Gerdab.IR | گرداب

پرونده؛

معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارز‌ها / دیپ وب چیست؟

معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارز‌ها / دیپ وب چیست؟
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۹

دیپ وب (Deep web) فضای غیرقابل مشاهده یا پنهان در دنیای اینترنت است. این فضا با این که بر روی اینترنت قرار دارد، اما محتویات آن از طریق موتور‌های جستجو نمایش داده نمی‌شود.

به گزارش گرداب،دیپ وب حاوی حجم نامحدودی از اطلاعات است و آنچه که ما از اینترنت می‌شناسیم، فضای بسیار کمی از کل فضای اینترنت است. علت آن که دیپ وب بزرگ است آن است که حجم انبوهی از اطلاعات کاربران و نرم افزار‌های سازماندهی آن‌ها و همچنین بانک‌های اطلاعاتی در آن قرار گرفته است. اصطلاح دیپ وب برای اولین بار در سال ۱۹۹۴ به‌کار برده شد و اشاره به وب‌سایت‌هایی داشت که توسط هیچ موتور جستجویی ثبت نشده بودند.

دارک وب چیست و چه تفاوتی با دیپ وب دارد؟
در حقیقت دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب است که توسط آی‌پی‌های (IP) مخفی سرور اجرا می‌شود و به‌همین خاطر در دسترس عموم قرار ندارد، اما با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان این وبسایت‌ها را مشاهده کرد. در واقع می‌توان گفت که دارک وب مجموعه سایت‌های غیرقانونی در دیپ وب است.

تمامی اطلاعات این وبسایت‌ها به وسیله پسورد‌هایی محافظت می‌شوند و برای دسترسی به آن‌ها باید از نرم‌افزار‌های ویژه‌ای استفاده کرد. دارک وب توسط افراد ناشناسی همچون فروشندگان مواد مخدر، هکرها، تروریست‌ها و افراد سودجو مدیریت می‌شود که بیشتر این وب‌سایت‌ها برای مخفی کردن هویتشان از فناوری رمزگذاری تور (Tor) استفاده می‌کنند و پسوند «onion» دارند.

معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارز‌ها / دیپ وب چیست؟

جالب است بدانید که گرچه تصور می‌شود که Tor یک سیستم خصوصی باشد، اما روزنامه‌نگار آمریکایی، یاشا لوین، به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد دولت ایالات متحده آمریکا بودجه این پروژه عظیم را تامین کرده است.

محتوای دارک وب شامل چه مواردی است؟

مواد مخدر:
مواد مخدر یکی از بازار‌های پرفروش در دارک وب است. دارک وب محل فروش انواع مواد مخدر ازجمله ماری‌جوانا، هروئین، اکستازی، LSD، کوکائین، کراک، شیشه و … است.

اسلحه:
برخی از وبسایت‌ها در دارک وب اقدام به فروش انواع سلاح‌های سرد و گرم می‌کنند. سلاح‌هایی مانند: انواع AK-۴۷، پرتابگر‌های موشکی، موشک‌های IED و غیره. برخی از گروه‌های تروریستی نیز از همین طریق لوازم مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

استخدام آدم‌کش برای قتل:
استخدام قاتل یکی از دسته‌بندی‌های مشهور در دارک وب است. براساس گزارش‌ها، فهرست مجموعه‌ای از قاتل‌ها در دارک وب وجود دارد. با این حال، بسیاری معتقدند قاتلی در دا‌رک وب وجود ندارد و هرکس به قدری احمق باشد که از اینگونه خدمات استفاده کند، خود را در معرض خطر دستگیری قرار می‌دهد.
حساب‌های هک‌شده و سرقتی:
در دارک وب، دسترسی به حساب‌های هک‌شده و سرقتی وبسایت‌های معروف و سرویس‌هایی مانند نتفلیکس، اسپاتیفای، اوبر و پی‌پال بسیار ساده است. به عنوان مثال حساب‌های سرقتی نتفلیکس تنها با پرداخت یک دلار در دسترس افراد قرار می‌گیرد.


شماره کارت‌های اعتباری:
فروش شماره کارت‌های اعتباری سرقتی یکی از تجارت‌های بزرگ در دارک وب است. این شماره‌ها که معمولا در مجموعه‌های انبوه صدتایی یا بیشتر و با قیمت اندک فروخته می‌شوند، برای فعالیت‌های قاچاق و غیرقانونی به کار گرفته می‌شوند.


معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارز‌ها / دیپ وب چیست؟

دارک وب و رمزارز‌ها

از آنجا که رمزارز‌ها آدرس‌های منحصر به فرد و خاص خودشان را دارند و همچنین مشخصات فرستنده و گیرنده آن‌ها را به سختی می‌توان شناسایی کرد، برای کاربران دارک وب از محبوبیت بالایی برخوردارند. بسیاری از خرید و فروش‌های غیرقانونی توسط بیت کوین انجام می‌شود که فقط برخی از آن‌ها توسط اف بی‌آی شناسایی و مصادره می‌شوند. پس از بیت کوین، بیت کوین کش و مونرو به دلیل امنیت بالا مورد استقبال بیشتری قرار گرفتند. برخی از تحلیلگران بر این باورند که رمزارز‌ها و مخصوصا بیت کوین، به گسترش دارک وب و اقدامات غیرقانونی دامن زده‌اند.

معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارز‌ها / دیپ وب چیست؟

اتاق قرمز دارک وب؛ ابزاری برای کلاهبرداری از طریق بیت کوین
اتاق‌های قرمز دارک وب (red rooms) نوعی افسانه اینترنتی است که اشاره به سرویس‌ها یا سایت‌هایی در داک وب دارند که می‌توان در آن‌ها به شکنجه دیگران پرداخت. فیلم افرادی که در این اتاق‌ها حضور دارند به صورت زنده از طریق وبکم پخش می‌شود و بینندگان می‌توانند بعد از پرداخت پول، شکنجه‌هایی را روی کسی که در اتاق به صورت چشم‌بسته حضور دارد، توسط شخص دیگری اعمال کنند. این دستورات و شکنجه‌ها تنها زمانی اعمال می‌شود که پرداخت پول با موفقیت صورت بگیرد. تمامی این موارد فقط برای سرگرمی انجام می‌شود! گفته می‌شود که اتاق‌های قرمز دارک وب وجود خارجی ندارند و تمام سایت‌هایی که خود را به این شکل معرفی می‌کنند، هدفشان کلاهبرداری و اخاذی بیت کوین است.

افزایش ۳۴۰ درصدی تراکنش‌های بیت کوین در دارک وب!
طبق گزارش شرکت فناوری بیت فیوری (Bitfury) ارزش کل بیت کوین‌های معامله شده در دارک وب طی یک سال گذشته، ۶۵ درصد و طی سه سال گذشته، ۳۴۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط این شرکت، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، فروشندگان دارک وب مجموعا ۲۴۰ میلیون دلار بیت کوین به دست آورده‌اند. این مقدار در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته و به ۳۸۴ میلیون دلار رسیده است.

فروشندگان دارک وب ۴۷۰۰۰ بیت کوین در سه ماهه اول ۲۰۲۰ دریافت کرده‌اند که نسبت به سه ماهه اول سال گذشته، ۲۵ درصد کاهش یافته است. به نظر می‌رسد خریداران در دارک وب به سمت سایر رمزارز‌ها و آلتکوین‌هایی نظیر مونرو و لایت کوین متمایل شده‌اند. طبق اطلاعات بیت فیوری، اکثر افراد بیت کوین‌ها را از صرافی‌هایی که به احراز هویت نیازی ندارند، ارسال می‌کنند. از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۴۵ درصد بیت کوین‌های ارسال شده به دارک وب از حساب صرافی‌های بدون احراز هویت بوده‌اند که این مقدار ۳۰ درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ است.

دارک وب و داعش
چیزی حدود ۵ سال پیش کارشناسان فناوری عراق اعلام کرده بودند که گروهک تروریستی داعش، زنان دربند خود و آثار باستانی شهر موصل، مرکز استان مرزی نینوا در شمال غرب این کشور را در دارک وب به فروش می‌رساند. طبق گفته این کارشناسان، داعش برای جبران کاهش شدید منابع مالی و درآمد‌های خود، ده‌ها دختر ربوده شده از مناطق تحت اشغال خود را از طریق دارک وب به فروش رسانده و قیمت آن‌ها را نیز بر اساس سن و سال و زیبایی تعیین کرده بود!

معرفی فضای دیپ وب و دارک وب و ارتباط آن با رمزارز‌ها / دیپ وب چیست؟

ورود به دارک وب چه خطراتی دارد؟
با توجه به توضیحاتی که در رابطه با فضای دارک وب داده‌ایم، در حقیقت این وبسایت‌ها، خود محلی برای کلاهبرداری از افراد یا سرقت اطلاعات از آن‌ها هستند. موارد بسیاری گزارش شده که افراد برای انجام کاری پول دریافت کرده‌اند، اما در نهایت مشخص شده که این فقط یک کلاهبرداری بوده است و کاری انجام نشده! نمونه‌ی دیگر از خطرات دارک وب، این است که این فضا پر از هکر‌های فوق حرفه‌ای است که به سادگی می‌توانند اطلاعات شما را سرقت کنند. توصیه ما به شما این است که حتی از روی کنجکاوی هم به این فضا وارد نشوید، زیرا هر لحظه امکان هک شدن شما وجود دارد.


آینده دارک وب
چند سال پیش وب سایت گیزمودو مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «دارک وب در‌حال ناپدید شدن.» نویسنده این مقاله، برایان منگاس، در ابتدای این مقاله بیان می‌کند که امروزه دارک وب پر از آشغال‌های بی‌استفاده است و پایان کار «تور» نزدیک است. او این ادعا را با بررسی و جستجوی جامع روی وب سایت‌هایی که پسوند.Onion داشتند، مطرح کرده است.

طبق این بررسی‌ها، فقط و فقط چیزی حدود ۴۰۰۰ سایت در دارک وب آنلاین و فعال هستند و عدم وجود وب سایت‌های فعال منجر شده که افراد بسیاری ازجمله منگاس به این باور برسند که فناوری تور با اینکه دارای تعداد زیادی کاربر است، اما در‌حال نابودیست. اما از طرفی دیگر موافقان دارک وب، نظر دیگری دارند. آن‌ها ادعا می‌کنند که توانسته‌اند در مسیر رشد و پیشرفت قدم‌های بزرگی بردارند و آینده درخشانی در انتظارشان است.

______________________________

منابع: 

https://blogthinkbig.com/what-is-the-deep-web
https://www.investopedia.com/terms/d/deep-web.asp
https://www.investopedia.com/terms/d/dark-web.asp
https://blog.knowbe۴.com/what-is-the-difference-between-the-surface-web-the-deep-web-and-the-dark-web
https://www.idagent.com/blog/what-sells-in-dark-web-markets-in-۲۰۲۰/
https://www.interpol.int/How-we-work/Innovation/Darknet-and-Cryptocurrencies
https://coinnewslive.com/meet-the-top-۳-cryptocurrencies-used-on-the-dark-web/
https://www.quora.com/What-is-a-Red-Room
https://www.quora.com/What-is-a-red-room-in-the-dark-web
https://cointelegraph.com/news/bitcoin-activity-on-the-dark-web-grew-by-۶۵-in-q۱-۲۰۲۰-says-study
https://www.mdpi.com/۲۰۷۶-۰۷۵۲/۷/۲/۱۲/htm
https://phys.org/news/۲۰۱۷-۰۳-dangers-dark-web.html
https://www.csoonline.com/article/۳۲۴۹۷۶۵/what-is-the-dark-web-how-to-access-it-and-what-youll-find.html
https://gizmodo.com/the-dark-web-is-disappearing-۱۷۹۳۰۳۷۷۳۶
https://futuristspeaker.com/business-trends/the-future-of-the-darknet-۹-critically-important-predictions/