Gerdab.IR | گرداب

با بهره‌گيري از دانش‌آموزان كليد خورده است؛

"بله خارج" پروژه جديد آمريكا براي بهبود چهره خود در جهان اسلام

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۹

پس از حادثه 11 سپتامبر آمريكا و به دنبال آن حمله آمريكا به عراق و افغانستان و موج نفرت از آمريكا در نزد افكار عمومي به ويژه مسلمانان، وزارت خارجه آمريكا برنامه‌ای در جهت كاهش احساس تنفر از خود طراحي کرده است.

وزارت خارجه آمريكا در طرح "بله خارج" خود، دانش‌آموزان 15 الي 18 ساله دبيرستاني را با بهانه تحصيل و به منظور بهبود چهره خود به كشور‏هاي مسلمان اعزام مي‌كند.

به گزارش گرداب، "ريچارد گيما" (Richard Gima) يك دانشجوي "لانايي" است كه با بورس تحصيلي دولت آمريكا يك ترم از تحصيلاتش را در كشور عمان گذرانده است، وي كه از فارغ‏التحصيلان دبيرستان "لانايي" است، مي‏گويد: «پس از اينكه به عمان رفتم عاشق خاور‏ميانه شدم.»

پايگاه اينترنتي "استار ادورتايزر" گزارش داده است: «به همين دليل "گيما" ساير دانش‏آموزان دبيرستان هاوايي را تشويق مي‏كند كه در دور دوم برنامه "بله خارج" (YES Abroad program) شركت كرده و براي ادامه تحصيل به يكي از كشور‏هايي كه جمعيت قابل توجهي از مسلمانان در آن زندگي مي‏كنند، بروند.»

"بله خارج" برنامه‏اي است كه با حمايت مالي وزارت امور خارجه آمريكا تدارك ديده شده و در آن، 50 بورس تحصيلي كامل به دانش‏آموزان دبيرستاني آمريكا به منظور ادامه تحصيل در سال تحصيلي 12-2011 در كشور‏هاي مسلمان مانند مصر، غنا، هند، اندونزي، مالي، مالزي، ماراكو، عمان، تايلند و تركيه ارائه مي‏كند.

برنامه "بله خارج" جديدترين بخش از يك تلاش ديپلماسي عمومي است كه پس از حملات 11 سپتامبر به منظور ايجاد تفاهم بيشتر با كشور‌هاي مسلمان اجرا شده است. بر اساس اين برنامه در 8 سال گذشته جوانان و پژوهشگراني از كشور‏هاي مسلمان براي زندگي با خانواده‏هاي آمريكايي و شركت در يك سال از دبيرستان به آمريكا آمده‏اند.

در اين برنامه، دانش‌‏آموزان آمريكايي هم به كشور‏هاي خارجي رفته و با خانواده ميزبان زندگي مي‏كنند و مدرسه مي‏روند، "گيما" از جمله كساني بود كه در مراسم افتتاحيه "بله خارج" انتخاب شد و ترم پائيز خود را در عمان گذراند.

"آن استوك" معاون وزير امور خارجه در امور آموزشي و فرهنگي دانش‏آموزان "بله خارج" را شهروندان ديپلماتيك ناميد كه با تحصيل يك ساله در كشور ميزبان، روابطي پايدار ايجاد كرده و با تغيير عقايد ناصحيح در فرهنگ‏ها و افزايش درك متقابل كه هر دو امري حياتي براي منافع سياست خارجه آمريكا هستند نقش خود را ايفا مي‏كنند.

برنامه "بله خارج" براي دانش‌‏آموزان شهروند آمريكا با سنين بين 15 تا 18 اجرا مي‏شود.

پس از حادثه 11 سپتامبر آمريكا به بهانه تروريسم و ريشه‌كن كردن القاعده و طالبان ابتدا به كشور مسلمان افغانستان حمله كرد كه دستاوردي جز قرباني كردن غيرنظاميان نداشت و نه تنها طالبان و القاعده نيز از بين نرفتند بلكه قدرتمندتر شده و آمريكايي‌ها نيز بهانه‌اي براي حضور خود در اين كشور پيدا كردند.

به دنبال اين حمله آمريكا به بهانه وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي و هسته‌اي به كشور عراق حمله كرد كه با سقوط دولت اين كشور، هنوز نيز به رغم گذشت هفت سال از تشكيل دولت جديد و حضور تمام عيار نظاميان آمريكايي، شاهد امنيت پايدار در اين كشور نيستيم و نتيجه اين دو جنگ جز نفرت از آمريكا در نزد افكار عمومي بويژه مسلمانان در پي نداشته است بنابراين وزارت خارجه آمريكا اين برنامه‌ها را جهت نفوذ بيشتر در جوامع مسلمان و استفاده از آن جهت كاهش احساس تنفر از خود طراحي مي‌كند.
 
منبع: فارس