ابوالفضل روحانی

۲۵ درصد شبکه ملی اطلاعات اجرایی شده است

۲۵ درصد شبکه ملی اطلاعات اجرایی شده است
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹

ابوالفضل روحانی گفت: با توجه به شاخص‌هایی که بین ما و وزارت ارتباطات توافق شده است، ۲۵ درصد شبکه ملی اطلاعات از نظر ما به عنوان ناظر انجام شده است.

به گزارش گرداب، آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات ۱۹ آبان ماه با حضور ابوالفضل روحانی معاون راهبردی فنی مرکز ملی فضای مجازی و رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت.

ابوالفضل روحانی معاون راهبردی فنی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه شبکه ملی اطلاعات گفت: ما شاخص گذاری‌هایی را برای اندازه گیری و میزان فعالیت‌های انجام شده داریم، لذا کار علمی خوبی انجام شده و ما بر اساس آن می‌توانیم شاخص بندی کنیم.

او با اشاره به اینکه کار‌هایی در رابطه با شبکه ملی اطلاعات انجام شده است، افزود: بهترین کار این است که به اسناد مورد توافق هر دو طرف یعنی وزارت ارتباطات و مرکز شبکه ملی اطلاعات مراجعه کنیم لذا ارتباط بین کارشناسان مرکز ملی و وزارت ارتباطات برقرار شده است.

معاون راهبردی فنی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در حقیقت در بحث شبکه ملی اطلاعات باید گفت که طرح کلان آن در شهریور ماه بعد از کلی مباحث کارشناسی به تایید، تصویب و ابلاغ رسیده است، ادامه داد: ما بر اساس آن کلان پروژه‌ها را احصا کردیم، گزارشی برای آخر شهریور ماه آماده کرده ایم، بنابراین با توجه به شاخص‌هایی که توافق کردیم ۲۵ درصد شبکه ملی اطلاعات از نظر ما به عنوان ناظر انجام شده است.

روحانی با اشاره به اینکه ما برای اینکه به خوبی بتوانیم از شبکه استفاده کنیم الزاماً باید پیام رسان و خدمات خودمان را بر روی آن سوار کنیم گفت: ما پیام رسان‌های بومی مختلفی در کشور داریم، تمام پیام رسان‌های مطرحی که اکنون وجود دارند، توانسته اند در کشور فعالیت خود را به خوبی انجام دهند به هر حال باید حمایت خوبی از پیام رسان‌ها انجام دهیم لذا ما باید پیام رسان‌های داخلی را حمایت کنیم، زیرا این‌ها محصولات داخلی هستند که نیاز به حمایت دارند باید فرهنگ‌سازی کنیم تا مردم از این پیام رسان‌ها استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه بحث ترافیک قطعاً هزینه‌هایی را برای جمهوری اسلامی تحمیل می‌کند افزود: به ازای ترافیکی که از خارج از کشور استفاده می‌کنیم هزینه پرداخت می‌شود و این هزینه از جیب ۸۰ میلیون ایرانی پرداخت می‌شود.

معاون راهبردی فنی مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ترافیک‌ها و اطلاعاتی که در داخل کشور تولید می‌شود مصرف داخلی دارد افزود: لزومی ندارد که در آپلود و دانلود هزینه ایجاد شود، بعد از ابلاغیه حضرت آقا کار به شدت شتاب خوبی گرفت، بلافاصله بعد از ابلاغیه حضرت آقا جلسات کارشناسی و مدیریتی بین مجموعه وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی شکل گرفت.

روحانی با اشاره به اینکه نسبت به روند کار گله داریم، اظهار کرد: شاید این کار را باید از سال ۹۳ شروع می‌کردیم لذا کار با تاخیر دنبال شده است، اما بعد از فرمان حضرت آقا انصافاً کار به خوبی دنبال شد، ما با یک پروژه فوق العاده پیچیده و بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنیم.

رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در ادامه برنامه گفت: نباید نگذاشت اینترنت روی جغرافیای ایران که همان شبکه ملی اطلاعات است از کار بیفتد، شبکه ملی اطلاعات اگر نهایی شود پول بسیار کمتری از جیب کاربران خرج می‌شود.

جلیلی با اشاره به اینکه زیرساخت را لاجرم دولت باید تهیه کند گفت: الان این حوزه چرخه اقتصادی ندارد یعنی برای سرمایه‌دار ما صرف نمی‌کند که پولش را از بورس بیرون بکشد و مرکز داده ایجاد کند.

او با اشاره به اینکه ما مرکز خدمات داده را وارد می‌کنیم افزود، ما پهنای باند می‌خریم، در حقیقت واردات خدمات فناوری را انجام می‌دهیم، لذا بازی کردن با تعرفه این است که واردات را گران و تولید داخل را ارزان کنیم و در نهایت صادرات را تشویق کنیم، ما می‌توانیم محتوا و پهنای باند صادر کنیم.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی صحنه جدید مقابله بین ما و دشمنان است خاطرنشان کرد: بحث درباره اقتدار ما و حاکمیت ملی است، شبکه ملی اطلاعات، در لایه زیرساخت ارتباطی رتبه قابل قبولی دارد، در زیرساخت اطلاعاتی باید گفت زمانی که مرکز زیرساخت ابری نداریم پس رقابتی هم نیست یعنی از نظر قیمت تعرفه و کیفیت نمی‌توان با اقیانوس سرور‌ها در فلان ایالت آمریکا و یا در هلند و کانادا رقابت کنیم، در اینجا باید یارانه یا سوبسید بدهند تا بتوانیم مسئله را حل کنیم، در لایه خدمات کاربردی ما کمترین درصد پیشرفت را داریم.

جلیلی با اشاره به اینکه حمله به زیرساخت‌ها ربطی به وجود یا عدم وجود شبکه ملی اطلاعات ندارد تصریح کرد: حمله می‌تواند از داخل و یا از خارج انجام شود ممکن است شبکه ملی اطلاعات را ۱۰۰ درصد داشته باشیم، ولی چون وصل به اینترنت هستیم از کشور‌های همسایه و یا از آن طرف دنیا می‌توانند به ما حمله کنند، هر حمله‌ای که اتفاق می‌افتد نوعا تبانی بین عناصری از درون سازمان و کسانی از بیرون و یا اشکالات فنی است که در آن دستگاه و آن بخش از شبکه وجود دارد.

او با اشاره به اینکه وجود یا عدم وجود شبکه ملی اطلاعات ربطی به حملات ندارد و حملات مستقل از این موضوع است افزود: ما باید در هر صورت لایه‌های امنیتی را داشته باشیم، حملات سایبری ممکن است از داخل کشور یا خارج انجام شود، زیرا شبکه ملی اطلاعات به اینترنت وصل است و بر این اساس امکان حمله از خارج کشور نیز وجود دارد، اما بودن یا نبودن شبکه ملی اطلاعات ربطی به حمله‌های سایبری ندارد.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: اگر دستگاهی هوشیار نباشد و از نرم افزار‌های مقابله با حملات سایبری استفاده نکند هر زمانی ممکن است این حملات به آن دستگاه آسیب برساند.

جلیلی گفت: اگر نسل چهار اینترنت خوب داشته باشیم مشکلات چند سال آینده ما در این زمینه رفع می‌شود، زیرا ما کشور در حال توسعه هستیم و این کیفیت برای شرایط کنونی ما کافی است.

او با بیان اینکه نباید خود را با آمریکا یا چین مقایسه کنیم افزود: اگر در عرصه فضای مجازی توجیه اقتصادی وجود داشته باشد بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد و مشکلات حل می‌شود.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: اگر هدف گذاری که در اسناد شبکه ملی اطلاعات شده است محقق شود برای وضع کنونی کشور به عنوان کشوری که در حال توسعه هستیم می‌توانیم به دستاورد‌های برسیم.

جلیلی با بیان اینکه بر اساس قانون باید تاکنون ۸۰ درصد شبکه ملی اطلاعات راه اندازی می‌شد، اما اکنون ۵۰ درصد کار انجام شده است گفت: در شاخص‌های ارزیابی شبکه ملی اطلاعات اختلاف وجود دارد، زیرا مجری می‌خواهد آمار بهتری ارائه دهد، اما ناظران با دقت بیشتری آمار می‌دهند بنابراین ناظران عدد تحقق شبکه ملی اطلاعات را ۳۰ تا ۳۵ درصد و مجریان ۶۰ تا ۷۰ درصد اعلام می‌کنند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی افزود: کاربران این شبکه نیز به دلیل مقایسه شبکه ملی اطلاعات کشورمان با دیگر شهر‌های دنیا آن را ضعیف می‌دانند.

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه در لایه خدمات کاربردی کمترین پیشرفت را داریم افزود: بسته‌های اطلاعاتی مان را به خارج می‌فرستیم و هزینه‌های ارسال و دریافت آن را می‌پردازیم، هزینه زیرساخت‌های خدمات پایه را باید دولت بدهد و با پرداخت تسهیلات پنج میلیارد تومانی از آن‌ها حمایت کنند.

روحانی در بخش دیگری از برنامه با اشاره به بحث امنیت گفت: امنیت بیشتر بحث صیانت از اطلاعات در شبکه دارد، کشوری که در عناد با جمهوری اسلامی ایران است اگر بخواهد ضربه، هک و نفوذ به شبکه داشته باشد این موضوع اساساً ربطی به شبکه ملی اطلاعات ندارد، شبکه ملی اطلاعات یک زیرساخت است، ما باید شبکه ملی اطلاعات را تقویت کنیم تا ترافیکی که در جمهوری اسلامی ایران تولید و مصرف می‌شود در داخل جغرافیای خودمان این گردش صورت گیرد.

او بااشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات سکویی برای استفاده شبکه‌های ملی مانند شبکه شاد است که از این عرصه استفاده می‌کنند افزود: برای راه اندازی شبکه‌های داخلی نیازمند نرم افزار و طراحی خوب آن‌ها هستیم، برای شبکه ملی اطلاعات باید الگوی کسب و کار تعریف کنیم که سرمایه‌ها برای تولید خدمات وارد این شبکه شوند.

او عنوان کرد: متاسفانه در بین مردم این گونه جا افتاده است که اگر شبکه ملی اطلاعات ایجاد شود این شبکه به دنبال قطع اینترنت است، این در حالی است که این دو، دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، چرا در تهران دو نفری که به اندازه یک ساختمان با یکدیگر اختلاف دارند ایمیلی را که می‌خواهند به یکدیگر بفرستند باید به کانادا برود و برگردد و لذا این موضوع هزینه را برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند در حالی که ما در داخل می‌توانیم خدمات داشته باشیم.

روحانی با اشاره به اینکه مصوبه‌ای که الان داریم این است که هزینه ترافیکی که در داخل کشور است باید یک دوم ترافیک خارجی باشد افزود: این مسئله به صورت قانون درآمده است لذا تمام اپراتور‌ها موظف به رعایت آن هستند.