آواست داده‌های کاربران را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشد

آواست داده‌های کاربران را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشد
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸

بر اساس تحقیقاتی که وب سایت معروف PCMag انجام داده است، مشخص شده که آواست از طریق آنتی ویروس خود داده‌های کاربران را جمع‌آوری کرده و پس از دسته بندی، آن‌ها را به شرکت‌هایی چون مایکروسافت، گوگل، هوم دپو و حتی پپسی می‌فروشد.

به گزارش گرداب، انتظاری که از یک آنتی ویروس خوب داریم، این است که از داده‌های ما محافظت کند و ویروس‌های کامپیوتری را دور نگه دارد. همچنین از آنتی ویروس خود انتظار داریم تا به حریم خصوصی ما احترام بگذارد و داده‌هایمان را به فروش نرساند. آنتی ویروس آواست در بخش دوم ماجرا اصلا مطابق انتظار رفتار نکرده و علاوه بر این که داده‌های میلیون‌ها کاربر را به شرکت‌های بزرگ می‌فروشد، آن‌ها را دسته بندی نیز می‌کند.

بر اساس تحقیقاتی که وب سایت معروف PCMag انجام داده است، مشخص شده که آواست از طریق آنتی ویروس خود داده‌های کاربران را جمع‌آوری کرده و پس از دسته بندی، آن‌ها را به شرکت‌هایی چون مایکروسافت، گوگل، هوم دپو و حتی پپسی می‌فروشد. البته این تنها بخشی از لیست مشتریان داده‌های کاربران است.

روند این قضیه به این صورت است که که آواست با جمع‌آوری داده‌های کاربران، آن‌ها را در اختیار شرکت مادر خود که Jumpshot نام دارد قرار می‌دهد و این شرکت نیز داده‌ها را به قیمت میلیون‌ها دلار در اختیار کمپانی‌های فوق و همچنین کمپانی‌های بهداشت فردی مانند Loreal، صفورا و کمپانی‌های کویریگ، یلپ و اکسپدیا قرار می‌دهد.

مایکروسافت می‌گوید در حال حاضر با این کمپانی همکاری ندارد و یلپ نیز گفته تنها یک بار با کمپانی جامپ شات تجارت داشته است. گوگل اما در این رابطه سکوت اختیار کرده. با این حال حتما برایتان سوال پیش آمده که آواست چه داده‌‌هایی را می‌فروشد و چه قدر به ازای آن‌ها پول دریافت می‌کند؟

داده‌هایی که این شرکت می‌فروشد، از سرچ‌های گوگل و داده‌های مکان‌یابی در گوگل مپس گرفته تا پروفایل‌های LinkedIn و بازدید‌های یوتیوب را شامل می‌شود. این داده‌ها ناشناس هستند یعنی اطلاعت شخصی مانند نام، آدرس و اطلاعات مخاطبین در آن‌ها دیده نمی‌شوند ولی به احتمال زیاد می‌توان آن‌ها را به نحوی پیدا کرد.

شرکت Omnicom Media یکی از این شرکت‌هاست که با جامپ شات همکاری می‌کند تا تمامی فیدهای کلیک کاربران را در اختیار داشته باشد. این یعنی هر جایی که کاربر در مرورگر خود کلیک کند، این کمپانی آن را در اختیار خواهد داشت. البته به ازای آن نیز تقریبا ۲ میلیون دلار پرداخت کرده است.

اگر خاطرتان باشد اولین بار نیست که مشکلات این چنینی، گریبان آواست را می‌گیرد. چندی پیش نیز به دلیل نقض قوانین حریم شخصی کاربران، افزونه آواست از مرورگرهای فایرفاکس و اپرا حذف شد. همچنین کمپانی‌های زیر برند آواست مانند AVG نیز در این رسوایی سهیم هستند. در هر صورت پیشنهاد ما این است که حدالامکان از برنامه دیفندر مایکروسافت که با تمامی ویندوز‌های ۱۰ همراه است، استفاده کنید، زیرا هم رایگان است و هم به خوبی از پس وظایف خود بر می‌آید.




منبع: دیجیاتو