به گزارش
گرداب، وبگاه (Flight Global) که بهعنوان شاخصترین و معتبرترین رسانه برای انتشار مطالب مربوط به هوا و فضا در جهان محسوب میشود در سال 2006 از ثبت اختراعی تحت عنوان «اتوپایلوت غیرقابل تداخل» خبر میدهد که بهوسیله آن میتوان کنترل هواپیما را از راه دور به دست گرفت.
شرکت بوئینگ با کمک دیگر شرکت امریکایی هانی ول (Honeywell) این سامانه را از همان سال روی هواپیماهای شرکت خود تعبیه کرد. این سامانه تحت عنوان Boeing Uninterruptible Autopilot که بهصورت اتوماتیک کنترل هواپیما را از دست خلبان خارج کرده و آن را به مقصد دلخواه هدایت میکند تنها از سوی سازمان سیا و دیگر سازمانهای امنیتی-اطلاعاتی این کشور قابلیت فعال شدن را دارد. شرکت Honeywell در حال توسعه سامانهای مشابه به همراه Airbus است.
این سامانه، پردازشگر لازم برای فعال شدن در درون هواپیما را دارد. پس از فعال شدن این سامانه، خلبان یا هر شخص دیگری درون هواپیما، توانایی کنترل آن را به طور کامل از دست میدهد. افزون برآن، سامانه اتوپایلوت غیرقابل تداخل، منبع برق و تغذیه کاملاً مجزایی از سیستم برق رسانی و مدارشکن هواپیما دارد.
ماهاتیر محمد، نخستوزیر اسبق مالزی نیز در جریان سقوط هواپیمای مسافربری کشور خود در سال 2014 نیز اذعان داشت که رسانهها از انتشار هرگونه مطلب مبنی بر دخالت CIA یا بویینگ در حادثه گمشدن MH370 امتناع میکنند. وی همچنین احتمال خارج کردن کنترل هواپیمای MH370 از دست خلبان از راه دور یا از درون هواپیما را ممکن میدانست. علاوه بر آن، در همان سال برخی از اعضای خانواده مسافرین برای پیگیری علت سوقط به مراکز قضایی آمریکا شکایت خود را ارائه دادند، اما کلیه فرایند های قانونی آنها متوقف و کنسل شد.