Gerdab.IR | گرداب

انتشار اولین گزارش اوباما در خصوص "دیپلماسی عمومی" دولت آمریکا

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۸۹

رئیس جمهور آمریکا گفت: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بین فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی تعادل ایجاد کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا اولین گزارش رسمی خود در مورد اقدامات دیپلماسی عمومی را خطاب به کنگره آمریکا منتشر کرد.

به گزارش گرداب، بر اساس درخواست کنگره ایالات متحده آمریکا از اوباما مبنی بر ارائه گزارشی از برنامه‌های "دیپلماسی عمومی" و "ارتباطات استراتژیک" دولت، اوباما اولین گزارش خود را از برنامه‌های"دیپلماسی عمومی" و "ارتباطات استراتژیک" منتشر کرد.

در مقایسه با برنامه ارتباطات استراتژیک جرج بوش، که برنامه‌ای مبتنی بر قدرت نظامی و سخت بوده است، استراتژی اوباما اذعان دارد که مقابله با تروریسم تنها بخشی از محیط استراتژیک آمریکاست و نمی‌تواند تعریف‌کننده رابطه آمریکا با جهان باشد. در عین حال استراتژی اوباما جامع‌تر از برنامه‌های نظامی بوده و بحث آن صرفا روی مسایل نظامی نبوده و مسائل فرهنگی و دیپلماسی عمومی را به طور مفصل در بر می‌گیرد.

در این گزارش، اوباما به جای اصطلاح دیپلماسی عمومی از اصطلاح ارتباطات استراتژیک استفاده نموده وهمچنین واژه "نفوذ" (‌influence) در این گزارش به کرات به کارگرفته شده است. این نشانه اولویت بالا و مبنا قرارگرفتن این مفاهیم برای هر عملی از جانب دولت اوباماست.

خلاصه نکات اصلی گزارش اوباما
در این گزارش آمده است: ارتباطات استراتژیک کارآمد و مؤثر، از اهمیتی اساسی در حفظ مشروعیت جهانی و پشتیبانی از اهداف و خط‌ مشی‌های ما دارد. هم‌راستا کردن گفتار و اعمال ما یک مسؤولیت مشترک است که باید از طریق فرهنگ ارتباطات در تمام سطوح دولت تقویت شود. ما باید در فرایند ارتباطات و درگیرسازی کارآمدتر و تأثیرگذارتر باشیم، همچنین لازم است تا فهم بهتری نسبت به مواضع،‌ عقاید، شکایات، و علایق مردم عادی – نه فقط نخبگان – جهان داشته باشیم. انجام چنین کاری از اهمیتی اساسی برخوردار است، زیرا به ما اجازه می‌دهد پیام‌هایی معتبر منتقل نموده، برنامه‌های کارآمد تدوین کرده و همچنین برداشت‌های ذهنی دیگران (ایماژ ذهنی مردم از آمریکا) از اقدامات‌مان را بهتر بفهمیم.

این گزارش در ادامه آورده است: مطالعات ما، مشخص ساخته‌اند که باید ارتباطات استراتژیک را معنی کرده و همچنین چگونگی هدایت و هماهنگی فعالیت‌های‌ ارتباطاتی‌مان را مشخص سازیم. در گزارش حاضر ارتباطات استراتژیک چنین تعریف می‌شوند: «همگام‌سازی بین گفتار و اعمال، همچنین تلاش‌های هدفمند برای ارتباط و درگیرشدن با مخاطبین هدف.»

ما همچنین موقعیت‌ها، فرایندها و گروه‌های کاری بین‌سازمانی ایجاد شده برای بهبود توانایی همگام‌سازی گفتار و اعمال، و هماهنگ کردن بهتر برنامه‌ها و فعالیت‌های ارتباطات و درگیرسازی، را توصیف نموده‌ایم. این تغییرات در حال ایجاد نتایجی ملموس هستند؛ با این حال راه زیادی باقی مانده است.

در خلاصه این گزارش آمده است: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بین فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی تعادل ایجاد کنیم. در نتیجه فرایندی برای بازبینی برنامه‌ها و منابع موجود آغاز شده تا برنامه‌های نظامی کنونی را که می‌توان از طریق دیگر وزارت‌ها و یا سازمان‌ها انجام داد شناسایی کنیم. در این فرایند، یک کارگروه بین‌سازمانی وجود دارد که مسئول تدوین گزینه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رسیدگی به مسائل مرتبط با بودجه، پرسنل و برنامه‌ها و فعالیت‌های آتی است.
 
منبع: مشرق