شناسایی ۳۶ پایگاه اطلاعاتی حفاظت نشده در کشور

شناسایی ۳۶ پایگاه اطلاعاتی حفاظت نشده در کشور
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

به دنبال رصد بانک‌های اطلاعاتی حفاظت نشده توسط مرکز ماهر، ۳۶ پایگاه داده فاقد احراز هویت شناسایی شده است که درصورت عدم جمع آوری از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهند شد.

به گزارش گرداب، در پی افشای بانک اطلاعاتی حاوی اطلاعات شمار زیادی از کاربران ایرانی تلگرام و شماری از کاربران یکی از بازارهای ایرانی نرم‌افزارهای آیفون، مرکز ماهر در تاریخ ۱۳ فروردین با اعلام هشدار به افشای اطلاعات گسترده به تمامی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی و صاحبان کسب و کارها، از آغاز رصد کشف بانک‌های اطلاعاتی باز (حفاظت نشده) خبر داد.

این مرکز با اشاره به اینکه منشأ این اتفاقات، وجود بانک‌های اطلاعات کاملاً حفاظت نشده یا دارای حفاظت خیلی ضعیف در سطح اینترنت است که باعث می‌شود افراد سوءاستفاده‌گر بتوانند به راحتی به این بانک‌ها دسترسی پیدا کرده و باعث بروز مشکلات جدی برای مردم و کسب و کارها شوند، تاکید کرد: متأسفانه علیرغم هشدارهای متعدد «مرکز ماهر» در زمینه وجود این بانک‌ها در اینترنت که در گذشته به صاحبان آنها و همچنین سایر مبادی قانونی مرتبط اطلاع داده می‌شد، برخی از این بانک‌ها با سهل‌انگاری نسبت به این هشدارها باعث مشکلات این ایام شده‌اند.

براین اساس با توجه به شرایط حساس کنونی و افزایش استفاده از فضای مجازی و فناوری اطلاعات در دوران شیوع کرونا، «مرکز ماهر» دور جدید رصدهای خود را جهت کشف بانک‌های اطلاعاتی باز (حفاظت نشده) آغاز کرد. به این ترتیب مقرر شد تمام بانک‌های اطلاعاتی که فاقد امنیت لازم باشند و در این رصدها شناسایی شوند؛ به صورت آنی به صورت عمومی یا به صورت اختصاصی به صاحبان آنها (در صورت قابل شناسایی بودن) هشدار داده شود.

هم اکنون و در راستای برنامه از قبل اعلام شده مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) جهت رصد بانک‌های اطلاعاتی، این مرکز امروز در توئیتر اعلام کرد: نخستین گزارش این رصدها شامل ۳۶ پایگاه داده Elasticsearch فاقد احراز هویت شناسایی شده و مشخصات و اطلاعات آنها تحلیل شده است.

براساس اعلام این مرکز، این پایگاه داده‌ها مجموعاً حاوی ۱۶ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۲۱۷ رکورد اطلاعاتی بوده‌اند که اطلاع‌رسانی به مالکان آن‌ها آغاز شده است.

چنانچه مالک پایگاه داده مشخص نباشد اطلاع‌رسانی به میزبان پایگاه داده انجام می‌شود.

براین اساس مالکان این پایگاه‌های داده موظفند در اسرع وقت نسبت به از دسترس خارج کردن آن‌ها اقدام کنند.

این مرکز تاکید کرد که رصد بعدی این پایگاه‌ها در تاریخ ۱۶ فروردین انجام خواهد شد و مواردی که تا آن زمان جمع‌آوری نشده باشند، به مراجع قضائی جهت پیگیری بعدی معرفی می‌شوند.