Gerdab.IR | گرداب

احداث پایگاه هوایی ناتو در نزدیکی مرز ایران

تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۸۹

آمریکا تصمیم دارد تا در پایگاه هوایی جدید "شیندند"، تکنولوژی پیشرفت اطلاعاتی، هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای ویژه خود را مستقر کند تا در زمان اقدام احتمالی علیه ایران، از آن استفاده کند.

ناتو از احداث یک پایگاه هوایی با هزینه 184 میلیون دلار در افغانستان خبر داد که قرار است این پایگاه در نزدیکی مرزهای شرقی ایران و در مجاورت پایگاه هوایی نیروهای آمریکایی ساخته شود.
 
به گزارش گرداب، نیروهای ناتو مستقر در افغانستان با انتشار اطلاعیه‌ای از احداث یک پایگاه هوایی با هزینه 184 میلیون دلار در ولایت غربی هرات خبر دادند.
 
بر اساس این اطلاعیه، ناتو در نظر دارد تا پایگاه هوایی "شیندند" را که در 120 کیلومتری جنوب هرات قرار دارد در مدت پنج سال علاوه بر بازسازی، توسعه نیز دهد. این نیروها هدف از احداث این پایگاه هوایی را آموزش نیروی هوایی افغانستان بیان و ظرفیت آن را 40 فروند هواپیما اعلام کرده‌اند.
 
پایگاه هوایی شیندند در غرب افغانستان و در نزدیکی مرزهای شرقی ایران که به دست ارتش شوروی سابق ساخته شده بود، اکنون در تصرف نیروهای آمریکایی قرار دارد. ناتو در حالی خبر از بازسازی و توسعه پایگاه هوایی شیندند می‌دهد که در سال جاری پنتاگون از احداث پایگاه هوایی جدیدی در مجاورت فرودگاه شیندند خبر داد.
 
بر مبنای این خبر، پنتاگون در نظر دارد تا علاوه بر ساخت این پایگاه در نزدیکی مرزهای شرقی ایران، 2 پایگاه هوایی دیگر در ولایت‌های "مزار شریف" و "هلمند" با بودجه‌ای بالغ بر بودجه یک میلیارد و سیصد و میلیون دلار احداث کند. ساخت و سازهای عظیم ناتو و آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که قرار است از اواسط 2011 خروج تدریجی این نیروها از افغانستان آغاز شود.
 
به نظر کارشناسان افغان، این سرمایه‌گذاری‌های عظیم ناتو و آمریکا در افغانستان با استراتژی خروج این نیروها در تضاد کامل قرار دارد.
 
 
منبع: فارس