زیست بوم مناسب برای آموزش کودکان در فضای مجازی نداریم

زیست بوم مناسب برای آموزش کودکان در فضای مجازی نداریم
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۹

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که شیوع کرونا در آشکارسازی خلأها و چالش های فضای مجازی کشور مؤثر بوده است گفت: با وجود دستورالعمل، قانون و سند بالا دستی، برای آموزش کودکان در فضای مجازی، یک زیست بوم مناسب وجود ندارد.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه با رادیو به شبکه های اجتماعی و خطرات آن اشاره کرد و گفت: این فضا برخاسته از درون انسان هاست و به همین دلیل خطا و اشتباه نیز در آن ممکن است.

وی افزود: به نظر می رسد حضور کودکان باید در فضای مجازی، منحصر باشد و زیست بوم آنها با بزرگسالان متفاوت باشد؛ این در حالی که با وجود دستورالعمل، قانون و سند بالا دستی ، برای آموزش کودکان در فضای مجازی ، یک زیست بوم مناسب وجود ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری اهمیت تولید محتوا بر اساس سبک زندگی ایرانی – اسلامی ، عنوان کرد: متأسفانه بخش زیادی از محتوایی که در دسترس کودکان قرار دارد با سبک زندگی غربی ساخته شده و با دوبله در اختیار کودکان ما قرار می گیرد . از این رو ما باید متناسب با فرهنگ کشور محتوا تولید کنیم و برای رسیدن به این هدف باید از تولیدکنندگان این حوزه حمایت کنیم.

وی شیوع کرونا را در آشکارسازی خلأها و چالش های فضای مجازی کشور مؤثر دانست و گفت: یکی از این مسائل که همواره از سوی اندیشمندان مورد تأکید بود و حتی ما را به دادگاه کشاند، موضوع تولید محتوا برای کودکان بود.گرچه ما مورد بازخواست قرار گرفتیم و از سوی برخی سنگ اندازی شد اما مقاومت کردیم.

وی با ابراز تأسف از نگاه تهدید آمیز به توسعه ارتباطات رسانه ای در کشور ، عنوان کرد: یک زاویه دید در این حوزه، ناظر به تحول قدرت ژئوپولتیک سایبری غرب بوده البته به لحاظ منطقی درست است. نبرد توسط کشورهای چین ، آمریکا و روسیه در جهت از بین بردن قدرت حاکمیت ها و ایجاد قدرت متمرکز در دنیا برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده است.

آذری جهرمی راهکار حوزه ارتباطات در رسانه را تشریح کرد و گفت: ترسیم و تدوین نقشه راه بهترین راه حل است. در همین راستا مقام معظم رهبری در دی ماه 98 بیانیه ای صادر کردند و از وزارت ارتباطات خواستند نقشه جامع توسعه فضای مجازی و رسانه ای را بر بستر شبکه ملی اطلاعات تدوین کند، برنامه و طرح معماری مربوط در شورای عالی فضای مجازی تدوین شود و در فروردین عرضه شود که به دلیل شیوع بیماری ممکن نشد.

وی یکی از چالش های حوزه رسانه ای در مجازی در کشور را مدیران سنتی آن دانست و گفت : نگاه ها به این فضا باید تغییر کند و شبکه ملی اطلاعات با ویژگی های خود تحولی ایجاد خواهد کرد؛ چرا که شرط اولیه حضور افراد در این فضا این است که درک و برداشت کلی از آن داشته باشند.