Gerdab.IR | گرداب

كتاب ايران؛

پروژه‌اي براي حل پيچيده‌ترين معماي ديپلماسي آمريكا

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۸۹

این کتاب وقايع روابط ايران و ايالات متحده را در شش دوره رياست جمهوري آمريكا بررسي كرده است.

50 متخصص غربي و ايراني در پروژه‌اي با عنوان "ايران پريمر" سعي كرده‌اند پيشنهادات و اطلاعات جامعي از "نقش محوري ايران در دنياي سياست" را در اختيار تمامي اقشار آمريكا قرار دهند.

به گزارش گرداب، كتاب "قدرت، سياست و سياست ايالات متحده" يك پروژه كم نظير از سوی 50 نفر از كارشناسان و محققان ايراني خارج‌نشين و آمريكايي است كه هدفش معرفي ايران و 20 ديدگاه مختلف سياست خارجي از هشت دانشگاه و مقامات سياست خارجي ارشد دولت آمريكا است.

اين كتاب هيچ نشانه‌اي از چشم‌انداز سياسي يا مبارزاتي ندارد و رويكرد نويسندگان با موضوعات گسترده‌اي در ارتباط است، آنها كارشناساني از مؤسسه صلح آمريكا، مركز تحقيقات بين‌المللي و ودرو ويلسون، شوراي روابط خارجي، مؤسسه بروكينگز، رند كورپ، مركز مطالعات استراتژيك، صلح بين‌المللي كارنگي، انجمن آسيا، مركز مطالعات سياسي و استراتژيك، مؤسسه امريكن اينترپرايز، موسسه امنيت بين‌المللي و علمي، موسسه واشنگتن براي مطالعات شرق نزديك، صندوق آمريكاي جديد، مؤسسه مطالعات سياست خارجي برلين، موسسه تحقيقات سياست خارجي و چندين دانشگاه شامل استنفورد، ميشيگان، كلمبيا، جان هاپكينر، جورج تاون، سيراكوز و آكادمي ناوال ايالات متحده هستند.

2 تن از نويسندگان اين كتاب، بازرس سابق تسليحاتي ايالات‌متحده و ناظر امنيت ملي يا مقام رده بالاي امنيت ملي و مسئول ايران در شش دوره رياست جمهوري هستند كه فصل‌هايي از كتاب در مورد اتفاقات بين ايالات‌متحده و ايران در طول آن دولت را به رشته تحرير در آورده‌اند.

كتاب همچنين يك پروژه اينترنتي زنده است و تمامي صفحات آن در اينترنت به صورت رايگان قابل دسترس است و دائماً به روز مي‌شود. هدف از آن نيز فراهم كردن اطلاعات درباره جوانب پيچيده كشوري عنوان شده كه آمريكا بيشتر از سه دهه با آن هيچ رابطه‌اي ندارد.

گردآورنده اين كتاب، "رابين رايت" در معرفي آن مدعي شده كه تلاش كرده بدون هيچ‌گونه جهت‌گيري سياسي، مجموعه‌اي از نظرات مختلف از اتاق‌هاي فكر و دانشگاه‌هاي مختلف را منعكس كند. وي دليل انتخاب اين موضوع را عدم وجود درك درست از ايران در غرب - به ‎خصوص با توجه به مسائل اخير في‎مابين - دانسته‌ كه موجب شده است تا ايران در حال حاضر پيچيده‌ترين معماي سياست خارجي جهان باشد.

بر همين اساس، رايت، هدف خود را جمع‌آوري منبعي كاربردي و در دسترس براي دست‌اندركاران، تصميم‌سازان، دانشگاهيان و دانشجويان و در اختيار قراردادن اطلاعات غني‌اي براي هر كسي كه علاقه‌مند به درك نقش محوري ايران در دنياي سياست است، اعلام كرده‌است.

بررسي كتاب "The Iran Primer "--Book Overview
ايران پريمير 50 متخصص غربي و ايراني را براي ارائه پيشنهادات جامع و جمع‌بندي مختصر از سياست‌هاي ايران در زمينه اقتصاد، سيستم نظامي، سياست خارجي و برنامه هسته‌اي ايران دور هم جمع كرده است.

در اين كتاب هر بخش با يك فصل كامل از 62 موضوعي كه در قالب 10 گروه دسته‌بندي شده است، به يك موضوع مرتبط مي‌شود. ضمائم پي دي اف قابل پرينت نيز در آخر هر فصل ضميمه شده است. تحليل‌هاي جديد نيز به صورت هفته‌اي در بخش صحبت‌هاي نويسنده بر اساس پيشرفت‌هاي اخير و وقايع اخير ايران اضافه شده است.

كتاب همچنين وقايع روابط ايران و ايالات متحده را در شش دوره رياست جمهوري آمريكا بررسي كرده است و پنج راهكار سياسي را مورد كنكاش قرار داده است، در اين كتاب همچنين داده‌هاي اطلاعاتي از وقايع نگاري، سايت‌هاي هسته‌اي، قطعنامه‌هاي تحريم و ديگر اطلاعات را ارائه مي‌دهد.

در اين كتاب عنوان شده است: «از انقلاب 1979، غرب براي فهم انقلاب اسلامي و چگونگي ارتباط با آن تلاش مي‌كند، چالش‌هاي بزرگ و حتي در مواجه با برنامه جنجالي هسته‌اي ايران بزرگ‌تر جلوه داده شده و در مورد انتخابات 2009 و رشد نقض حقوق‌بشر بحث شده است.»
 
منبع: فارس