وقتی اطلاعات کاربران در هفت‌تیرکشی غول‌های فناوری فاش می‌شود

وقتی اطلاعات کاربران در هفت‌تیرکشی غول‌های فناوری فاش می‌شود
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹

شرکت اپل قصد مسدود کردن نمایش تبلیغات در گوشی‌های آیفون را دارد واین موضوع باعث نگرانی فیسبوک شده است.

به گزارش گرداب، درگیری میان دو شرکت بزرگ اپل و فیسبوک شده گرفته است و این موضوع روی کاربران این دو شرکت تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت چرا که بسیاری از افرادی که از محصولات شرکت اپل استفاده می‌کنند قصد ورود به شبکه اجتماعی فیسبوک را دارند و در صورتی که درگیری این دو شرکت افزایش پیدا کند ممکن است کاربران آسیب بسیار جدی ببینند. موضوع درگیری فیسبوک و اپل به قوانین امنیتی جدید اپل مربوط می‌شود که باعث خواهد شد ردیابی تبلیغاتی کاربران سخت‌تر شود و این موضوع نشان از حساسیت فیسبوک روی هسته درآمدزایی خود است و این شرکت چند روز پیش نیز با برگزاری یک مراسم از شرکت‌هایی که مخالف تغییرات در قوانین اپل هستند، درخواست راه اندازی یک هشتگ را کرد.

بر اساس اعلام شرکت اپل این شرکت قصد دارد ویژگی‌های جدیدی را در آینده‌ای نزدیک در اختیار کاربران خود قرار دهد که باعث محدود شدن دسترسی نرم افزارهای شخص ثالث به اطلاعات کاربران و همچنین نمایش تبلیغات در برنامه‌ای مانند فیسبوک خواهد شد و به این ترتیب کاربران می‌توانند به دلخواه خود گزینه‌ نمایش یا عدم نمایش را از بخش تنظیمات نرم افزار گوشی، فعال یا غیر فعال کنند.

رضایتمندی کاربران، اولویت اول اپل است

اپل در بیانیه خود اعلام کرد که کاربران این شرکت باید بدانند که داده‌ها و تاریخچه مرورگر آن‌ها توسط چه نرم افزارهایی وارسی خواهد شد و فیسبوک از این بابت ناراحت است که با این روش در برنامه تبلیغات هدفمند فیسبوک اختلال ایجاد می‌شود. این در حالی است که اپل اعتقاد دارد فیسبوک برای نمایش تبلیغات به افراد باید از آن‌ها رضایت بگیرد و کاربران این شبکه اجتماعی باید حق انتخاب داشته باشند.

فیسبوک نگران است تا با استفاده از قابلیت جدید شرک اپل، کاربران آیفون یا سایر دستگاه‌های شرکت اپل اقدام به غیر فال سازی بخش نمایش تبلیغات کنند و به این ترتیب بسیار زیادی از درآمد فیسبوک از بین خواهد رفت چرا که بازاریابان دیگر به شرکت فیسبوک حق تبلیغات پرداخت نخواهند کرد.

فیسبوک به اپل اتهام سودجویی زد

علاوه بر این فیسبوک اعلام کرده است که این اقدام شرکت اپل برای حفظ حریم خصوصی کاربرانش نیست و این شرکت در صدد تا از این طریق سود بالاتری را دست آورد چرا که در این صورت افراد برای نمایش تبلیغات باید مستقیما به شرکت اپل یا زیر مجموعه‌‎های این شرکت مراجعه کنند و به این ترتیب اپل حق کمیسیون دریافت خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت اپل بارها شرکت فیسبوک را به دلیل جمع آوری اطلاعات کاربران مورد انتقاد قرار داده است و با توجه به اطلاعات فاش شده از شرکت فیسبوک مشخص شد که موضوعات مطرح شده از سوی اپل حقیقت دارد. از طرفی هم شرکت فیسبوک بارها به طور صریح اعلام کرده است که محصولات شرکت اپل جزو کالاهای لوکس در بازار به شمار می‌روند و خرید آن‌ها اصلا منطقی نیست؛ گفتنی است که زاکربرگ کلیه کارکنان خود را به استفاده از محصولات اندرویدی ترقیب می‌کند تا از این طریق محدودیت‌های اعمال شده از سوی اپل گریبان‌گیر کارکنانش نشود.

اپل کارکنان فیسبوک را محدود کرد

سال گذشته نیز شرکت اپل به دلیلی نامشخص تصمیم گرفت دسترسی کارکنان فیسبوک به برخی از نرم افزارهای داخلی این شرکت را محدود کند که به این ترتیب اختلالی بسیار بزرگ در فرآیند داخلی این شبکه اجتماعی به وجود آمد.

با این حال شرکت اپل اعلام کرده است که قوانین جدید حریم خصوصی خود را قصد دارد از اوایل سال ۲۰۲۱ به اجرا در آورد و تمامی نرم افزارهایی که از این قوانین تبعیت نکنند محدود خواهند شد. با این حال فیسبوک آخرین تلاش‌های خود را می‌کند تا بتواند اپل را از این تصمیم بسیار مهم منصرف کند و در حال جمع آوری امضا از مشاغل کوچک و بزرگی که تبلیغات خود را در فیسبوک یا اینستاگرام منتشر می‌کند است تا از این طریق بتواند اپل را منصرف کند.

اپل تبلیغات را اشتراکی خواهد کرد

گفتنی است شرکت اپل قصد دارد تبلیغات نرم افزارهای شخص ثالث را به دو دسته اشتراکی و رایگان تقسیم کند یعنی کمی متفاوت با کاری که یوتیوب در حال حاضر انجام می‌دهد، اقدام اپل به این صورت است که شرکت‌ها در صورتی که قصد تبلیغات در نرم افزار خود را داشته باشند باید از اپل اشتراک تهیه کنند.

فیسبوک در این رابطه اعلام کرد که احتمال دارد اپل اقدام به اشتراکی کردن کامل سرویس‌های خود بگیرد و به این ترتیب افرادی که اشتراک اپل را خریداری کرده‌اند می‌توانند از نرم افزارها بدون هیچ گونه تبلیغی استفاده کنند و در مقابل افرادی که اشتراک خریداری نکرده باشند، بارها تبلیغات را مشاهده خواهند کرد و به این ترتیب کاربران مجبور خواهند شد اشتراک اپل را خریداری کنند. اپل از این طریق درآمد بسیار بالایی را به دست خواهد آورد و در مقابل انتشار تبلیغات از سوی سایر شبکه‌های اجتنماعی را محدود خواهد کرد که در نهایت منجر به پرداخت مستقیم حق تبلیغات از سوی بازاریابان به اپل می‌شود.

سوء استفاده فیسبوک از حذف شدن اپیک گیمز از فروشگاه اپ استور

از طرفی هم نباید فراموش کرد که چند ماه پیش شرکت اپل به طور ناگهانی نرم افزار اپیک گیمز را از فروشگاه خود حذف کرد که علت آن امکان پرداخت درون برنامه‌ای در خارج از چارچوب اپل بود که باعث می‌شود شرکت اپیک گیمز بتواند محصولات خود را بدون پرداخت حق اشتراک به اپل به فروش برساند؛ این موضوع نیز بارها توسط فیسبوک مطرح شد و زاکر برگ بارها اعلام کرد که حذف اپیک گیمز از فروشگاه اپ استور تنها یک بخش از انحصارطلبی شرکت اپل را نشان می‌دهد و بارها فیسبوک با دست گذاشتن روی این موضوع خواستار کشاندن مسئولان اپل به دادگاه شد اما از آنجایی که اپل قبل از همکاری با هر توسعه دهنده‌ای قوانین خود را به طور کامل اعلام می‌کند، درخواست فیسبوک رد شد.

گفتنی است که فیسبوک به طور رسمی اعلام کرده که اپل در فروشگاه خود کاملا رفتار غیر رقابتی دارد و ترجیح می‌دهد شرکت‌های موفق که درآمدشان از اپل بالاتر می‌رود را از میان بردارد.

با این حال شرکت اپل ظاهرا هرگز از تصمیم خود دست نخواهد کشید و تلاش‌های فیسبوک نیز همچنان ادامه خواهد داشت، اما در صورتی که ادعاهای فیسبوک حقیقت داشته باشد، باید گفت که بازاریابان محکوم به پرداخت هزینه‌های بسیار سنگینی از سوی اپل برای نمایش تبلیغات خواهد شد و در مقابل کاربران این شرکت نیز در صورت عدم پرداخت حق اشتراک، بارها در روز تبلیغ مشاهده خواهند کرد.