شبکه های اجتماعی در معادلات سیاسی

نگاهی به تدابیر امنیتی فیسبوک و توئیتر برای انتخابات 2020 آمریکا

نگاهی به تدابیر امنیتی فیسبوک و توئیتر برای انتخابات 2020  آمریکا
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹

نقش شبکه‌های اجتماعی در انتخابات آمریکا بسیار حائز اهمیت است، به قدری که حتی این شبکه‌ها می‌توانند نتایج این انتخابات را تغییر بدهند.

به گزارش گرداب، انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۳ نوامبر ۲۰۲۰ مصادف با ۱۳ آبان ۱۳۹۹، برای انتخاب رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و معاون او برگزار شد. این انتخابات پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بود. برنده انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ مصادف با یکم بهمن ۱۳۹۹ کار خود را آغاز می‌کند. در این بین نقش شبکه‌های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است، به قدری که حتی این شبکه‌ها می‌توانند نتایج انتخابات را تغییر بدهند. ما در این مقاله به بررسی تدابیر امنیتی ایجاد شده از سوی دو شرکت فیسبوک و توئیتر برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا می‌پردازیم.

تیتر پیشنهادی / تدابیر امنیتی فیسبوک و توئیتر برای انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا

چگونه فیسبوک از مداخله روسیه در انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا جلوگیری کرد؟

فیسبوک اعلام کرد که پس از مشاهده علائم جدید از مداخله روسیه، تدابیر امنیتی خود برای انتخابات 2020 آمریکا را تشدید می‌کند. این غول رسانه‌های اجتماعی اظهار داشت که تعداد حساب‌هایی که فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌دادند و رای‌دهندگان آمریکایی را برای عدم شرکت در انتخابات تحریک می‌کردند، کاهش داده و از فعالیت آن‌ها جلوگیری کرده است.

فیسبوک متعهد شد که برای مقابله با مهاجمان روسی یا دیگر اخلال‌گران آنلاین که از استراتژی‌های گمراه کننده و اطلاعات غلط برای دخالت در انتخابات 2020 ایالات متحده استفاده کردند، از اقدامات امنیتی مختلفی از جمله هوش مصنوعی استفاده کند.

فیسبوک همچنین بیان کرد: «ما وظیفه داریم جلوی سوء استفاده و مداخله در انتخابات را در پلتفرم خود بگیریم. به همین دلیل ما از سال 2016 سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام داده‌ایم تا تهدیدهای جدید را بهتر شناسایی کنیم، آسیب‌پذیری‌ها را کاهش دهیم و از انتشار اطلاعات غلط ویروسی و فعالیت حساب‌های جعلی جلوگیری کنیم.»

تیتر پیشنهادی / تدابیر امنیتی فیسبوک و توئیتر برای انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا

برای انتخابات سال 2020 در ایالات متحده، فیسبوک اقدامات جدید زیادی را برای کمک به محافظت از روند دموکراتیک انتخابات و ایجاد نوآوری در آن انجام داده است. گام‌های برداشته شده در این راه توسط فیسبوک عبارتند از: «مبارزه با مداخلات خارجی، جلوگیری از رفتارهای غیراصولی، افزایش شفافیت، برچسب‌گذاری رسانه‌های تحت کنترل دولت در صفحه آن‌ها برای شناسایی، جلوگیری از گسترش اطلاعات نادرست و نظارت بر حساب نامزدهای انتخاباتی از طریق Facebook Protect.

همچنین این شرکت اعلام کرد: «همانطور که ما توانایی خود برای هرگونه اخلال در این فرآیند را بهبود بخشیده‌ایم، علاوه بر آن، به درک عمیق‌تری از انواع تهدیدهای مختلف دست یافته‌ایم و بهترین روش مقابله با آن‌ها را نیز کشف کرده‌ایم. ما هر نوع رفتار مشکوک را مورد بررسی قرار می‌دهیم و اصلاحات لازم را برای مقابله با آن انجام می‌دهیم. با این حال، ممکن است مناسب‌ترین روش برای پاسخ‌گویی به کسی که محبوبیت پست‌های خود را در کشور خود افزایش می‌دهد، بهترین روش برای مقابله با مداخلات خارجی نباشد.»

آخرین اقدام از مجموعه اقدامات فیسبوک پس از مداخله نهادهای خارجی در کارزار انتخاباتی ایالات متحده از سال 2016 اضافه شده است. این غول شبکه‌های اجتماعی به دلیل ناتوانی در کنترل و مدیریت اطلاعات نادرست و دستکاری در انتخابات، مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت.

پیش از این نیز فیسبوک ادعا کرده بود که یک گروه روسی بیش از 80000 بار از ژانویه 2015 تا آگوست 2017 در سرویس خود پست ارسال کرده است. تقریبا 29 میلیون کاربر فیسبوک به طور مستقیم پست‌های خود را در فیدهای خبری خود دریافت می‌کردند. مقامات فیسبوک این اعداد و ارقام را در تاریخ 31 اکتبر 2017 به کنگره ایالات متحده آمریکا (سنا) اعلام کردند.1

فیسبوک یک هفته قبل از انتخابات 2020 آمریکا تبلیغات را ممنوع کرد

بنا به اعلام فیسبوک تمام تبلیغات سیاسی در این سرویس، یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ممنوع شده تا به این ترتیب از گسترش اخبار جعلی جلوگیری شود.

مارک زاکربرگ، مدیر ارشد اجرایی فیسبوک، با انتشار پستی در این شبکه اجتماعی هشدار داد که شیوع ویروس کرونا، برگزاری آزاد و عادلانه انتخابات را با تردیدهایی مواجه کرده است زیرا رای‌دهندگان آمریکایی با چالش‌های مختلفی از جمله مهلت رای‌دهی با پست و اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی در روند انتخابات مواجه هستند.

تیتر پیشنهادی / تدابیر امنیتی فیسبوک و توئیتر برای انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا

همچنین قرار شد تا قابلیت فوروارد کردن پیام در اپلیکیشن مسنجر فیسبوک محدود شده و پست‌ها و تبلیغاتی که به بهانه‌ی ویروس کرونا رای‌دهی حضوری را نفی می‌کنند، از این پلتفرم حذف شوند. علاوه بر آن نیز فیسبوک اقداماتی را برای مقابله با ادعاهای جعلی درباره شرایط رای‌گیری انجام داد. نکته قابل توجه آن است که فیسبوک امکان مشاهده اطلاعات لحظه به لحظه از شمارش آرا را برای کاربران خود فراهم کرد.

این در حالی بود که چند ساعت پس از آن که مارک زاکربرگ اقدامات مذکور را اعلام کرد، رئیس جمهور آمریکا، فیسبوک را به دلیل حذف ویدئویی به ترویج تقلب در انتخابات متهم کرد. دونالد ترامپ در این ویدئوی انتشار یافته در فیسبوک کاربران را تشویق کرده بود که با دو بار رای‌دادن، سیستم‌های محلی انتخابات خود را آزمایش کنند.2

توئیتر؛ متعهد امنیت انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا

توئیتر پی برد که تعداد زیادی از رای‌دهندگان، سیاست‌مداران، مقامات انتخاباتی و روزنامه‌نگاران برای پیگیری اخبار و اطلاعات مربوط به انتخابات از سایت میکروبلاگینگ استفاده می‌کنند، زیرا که این سایت فقط اطلاعات معتبر و صحیح را انتشار می‌دهد. بنابراین، توئیتر تصمیم گرفت اقدامات امنیتی مربوط به حساب‌ها را هوشمندانه پیاده‌سازی کند و حداکثر امنیت را در پلتفرم خود برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات کاربران فراهم کند.

تیتر پیشنهادی / تدابیر امنیتی فیسبوک و توئیتر برای انتخابات 2020 ایالات متحده آمریکا

توئیتر همچنین بیان کرد که درس‌هایی از حوادث امنیتی اخیر آموخته است که در آن سه مرد جوان چندین حساب کاربری معروف از جمله حساب کاربری نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری، جو بایدن، را به خطر انداختند. بنابراین، توئیتر برای تقویت بیشتر امنیت حساب‌های معتبر در طول انتخابات 2020 ایالات متحده، اقدامات زیر را انجام داد:

۱.از حساب‌هایی که رمز عبور ضعیفی داشتند، خواسته شد که در هنگام مراجعه بعدی، رمز عبور خود را تغییر بدهند و از رمز عبور قوی‌تر و با امنیت بالاتر استفاده کنند.

۲. ویژگی حفاظت از تنظیم مجدد رمز عبور به طور پیش‌فرض برای همه حساب‌های مورد نظر فعال شد.

۳.توئیتر حساب‌ها را تشویق کرد که از ویژگی احراز هویت دو عاملی به عنوان یک لایه اضافی محافظت در برابر دسترسی غیر مجاز، استفاده کنند.

توئیتر از طریق اعلان درون برنامه‌ای، این تغییرات را به صاحبان این حساب‌ها اطلاع داد.
اقدامات داخلی و فنی توئیتر

پس از آن توئیتر اعلام کرد که تنها اقدامات امنیتی کاربران تقویت نشده است، بلکه اقدامات حفاظتی پیشگیرانه برای امنیت داخلی نیز بهبود یافته است. این اقدامات شامل موارد زیر می شد:

1.امکان شناسایی و اعلام هشدارهای پیشرفته به تیم فنی داخلی توئیتر و صاحبان هر حساب، بنابراین می‌توان به سرعت به هرگونه فعالیت مشکوک رسیدگی کرد.

۲.افزایش امنیت ورود به سیستم برای دفاع در برابر تلاش‌های خصمانه تصاحب حساب و یا هک کردن حساب.

۳.اقدام سریع برای بازیابی حساب و موارد دیگر. 

جمع‌بندی

یکم اکتبر امسال توییتر عنوان کرد که حساب کاربری 130 ایرانی را به بهانه تلاش برای ایجاد اختلال در روند انتخابات آمریکا مسدود کرده است.  اقدامات توییتر و فیسبوک در فاصله اندک باقی مانده به انتخابات آمریکا بار دیگر نقش مهم شبکه‌های اجتماعی در موضوعات امنیت ملی را نشان می‌دهد. بومی بودن دو شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر و تسلط دولت آمریکا بر آنها سبب شده تا این دو شبکه اجتماعی در ماه‌های اخیر تحت حاکمیت کامل آمریکا باشند.




https://cisomag.eccouncil.org/how-facebook-is-securing-the-2020-u-s-elections-from-russian-meddling

https://www.telegraph.co.uk/technology/2020/09/03/facebook-bar-new-political-adverts-week-us-election