آمریکا شرکت MTN را به حمایت مالی از القاعده و طالبان متهم کرد

آمریکا شرکت MTN را به حمایت مالی از القاعده و طالبان متهم کرد
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸

آمریکا چندین شرکت ازجمله MTN را متهم کرده با حمایت مالی از القاعده و طالبان، قانون ضد تروریسم آمریکا را نقض کرده اند.

به گزارش گرداب، شرکت مخابراتیMTN آفریقای جنوبی اعلام کرد در حال بررسی اتهاماتی است که علیه آن در شکایت آمریکا آمده است. آمریکا چندین شرکت ازجمله MTN را به پرداخت پول به گروه‌های نظامی در افغانستان متهم کرده است.

این شکایت در روز جمعه در دادگاه منطقه ای آمریکا در کلمبیا مطرح شد.

آمریکا این شرکتها را متهم کرده با حمایت مالی از القاعده و طالبان، قانون ضد تروریسم آمریکا را نقض کرده اند.

طبق این شکایت، این کمک های مالی باعث آسیب دیدن سربازان آمریکایی و کشته یا زخمی شدن غیرنظامیان در افغانستان بین سال های 2009 تا 2017 شده است.

شرکت MTN طی بیانیه ای اعلام کرد:« MTN در حال بررسی جزئیات این گزارش و مشورت با مشاوران خود است ولی مطمئن است که تجارت خود را در تمام مناطق به شیوه ای مسئولانه انجام داده است».

در این دادخواست، ازشرکت خدمات امنیتی G4S انگلیس هم نام برده شده است.

این شکایت پس از بررسی های یک گروه از شرکت‌های قانونی بزرگ که مقر آنها در واشنگتن است صورت گرفته و این شرکتها را متهم می کند ازگروه‌های تروریستی نام برده شده حمایت کرده اند.

نامپیلو مورافو، سخنگوی MTN گفت این شرکت هنوز نمی‌تواند پاسخ مستقیمی به اتهامات خاص این گزارش بدهد و در حال بررسی جزئیات آن است.

MTN بزرگترین اپراتور تلفن همراه در آفریقا و هشتمین در کل دنیاست که 243.7 میلیون کاربر دارد.این شرکت قبلاً به خاطر فعالیت هایش با ایران مورد بازخواست قرار گرفته بود.

در ماه فوریه، سفیر سابق آفریقای جنوبی در ایران  به اتهام رشوه گیری برای کمک به MTN برای بردن یک مجوز 31.6 میلیارد دلاری جهت فعالیت در این کشور دستگیر شده بود.

این شرکت همچنین به خاطر سیم کارت های ثبت نشده، مالیات و بازپرداخت سودها با چالشهایی در نیجریه مواجه بود.