انتشار اطلاعات مکانی کاربران توسط گوگل

انتشار اطلاعات مکانی کاربران توسط گوگل
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

گزارش تازه منتشر شده گوگل برای 131 کشور مشخص می‌کند که بازدید از فروشگاه ها، کارها و اماکن کاری در ماه مارس به دنبال محدودیت های اعمال شده از سوی دولت ها برای خانه نشینی شهروندان کاهش یافته است.

به گزارش گرداب، گوگل داده های مورد نیاز برای این تحلیل را از میلیاردها کاربر گوشی های هوشمند خود در سراسر دنیا به دست آورده و بزرگترین مجموعه داده موجود برای کمک به مقامات بهداشتی به حساب می آید. اطلاعات، از کاربرانی به دست آمده که تاریخچه مکانی دستگاه های آنها فعال بوده است. این شرکت همچنین اعلام کرده که با در نظر گرفتن اقدامات امنیتی از به خطر افتادن هویت افراد در گزارش جدید جلوگیری کرده است.

در این گزارش، ترافیک مترو، قطارها، ایستگاه های اتوبوس و فروشگاه های مواد غذایی و دیگر مراکز از روز 27 بهمن 98 تا 10 فروردین 99 با 5 هفته قبل از آن مقایسه شده است. در ایتالیا که یکی از کشورهایی است که به شدت با مشکل شیوع ویروس درگیر شده بازدید از فروشگاه های خرده فروشی و مکان های تفریحی از جمله رستوران ها و سالن های سینما به میزان 94 درصد کاهش یافته است. حضور در مکان های کاری 63 درصد، مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی و داروخانه ها 85 درصد و گردش در پارک ها 90 درصد کاهش داشته است.

در کالیفرنیا که یکی از اولین ایالت هایی بود که تعطیلی گسترده را تجربه کرد، بازدید از فروشگاه ها و مراکز تفریحی نصف شده اما در آرکانزاس که از معدود ایالت هایی بود که با تعطیلی گسترده مواجه نشد، مراجعه به این مراکز تنها 29 درصد کاهش یافته است.

این گزارش همچنین خبر از برخی چالش هایی می دهد که مقامات کشورها با آنها مواجه شده اند. به دنبال اعمال محدودیت های سفر، در سنگاپور، بریتانیا، و برخی مناطق دیگر، مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی افزایش یافته است.

از سوی دیگر در ژاپن که مقامات برای اجرای فاصله گذاری اجتماعی نسبتاً ملایم رفتار کرده اند بازدید از فروشگاه ها و مکان های تفریحی 26 درصد کم شده و حضور در محل کار هم 9 درصد کمتر از قبل بوده است.

علاوه بر گوگل، فیسبوک هم اطلاعات تحلیل شده بر اساس داده های مکانی یک میلیارد کاربر خود را در اختیار محققان غیر دولتی قرار داده تا گزارش مشابهی را برای مقامات برخی از کشورها تهیه کنند. این شبکه اجتماعی اما بر خلاف گوگل خود هیچ گونه تحلیلی را انجام نداده است.




منبع: دیجیاتو