Gerdab.IR | گرداب

پاسخ صریح عبدالله گل به سوالات ضدایرانی BBC

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۹

به این سوال که چرا ترکیه از تحریم‌ها غرب علیه ایران حمایت نمی‌کند، گفت: «سوال خوبی است و باید آن را خوب فهمید. فکر می‌کنم خیلی‌ها به این نکته توجه ندارند که ایران کشور دوست و همسایه ماست.»

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن حمایت از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت: «ما هیچ تعهدی نسبت به اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران نداریم.»

به گزارش گرداب، عبدالله گل رئیس‌جمهور ترکیه در گفتگو با شبکه تلویزیونی "بی‌بی‌سی" با حمایت از راه‌های صلح آمیز برای حل موضوع هسته‌ای ایران، با بی‌اثر ارزیابی کردن تحریم‌های غرب گفت: «اختلاف بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران با تحریم حل نخواهد شد.»

وی افزود:‌ «ما می‌خواهیم مسئله از طریق دیپلماتیک و صلح‌آمیز حل شود. آیا هیچ نمونه مشابه‌ای را در دنیا سراغ دارید که با تحریم حل شده باشد؟»

وی در پاسخ به این سوال که چرا ترکیه از تحریم‌ها غرب علیه ایران حمایت نمی‌کند، گفت: «سوال خوبی است و باید آن را خوب فهمید. فکر می‌کنم خیلی‌ها به این نکته توجه ندارند که ایران کشور دوست و همسایه ماست.»
 
رئیس‌جمهوری ترکیه درباره اظهارات "رجب طیب اردوغان" نخست‌وزیر این کشور که گفته خواهان افزایش چشمگیر تجارت با ایران است، گفت: «چرا که نه. شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی در بخش‌های مختلف، از انرژی گرفته تا بانکداری و بیمه، در تهران دنبال قراردادهای جدید هستند. صریح و منصف باشیم. ما به تحریم‌های یک جانبه علیه ایران هیچ تعهدی نداریم. ایران همسایه ماست و ترکیه می‌خواهد با ایران و سایر همسایه‌ها روابط دوستانه‌ای داشته باشد.»

گل با اشاره نقش احتمالی کشورش در روند موضوع فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران، به توافق ایران، برزیل و ترکیه در تهران اشاره کرد و گفت: «ترکیه از رای خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده کرد تا ایران را پای میز مذاکره نگه دارد.»
 
منبع: باشگاه خبرنگاران