چرا باید حتما از آنتی ویروس استفاده کنیم؟

چرا باید حتما از آنتی ویروس استفاده کنیم؟
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹

یک کارشناس نرم‌افزار با تاکید بر سرعت به‌روزرسانی آنتی‌ویروس‌ها بیان کرد: امکان دارد یک ویروس امروز نوشته شود و کامپیوتر شما دو روز بعد این ویروس را بگیرد و ‌اگر آنتی‌ویروس سریع‌تر به‌روزرسانی شود، سریع‌تر آن ویروس را شناسایی می‌کند، در غیر این صورت احتمال آلودگی کامپیوتر به ویروس وجود دارد.

به گزارش گرداب، حامد ذاکری -کارشناس نرم‌افزار- با بیان اینکه بدافزار (malware) یک نرم‌افزار مخرب است که انواع مختلفی دارد، اظهار کرد: کار بدافزار این است که روی کامپیوتر شما، کاری که دوست ندارید را انجام دهد. این کار می‌تواند اتصال به یک سرور باشد، یا استفاده از قدرت پردازشی سیستم شما برای ماین کردن، می‌تواند فایل‌های کامپیوتر شما رمزنگاری کند و از شما پول بگیرد، می‌تواند روی  صفحه کامپیوتر شما تبلیغی نمایش دهد.

وی با بیان اینکه رایج‌ترین نوع بدافزارها، ویروس‌ها هستند، توضیح داد: کار آنها دقیقا مثل یک ویروس بیولوژیکی است، مثل ویروس کرونا که  به یه فایل سالم می‌چسبند و به واسطه رشد آن، رشد کرده و مدام سعی می‌کنند خود را تکثیر کنند تا جایی که کامپیوتر دچار مشکل شود. اولین ویروس کامپیوتری سال ۱۹۸۲ ساخته شد و کارش این بود که یک شعر را روی صفحه نمایش داده و آن را روی فلاپی دیسک کپی می‌کرد.

این کارشناس نرم‌افزار ادامه داد: دسته دوم کرم‌ها (worm) هستند، کرم‌ها شباهت زیادی به ویروس‌ها دارند، آنها از هر طریقی از جمه اینترنت انتقال پیدا می‌کنند و تفاوت اصلیشان با ویروس این است که ویروس‌ها در یه فایل نهفته هستند و تا زمانی که فایل اجرا نشود، خودبه‌خود کار نمی‌کنند، اما کرم‌ها به این کار نیازی ندارند و به‌صورت خودکار به فعالیت می‌پردازد. آنها از هر طریقی از جمله اینترنت انتقال پیدا می‌کنند و تفاوت اصلیشان با ویروس در این است که نیاز به چسبیدن به فایل ندارند و به صورت خودکار اجرا می‌شوند. دسته دیگری از بدافزارها مانند تروجان‌ها و باج‌افزارها نیز وجود دارند نحوه فعالیت هرکدام متفاوت است.

ذاکری درباره لزوم استفاده از آنتی‌ویروس توضیح داد: مایکروسافت از ویندوز ۷ به بعد به مرور آنتی‌ویروس خود را گسترش داد و در حال حاضر آنتی‌ویروسی که روی ویندوز ۱۰ نصب است، سطح قابل قبولی از امنیت را دارد، اما پیشنهاد می‌شود که حتما یک آنتی‌ویروس خوب و به‌روز نصب داشته باشید، زیرا اگرچه آنتی‌ویروس پایه اصلی را نصب کردید، اما هر روز ویروس جدیدی ساخته می‌شود و زمانی که آنتی‌ویروس به‌روزرسانی شود، یاد می‌گیرد که با ویروس‌های جدید مقابله کند.

وی در پاسخ به اینکه با وجود آنتی‌ویروس‌های ویندوز، خریدن آنها چه نیازی دارد، اظهار کرد: هر شرکتی که آنتی‌ویروس تولید می‌کند، برای رقابت محصولش با شرکت‌های دیگر سعی می‌کند سریع‌تر ویروس‌ها را شناسایی کند. به همین دلیل اگرچه ویندوز هر چند وقت یک بار آپدیت می‌دهد، در مقابل شرکت‌های آنتی‌ویروس در روز چندین بار آپدیت می‌دهند. 

این کارشناس نرم‌افزار ادامه داد: سرعت به‌روزرسانی آنتی‌ویروس‌ها خیلی سریع‌تر است و امکان دارد یک ویروس امروز نوشته شود و کامپیوتر شما دو روز بعد این ویروس را بگیرد و ‌اگر آنتی‌ویروس سریع‌تر به‌روزرسانی شود، سریع‌تر آن ویروس را شناسایی می‌کند. اما اگر آنتی‌ویروستان به‌روز نباشد یا دیر آپدیت شود، وصله امنیتی را دریافت نمی‌کنید یا دیر دریافت می‌کنید و کامپیوترتان آلوده می‌شود.

ذاکری با بیان اینکه داشتن یک آنتی‌ویروس برای سیستم کافی است، گفت: در صورت داشتن حتی دو آنتی‌ویروس روی سیستم، ممکن است سرعت سیستم بسیار کند شود، البته ممکن است آنتی‌ویروس شما فایروال نداشته باشد که می‌توانید در کنار آنتی‌ویروس، یک فایروال هم نصب کنید. در ایران، بیشتر آنتی‌ویروس  Internet Security مورد استفاده قرار می‌گیرد که هم آنتی‌ویروس است و هم فایروال، همچنین حملات فیشنیگ را چک کرده و هر چیزی که از طریق اینترنت ارسال شود را هم از لحاظ امنیتی بررسی می‌کند.