فیس‌بوک به قانون جنجالی ترکیه تن داد

فیس‌بوک به قانون جنجالی ترکیه تن داد
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۹

شرکت فیس‌بوک با تن دادن به قانون مصوب پارلمان ترکیه برای نظارت و کنترل ملموس‌تر بر شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه رسما اعلام کرد که کار تعیین یک نماینده حقوقی در این کشور را آغاز کرده است.

به گزارش گرداب، شرکت فیس‌بوک با تن دادن به قانون مصوب پارلمان ترکیه برای نظارت و کنترل ملموس‌تر بر شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه رسما اعلام کرد که کار تعیین یک نماینده حقوقی در این کشور را آغاز کرده است.

این شرکت غول‌آسای آمریکایی بدین ترتیب تسلیم قانونی در ترکیه شده که یکی از بزرگترین اهداف آن اعمال کنترل بیشتر بر محتوای شبکه‌های اجتماعی و دسترسی آسان به یک شخصیت حقوقی به نمایندگی از آنهاست.

به موجب این قانون فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی خارجی با تصمیم و رای دستگاه قضایی ترکیه ملزم خواهند بود تا هر محتوایی را که مورد اعتراض مقامات این کشور قرار گرفته از پلت‌فرم خود حذف کنند.

شرکت فیس‌بوک روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «بر اساس تدابیر قانونی جدید ما روند انتخاب یک نماینده رسمی در ترکیه را آغاز کرده‌ایم.»

به گفته عمر فاتیح سايان، معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت‌های ترکیه این اقدام همچنین شامل شبکه‌ اجتماعی اینستاگرام نیز می‌شود که که در تملک شرکت فیس‌بوک است.

پارلمان ترکیه ماه ژوئیه گذشته بنا به درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور به منظور آنچه «نظم بخشیدن» به فعالیت‌ شبکه‌های اجتماعی عنوان شده، قانونی بحث برانگیز را که ضامن تقویت کنترل بر پلت‌فرم‌های پر بازدید اینترنتی است به تصویب رساند.

این قانون که از ماه اکتبر به اجرا درآمده شبکه‌های اجتماعی با بیش از یک میلیون بازدیدکننده در روز نظیر توییتر و فیس‌بوک را ملزم به تعیین یک نماینده قانونی در ترکیه می‌کند. رعایت نکردن این اصل با جرائم و محدودیت‌هایی از سوی دستگاه اجرایی ترکیه همراه خواهد بود.

به موجب قانون یاد شده شبکه‌های اجتماعی پر بازدید همچنین ملزم هستند که از رای و احکام دادگاه‌های ترکیه برای حذف برخی محتواهای منتشر شده ظرف ۴۸ ساعت تبعیت کنند.

منتقدان این قانون معتقدند که تصویب چنین مقرارت و محدودیت‌هایی، راه را برای اعمال سانسور هموار‌تر می‌کند؛ این درحالیست که به اعتقاد این دسته از افراد دولت ترکیه همواره در حال رصد و ردیابی فعالیت منتقدان در شبکه‌های اجتماعی است.

ترکیه در ماه نوامبر برای آندسته از شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک که در آن تاریخ هنوز نماینده‌ای از جانب خود در این کشور تعیین و معرفی نکرده بودند ۱۰ میلیون لیر ترکیه معادل بیش از یک میلیون یورو جریمه مالی وضع کرد.

بیانیه فیس‌بوک در تایید آغاز روند انتخاب یک شخصیت حقوقی به نمایندگی از این شرکت در ترکیه درست یک روز پیش از دومین دور مجازات‌ها بر ضد شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که این‌ بار ممنوعیت درآمد‌های تبلیغاتی را شامل می‌شود.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک به ریاست مارک زاکربرگ در توضیح اقدام خود برای تعیین نماینده‌ در ترکیه به کاربران اطمینان داده که بر سر آزادی بیان هیچگونه امتیازی به مقامات این کشور نخواهد داد.

در بیانیه روز دوشنبه شرکت فیس‌بوک تاکید شده که اگر مقامات ترکیه بر حذف محتوایی که منطبق با قوانین استفاده از این شبکه اجتماعی است اصرار بورزند، نماینده خود را از این کشور خارج خواهد کرد.

ترکیه نظارت دقیق و مستمری بر فعالیت شبکه‌های اجتماعی در این کشور دارد و تا کنون چندین پرنده تخلف به زعم قانونگذاران ترک که بواسطه چند توییت ساده از آنها به عنوان «توهین به رئیس کشور» یا «ترویج نام برده شده به دادگاه و پیگیری قضایی کشیده شده است.

آنکارا سال ۲۰۱۹ دسترسی به ۴۰۸ هزار وبسایت را مسدود کرد و برای ۴۰ هزار توییت، ۱۰ هزار ویدیوی منتشر شده در یوتیوب و ۶ هزار و دویست پست منتشر و به اشتراک گذاشته شده در فیس‌بوک محدودیت‌هایی ایجاد کرد.

شبکه‌ اجتماعی چینی تیک تاک قبل از فیس‌بوک اوایل ماه جاری میلادی نماینده‌ای از جانب خود در کشور ترکیه تعیین و معرفی کرده بود. این در حالیست که توییتر هنوز از تعیین نماینده و اعزام وی به کشور ترکیه خبری نداده است.