تروریسم سایبری این بار در زمین توییتر!

تروریسم سایبری این بار در زمین توییتر!
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸

در این گزارش به بررسی درخواست اخیر چهار سناتور‌ آمریکایی برای مسدودسازی صفحات مقامات ایرانی در توییتر خواهیم پرداخت.

به گزارش گرداب، چند سالی است که نهادهای قانونگذاری و دولت آمریکا با تصویب قوانین و مقرراتی علیه جمهوری اسلامی ایران شمشیر را برای مقابله از رو بسته اند؛ به طوری که اگر در گذشته با پنبه سر می‌بردند و سیاست‌های ضدایرانی خود را در فضای مجازی اعمال می‌کردند و صفحات پربازدید ایرانی را به بهانه های مختلف از دسترس خارج می‌کردند؛حالا آشکارا و به پشتوانه مصوبه‌های دولت و کنگره آمریکا به فعالیت‌های ضدایرانی خود در این فضا ادامه می‌دهند و علنا مخالفان خود را در این فضا از میان برمیدارند. 

چند روز پیش بود که سناتورهای جمهوری‌خواه از شرکت شبکه اجتماعی «توئیتر» خواستند به بهانه تحریم‌های ایران، تمامی حساب‌های کاربری سران و مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله رهبرمعظم انقلاب و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان را مسدود کند.

جمهوری‌خواهان سنا با ارسال نامه‌ای به ابتکار «تد کروز» سناتور ضدایرانی برای مدیرعامل شرکت توئیتر، برای اینکه اهرم فشاری برای اجرای درخواست خود داشته باشند، مدعی شدند توئیتر تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض کرده است. در این نامه نوشته شده است: «با وجود اینکه متمم اول [قانون اساسی آمریکا]، از حقوق آزادی بیان آمریکایی‌ها حمایت می‌کند – و توئیتر هم نباید سخنرانی سیاسی آمریکایی‌ها را سانسور کند – [اما ایرانی‌ها] از هیچ حفاظتی ذیل قانون حقوق ایالات متحده برخوردار نیستند.»

 نگارندگان این نامه مدعی هستند شرکت‌های آمریکایی از ارائه هرگونه کالا یا خدمات به مسئولان ایرانی، شامل خدمات مبتنی بر اینترنت، منع شده‌اند و بدین ترتیب باید ارائه خدمات توئیتر به آنها قطع شود.پیشتر هم «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس‌«گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، از شرکت‌های گرداننده شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی خواست حساب‌های متعلق به سران ایران را مسدود کنند.

سیدسجاد طباطبایی کارشناس حقوق بین الملل و فعال فضای مجازی، در این خصوص اظهار کرد: مسئله مسدودسازی صفحات مربوط به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در شبکه های اجتماعی پرمخاطب خارجی مسئله ایست که به صورت خاص از سال گذشته با قرار گرفتن اسم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه های تروریستی ایلات متحده داغ شد که بعد از تصویب شدن قانون مربوطه در هیات حاکمه آمریکا ، اینستاگرام به عنوان اولین شبکه اجتماعی صفحات مربوط به مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و هرکسی را که به نوعی تشخیص داده می شد که ارتباطی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند رو مسدود می کرد.

این فرایند تا به امروز هم در برهه های مختلف از جمله  بحث ترور سپهبد قاسم سلیمانی چه در فیسبوک چه در توییتر ما شاهد برخورد با حساب های کاربری بودیم که به نوعی مطالبشان مرتبط با مسئله ترور حاج قاسم سلیمانی بود. اما این اقدام اخیر 4 سناتور آمریکایی و درخواست از مدیران توییتر جهت مسدودسازی صفحات منتسب به دفتر مقام معظم رهبری و آقای ظریف ، وزیر امورخارجه کشورمان در توییتر از دو جنبه قابل بررسی است.این موضوع یک بحث کلی دارد که مربوط به تناقض همیشگی ایالات متحده آمریکا و متحدینش در برخورد با مفهوم آزادی بیان است و در واقع نمونه و مصداق دیگری است برای اینکه اثبات کند آنچه در شعار مقامات غربی به ویژه آمریکا در حوزه دفاع از آزادی بیان و آزادی ابراز عقیده یک شعار تو خالی است تا جایی که منافع ایالات متحده آمریکا و به ویژه رژیم صهیونیستی دست خوش ضرر و زیان  نشود.

وی ادامه داد :اما نکته دومی که در این موضوع باید به آن توجه داشت نویسندگان و امضا کنندگان  این نامه به مدیران توییتر هستند که دو تن از این چهار سناتور یعنی اقای تد کروز و تام کاتن چهره های اصلی معمار تحریم های  چند سال اخیر آمریکا و کشورهای دیگر علیه ایران هستند. مسئله ای که وجود دارد این است که اقدام این افراد برای بستن صفحه وزیر امورخارجه ایران و صفحات منتسب به مقام معظم رهبری در توییتر را می شود در پازل تکمیل تحریم های ضد ایرانی که این سناتورها تدارک دیدند برای فشار آوردن به مردم و حکومت ایران تعریف کرد. آقای تام کاتن و همبندانشان حتی در کشورهای دیگر از جمله کانادا با کمک صهیونیست ها لابی هایی را برای مخدوش کردن تصویر و وجهه جمهوری اسلامی و به طبع آن اعمال تحریم های دولتی کانادا علیه ایران را رهبری و راهبری می کردند. در خود ایالات متحده آمریکا نیز این افراد به طور جدی پای کار  تمام کمپین های تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند.

طباطبایی در انتها افزود: از طرفی حضور مقامات ایرانی در شبکه های اجتماعی و روشنگری هایی که می شود در راستای مقابله با آن سیاه نمایی هایی که چه در حوزه حقوق بشر چه در موارد دیگری علیه ایران در کشورهای مختلف انجام می شود و بهانه می شود برای اعمال تحریم ها در حوزه حقوق بشر و یا حوزه های دیگر از جمله مسئله هسته ای ، طبیعی است که امثال این سناتور ها به دنبال بستن صفحات افراد و مقاماتی از ایران باشند که پروژه اینا را برای تخریب وجهه ایران و سپس  اعمال تحریم ها  و فشارهای جهانی مخدوش می کند. به نظر می رسد که مورد دوم مسئله قابل اعتناتر و قابل توجه تری در تحلیل نامه این سناتورها برای بستن صفحات ایران در توییتر باشد.