تهدید پاکستان توسط شرکت‌های فناوری آمریکایی

تهدید پاکستان توسط شرکت‌های فناوری آمریکایی
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸

شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکایی، پاکستان را تهدید کرده‌اند که در صورت ایجاد قوانین نظارتی در بستر اینترنت، ارائه خدمات به این کشور را متوقف خواهند کرد.

به گزارش گرداب، پاکستان به تازگی قوانین سانسور اینترنت خود را معرفی کرده است. بر اساس این قوانین شرکت‌های بزرگ فناوری باید در صورت درخواست مقامات این کشور، طیف گسترده‌ای از مطالب را از بسترهای خود حذف کنند. این موضوع شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل و توییتر را مجبور کرده است تا در اقدامی مشترک خواهان لغو این قوانین بشوند.

بر اساس قوانین حفاظت شهروندی پاکستان (Pakistan’s Citizens Protection Rules)، بسترهای رسانه‌های اجتماعی باید محتوای درخواست شده از سوی مقامات را حداکثر در مدت 24 ساعت حذف کنند. این شرکت‌ها همچنین مجبور خواهند شد ابزارهایی را برای جلوگیری از پخش ویدئو زنده با محتوای تروریسم، سخنان نفرت پراکن، اخبار جعلی، افراط‌گرایی و تحریک جامعه، معرفی کنند.

قوانین یاد شده به دولت پاکستان اجازه می‌دهد در صورت نیاز رسانه‌های اجتماعی را از دسترس خارج کرده و اگر از قوانین تصویب شده پیروی نکنند تا 6.9 میلیون دلار جریمه نقدی برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

شرکت‌های گوگل، فیس‌بوک و توییتر که عضو ائتلاف اینترنت آسیا (Asia Internet Coalition) هستند، در واکنش به قوانین بالا نامه‌ای مشترک را برای نخست‌وزیر پاکستان ارسال کرده و ادعا می‌کنند این عمل آزادی بیان و حقوق اینترنتی کاربران را از بین می‌برد.

در متن نامه آمده است:
" قوانین ایجاد شده، ارائه خدمات اعضا ائتلاف اینترنت آسیا را به کاربران و کسب‌وکارهای پاکستانی با مشکل مواجه می‌کند. "

شرکت‌های یاد شده با هدف تحت فشار قرار دادن دولت پاکستان برای لغو قوانین مذکور، تهدید به قطع خدمات خود در این کشور کرده‌اند. در صورت عملی شدن این تهدید 70 میلیون نفر از مردم پاکستان دیگر به بسترهای فیس‌بوک، گوگل، توییتر و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری دسترسی نخواهند داشت.

مقامات پاکستان پس از تهدید شرکت‌های آمریکایی اعلام کردند قوانین را مرور کرده و با بخش‌های مربوط به جامعه و شرکت‌های فناوری بومی در این زمینه صحبت خواهند کرد و سپس تصمیم نهایی را می‌گیرند.