شبکه ملی اطلاعات؛ ضامن امنیت و اقتدار فرهنگی در فضای مجازی

شبکه ملی اطلاعات؛ ضامن امنیت و اقتدار فرهنگی در فضای مجازی
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۹

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می تواند ضامن حفظ امنیت و هویت فرهنگی ایرانی اسلامی باشد. در این یادداشت به تبیین این مساله در اسناد و قوانین بالادستی می پردازیم.

به گزارش گرداب، حفظ امنیت فرهنگی و هویت فرهنگی ایرانی اسلامی و اقتدار فرهنگی را می توان یکی از اصول و سیاست های فرهنگی ثابت نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد. مسلما تحقق این امر مهم در فضای مجازی در گرو راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خواهد بود. در این یادداشت، این مساله مهم را مبتنی بر اسناد و قوانین بالادستی نظام مورد تبیین و بررسی قرار داده ایم:

اولویت بخشیدن به گزینه پیشگیری به جای مجازات (راهبردهای کلان ارائه خدمات اطلاع رسانی و اینترنت در کشور)

پیشگیری از وقوع رفتارهای مجرمانه و غیر اخلاقی در فضای مجازی، با وجود شبکه ملی اطلاعات به واسطه امکانات بیشتری که برای مدیریت محتوا فراهم می کند، میسر خواهد شد و این مساله منجر به امنیت فرهنگی و حفظ هویت فرهنگی ایرانی اسلامی و اقتدار فرهنگی در فضا مجازی خواهد شد.

رعایت حقوق اجتماعی و صیانت فرهنگی و فنی کشور (مقررات و ضوابط شبکه های اطلاع رسانی رایانه ای مصوب سال 1380)

در خصوص رعایت حقوق اجتماعی کاربران و صیانت فرهنگی و فنی کشور در فضای مجازی، شبکه ملی اطلاعات به واسطه ایجاد مرزهای زیرساختی در این حوزه، شرایطی را فراهم می کند که استیفای حقوق کاربران با جدیت و سهولت بیشتری صورت می گیرد و نیز امکان نظارت و تنظیم گری بیشتری در این قلمرو برای حاکمیت ایجاد خواهد شد که بدین وسیله بتوان از مرزهای فرهنگی کشور صیانت به عمل آید.

تامین و تضمین امنیت سیاسی اقتصادی و فرهنگی فرد و جامعه (سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور. بند سوم بیانیه ارزش ها)

شبکه ملی اطلاعات از همان آغاز برای حفظ و تقویت امنیت فضای مجازی مطرح شده بود، می تواند طرحی کلیدی در حوزه صیانت از امنیت فرهنگی از جمله هویت دینی، ملی و ارزش های انسانی جامعه در این فضا قلمداد شود. ضمن آنکه این شبکه می تواند در حفظ حریم خصوصی کاربران با ارائه سرویس های امن و در خصوص اعتلای آزادی های مشروع با ارائه مطلوب و با کیفیت محتوا و سرویس های مجاز، موثر واقع شود.

برنامه ریزی برای بهره گیری از فرصت ها و صیانت از آسیب ها و تهدیدهای ناشی از فضای مجازی (نقشه مهندسی فرهنگی کشور بند 23)

زمانی می توان برای بهره مندی از فرصت ها و صیانت از آسیب های فضای مجازی برنامه ریزی موثر و جدی کرد که امکان حکمرانی در فضای مجازی برای سیاستگذاران داخلی وجود داشته باشد؛ امری که با راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات محقق می شود.

اهتمام ویژه به سالم سازی و حفظ امنیت همه جانبه فضای مجازی کشور و نیز حفظ حریم خصوصی آحاد جامعه و مقابله موثر با نفوذ و دست اندازی بیگانگان در این عرصه (حکم نصب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی مورخه 14 شهریور 94)

 فضای مجازی مطلوب تا حد زیادی منوط است به ایجاد سرویس ها و محتواهای مفید و سالم که پاسخگوی عمده نیازهای کاربران داخلی باشد و آنها را نسبت به استفاده از سرویس های ناسالم غیربومی بی نیاز کند. در این زمینه شبکه ملی اطلاعات این بستر را فراهم می کند که سرویس ها و محتواهای بومی با کیفیت، امنیت بیشتر و امکانات بالاتری در اختیار کاربران قرار گرفته و امکان رقابت و یا حتی جایگزینی با سرویس های مشابه خارجی داشته باشند.

تقویت هویت ایرانی اسلامی و گسترش زبان فارسی در فضای الکترونیکی (سند راهبردی نظام جامع فناوری اطلاعات کشور بند چهارم)

در زمینه توسعه خط و زبان فارسی، شبکه ملی اطلاعات این امکان را می دهد که علاوه بر محتوا، سرویس های فارسی زبان داخلی (از جمله مرورگر فارسی، جویشگر فارسی، شبکه های اجتماعی) با سرعت و کیفیت بالاتری نسبت به سرویس های مشابه غیر فارسی در اختیار کاربران داخلی قرار گیرد. همچنین با ایجاد سامانه های یکپارچه آموزشی در این شبکه، می توان به افزایش آگاهی های عمومی و سواد دیجیتالی کاربران کمک کرد.

حمایت از ایجاد و گسترش تشکل های مردم نهاد با محوریت موضوعات و ارزش های اسلام ناب در جامعه و فضای مجازی (نقشه مهندسی فرهنگی بند ششم)

در حال حاضر فضای مجازی از جمله فراگیر بودن و سهولت دسترسی عرصه مناسبی برای فعالیت تشکل های مردم نهاد است. در همین راستا، شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر بومی فضای مجازی می تواند زمینه را برای توسعه فعالیت تشکل های مردم نهاد اسلامی و حمایت از آنها فراهم کند. برای مثال با افزایش پهنای باند و کاهش هزینه های تولید و دسترسی، امکان تنوع بخشیدن به فعالیت نهادهای مذکور و ارتقای کیفیت آن در حوزه های چند رسانه ای ایجاد می شود.

نتیجه آنکه شبکه ملی اطلاعات به عنوان طرحی کلان و زیربنایی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و فضای مجازی کشور بستری است که می توان بر مبنای آن به پیشبرد سیاست های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی پرداخت. یکی از مهمترین این سیاست ها، تأمین امنیت فرهنگی و تقویت هویت ایرانی اسلامی و اقتدار فرهنگی است که تحقق این سیاست با راه اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات امکانپذیر خواهد بود.