برای آن‌ها فراهم می‌سازد. ازاین‌رو، باید در نظر داشته باشیم که خروج از این توافق به‌منزله‌ی این است که از‌این‌پس کارگران آمریکا، امکان رقابت در مقیاس جهانی را نخواهند داشت. "

تیم کوک، مدیرعامل اپل، این توافق جدید را در صفحه‌ی توییتر خود به‌اشتراک‌ گذاشت و نوشت:

بشر تا‌به‌امروز با تهدیدی بزرگ‌تر و جدی‌تر از تغییرات اقلیمی روبه‌رو نبوده است.

از دیگر امضاکنندگان این بیانیه می‌توان به نام‌های بزرگی چون ساتیا نادلا از مایکروسافت، ایلان ماسک از تسلا، ساندار پیچای از گوگل، Shantanu Narayen از ادوبی، جیمز کوئینسی از کوکا‌کولا، رز مارساریو از Patagonia، آلن جوپ از Unilever و رابرت ایگر از والت دیزنی اشاره کرد.

منبع: زومیت