از مبارزه با کرونا تا دولت الکترونیک در وزارت ارتباطات

از مبارزه با کرونا تا دولت الکترونیک در وزارت ارتباطات
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹

اثنی‌عشری درباره اهداف کمیته مبارزه با کرونا وزارت ارتباطات توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گرداب، محمدباقر اثنی‌عشری عضو کمیته مبارزه با کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به سوالی مبنی بر جزئیات و اهداف این کمیته اظهار کرد: کمیته‌ای تحت عنوان ویژه مبارزه با کرونا در حوزه فناوری اطلاعات تشکیل شده که شخص وزیر و معاونان وزارتخانه مانند: شرکت مخابرات، نماینده سندیکای مخابرات و... در این کمیته حضور دارند.

عضو کمیته مبارزه با کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دو جلسه از این کمیته تشکیل شده است گفت: کمیته مامور است که از تمامی ظرفیت‌ها و ابزار‌های موجود شبکه داخلی و شبکه مخابراتی، زیرساخت‌های لجستیکی و اطلاعاتی، توانمندی‌های حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی برای پایش و مراقبت الکترونیکی افراد در قرنطینه و کنترل اضطراری و آنی بیماران، آموزش و اطلاع‌رسانی هوشمند و دقیق، حمایت از کسب و کار‌های در معرض و عرضه الکترونیکی محصولات و خدمات سازمان‌های صنعتی و کسب و کار‌ها، بهره بگیرد.

او گفت: افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت تشخیص داده شود، محدودیت‌هایی برای سفر با ابزار‌های حمل و نقل عمومی دارند و تسهیلاتی را همکاران برای حمل و نقل کسب و کار‌های اینترنتی در ساعت‌های ممنوعیت تردد پیگیری می‌کنند.

اثنی عشری بیان کرد: حدود ۹ ماه هست که درگیر کرونا هستیم و این موضوع اهمیت و نیاز به دولت الکترونیک را به صورت جدی‌تری نشان داده است.

لزوم استفاده از زیرساخت‌های الکترونیکی در زمان کرونا

عضو کمیته مبارزه با کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر زیرساخت‌های الکترونیکی وجود نداشت، نمی‌توانستیم تا این حد کرونا را کنترل کنیم و مردم در حال حاضر در شرایط قرنطینه خریدها، آموزش و بسیاری از کار‌های خود را به واسطه زیرساخت‌های الکترونیکی ایجاد شده انجام می‌دهند.

او ادامه داد: حفظ شبکه، ادامه سرویس‌ها و پشتیبانی مراکز نیاز به تدابیری دارد و یکی از نکاتی که در این کمیته دیده شده، حمایت از کسب و کار‌هایی هست که در این شرایط به مردم خدمات رسانی می‌کنند.

اثنی عشری بیان کرد: دولت الکترونیک از روز اول بحث قرنطینه، به شکل‌های مختلف وجود داشته است.

دولت الکترونیک چه ضعف‌هایی دارد؟

عضو کمیته مبارزه با کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر تکمیل بودن دولت الکترونیک افزود: دولت الکترونیک عقب ماندگی و کمبود‌هایی دارد، اما همکاران تلاش می‌کنند و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

او گفت: سال‌ها است که بحث دولت الکترونیک در کشور مطرح هست و این موضوع خیلی روند کندی داشت.

اثنی عشری ادامه داد: البته کرونا، بحران پیش آمده و نیازی که ایجاد شده، باعث شد این روند تسریع پیدا کند، اما به نظر من هیچ زمان تمام نمی‌شود، چراکه این فرآیند یک فرآیند زنده و پویا است.

عضو کمیته مقابله با کرونا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که رئیس کمیته چه کسی هست، گفت: رئیس کمیته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

او افزود: یکی از کار‌هایی که در این کمیته انجام می‌شود، بحث رهگیری بیماران و قطع زنجیره انتقال کرونا است، چراکه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

اثنی عشری بیان کرد: اتصال مراکز درمانی، اتصال به ابزار‌هایی که وجود دارد هم در این کمیته قطعا می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم و از شیوع آن جلوگیری شود.