Gerdab.IR | گرداب

پرونده؛

انحصارطلبی غول‌های فناوری ۱؛ موتور‌های جست‌وجو

انحصارطلبی غول‌های فناوری ۱؛ موتور‌های جست‌وجو
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۹

بر اساس گزارش کنگره آمریکا، چهار شرکت آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل به‌عنوان غول‌های فناوری جهان از قدرت انحصاری خود سوءاستفاده می‌کنند.

انحصارطلبی غول‌های فناوری؛ بخش اول: موتور‌های جست‌وجو

به گزارش گرداب، انحصارطلبی از موضوعاتی است که وقتی به گوشمان می‌رسد به‌احتمال زیاد یاد فعالیت‌های اقتصادی و اشخاص غیرقانونی به‌خصوص در حوزه اقتصاد می‌افتیم. اما به‌احتمال زیاد هر روزه در زندگی عادی با انواع انحصار‌های متفاوت در حوزه‌های مختلف روبه‌رو و هستیم، درحالی‌که از آن‌ها آگاه نیستیم.

انحصار‌ها همیشه غیرقانونی نیستند؛ زمانی که یک سازمان یا یک تیم به طور کارآمد و خلاقانه خدمات خاص خود را به‌تن‌هایی ارائه می‌دهد، انحصار رخ می‌دهد. انحصار انواع متفاوتی دارد ازجمله: انحصار‌های طبیعی، انحصار‌های جغرافیایی، انحصار‌های فناوری، انحصار‌های دولتی. در این مجموعه نوشتار به بررسی انحصار‌های فناوری پرداخته خواهد شد. در این پرونده به طور اختصاصی بر روی موتور‌های جست‌وجو متمرکز خواهیم شد.

غول‌های فناوری
بر اساس گزارش کنگره آمریکا، چهار شرکت آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل به‌عنوان غول‌های فناوری جهان از قدرت انحصاری خود سوءاستفاده می‌کنند و انحصار عجیبی که آخرین بار در عصر سرمایه‌دار‌های راه‌آهن و نفت شاهد بودیم دوباره به شکل جدیدی بروز و ظهور پیدا کرده و این سبب آسیب جدی و حذف میدان رقابت برای شرکت‌های کوچک و تازه‌وارد شده است.

بر اساس این گزارش، این شرکت‌ها از موقعیت‌های انحصاری و تسلط خود بر بازار جهانی سو استفاده کرده‌اند و قیمت‌ها، قوانین تجارت، جست‌وجو، تبلیغات، شبکه‌های اجتماعی و نشر را تعیین و غالباً آن‌ها را بر همه دیکته کرده‌اند. شکایت‌های متفاوتی بر علیه این شرکت‌ها به‌عنوان غول‌های فناوری در بازار دیجیتال مطرح شده است که باعث انحصار بازار و مانع ورود سایر شرکت‌ها شده‌اند و به دنبال حق و امتیاز بیشتر نیز هستند.


در همین راستا کنگره برای شکستن این انحصار، گسترش خلاقیت و نوآوری و باز شدن میدان رقابت برای شرکت‌های نوپا پیشنهاد تقسیم شدن این شرکت‌ها به چند شرکت کوچک‌تر (تغییر ساختار) را مطرح کرده است. همچنین قوانین دیگری مانند ممنوعیت فعالیت در مشاغل مشابه با مشاغل قبلی یا جلوگیری از تلاش این شرکت‌ها (آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل) برای خرید سایر شرکت‌ها مطرح شده است.

جستجوی آنلاین
موتور‌های جستجوی آنلاین به کاربران امکان بازیابی صفحات وب و اطلاعات ذخیره شده در اینترنت را می‌دهد. پس از اینکه کاربر سؤالی را در موتور جستجو وارد کرد، موتور جستجو لیستی از صفحات وب و اطلاعات مربوط به عبارت جستجو را به کاربر ارائه می‌دهد.
موتور‌های جستجو دو نوع متفاوت دارد: افقی و عمودی. موتور‌های جستجوی افقی برای بازیابی لیست کاملی از نتایج جستجوی کلی طراحی شده‌اند. موتور‌های جستجوی عمودی برای بازیابی دسته دقیق‌تر از محتوا، مانند تصاویر عکس یا سفر طراحی شده‌اند.


اکثر موتور‌های جستجوی عمومی از طریق فروش جای تبلیغات کسب در آمد می‌کنند، به‌جای اینکه از کاربران هزینه‌ای برای ارائه خدمات (مانند حق عضویت) دریافت کنند. بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات جستجوی آنلاین گوگل است. حدود ۸۱ ٪ کل درخواست‌های جستجوی عمومی در ایالات متحده از طریق دسکتاپ و ۹۴ ٪ از طریق تلفن همراه توسط گوگل انجام می‌شود. سایر ارائه‌دهندگان جستجو شامل Bing (۶ ٪)، یاهو (۳ ٪) و DuckDuckGo (۱ ٪) سهم اندکی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند.

انحصارطلبی غول‌های فناوری؛ بخش اول: موتور‌های جست‌وجو

انحصار در جستجوی آنلاین
جستجوی آنلاین ویژگی‌هایی دارد که سبب ایجاد انحصار و تسلط قدرت در بازار می‌شود و ورود فعالان جدید به بازار را دشوار می‌کند. اولین ویژگی هزینه‌بر بودن کراول وب است و اینکه همیشه اولین‌ها طرفدار بیشتری دارد. به طور خاص گوگل اولین شرکتی است به طور کامل اینترنت را کراول کرد و این به‌خاطر الگوریتم PageRank بود که از پیوند‌های بین صفحات برای شناسایی مرتبط‌ترین صفحات وب برای موضوعات خاص و نمایش‌داده‌شده استفاده می‌کند. کیفیت نتایج PageRank با صفحات وب بیشتر بهبود یافت و سبب شد تا گوگل بتواند قسمت بیشتری از وب را کراول کند.


در طول دو دهه گذشته اینترنت رشد چشمگیری داشته است، این بدان معناست که هزینه کراول در کل اینترنت نیز علی‌رغم پیشرفت در فناوری کراول، افزایش‌یافته است. امروزه صاحبان وب‌سایت‌ها به‌جز تعداد معدودی، کراولر‌ها را مسدود می‌کنند، بخشی از آن به این دلیل است که دائماً توسط تعداد زیادی ربات کراول می‌شوند که می‌تواند هزینه‌های مالکان را افزایش داده و منجر به خرابی صفحات وب آن‌ها گردد. کراولری که تقریباً همه صفحات وب را در اختیار شما قرار می‌دهد گوگل است، به همین علت حذف از فهرست گوگل باعث می‌شود که بیشتر صفحات وب با افت چشمگیر ترافیک و درآمد روبرو شوند.

انحصارطلبی غول‌های فناوری؛ بخش اول: موتور‌های جست‌وجو

دومین مزیت عمده رقابتی که مالکان موتور جستجو از آن بهره می‌برند، دسترسی آن‌ها به داده‌های گسترده کلیک و پرس‌وجو است. این داده‌ها آنچه را که کاربران جستجو کرده‌اند و نحوه تعامل آن‌ها با نتایج جستجو را ردیابی می‌کنند.

اطلاعات کلیک و پرس‌وجو به چند علت برای موتور‌های جستجو سودمند است. اول اینکه موتور‌های جستجو به اطلاعات کلیک و پرس‌وجو متکی هستند تا بتوانند شاخص جستجوی خود را هدایت کنند، زیرا این داده‌ها به شما کمک می‌کند تا مشخص کنید کدام صفحات وب بیشترین بازدید را دارند و باید مرتباً در فهرست به‌روز شوند.

دوم، داده‌های کلیک و پرس‌وجو برای اصلاح الگوریتم جستجو و ارتباط نتایج جستجو استفاده می‌شود، زیرا تعاملات گذشته کاربر توانایی الگوریتم را در پیش‌بینی تعاملات آینده بهبود می‌بخشد. به‌عبارت‌دیگر این داده‌ها سبب شناخت مخاطب و شناسایی و پیش‌بینی نیاز‌های آنان می‌شود و با ارائه آنچه مخاطب می‌پسندد و نیاز دارد محبوبیت و جایگاه خود را حفظ می‌کند.


سومین مانع رقابت در جستجوی آنلاین به‌طورکلی این است که گوگل موقعیت‌های پیش‌فرض گسترده‌ای را در هر دو مرورگر دسکتاپ و دستگاه‌های تلفن همراه ایجاد کرده است. این موقعیت پیش‌فرض باتوجه‌به تمایل کاربران به پایبندی به گزینه پیش‌فرض ارائه شده، مزیت قابل‌توجهی نسبت به سایر موتور‌های جستجو برای گوگل فراهم کرده است. علاوه بر این، رقبا در بازار چندین روش را شناسایی کرده‌اند که گوگل حتی آن دسته از کاربرانی را که سعی در تغییر موتور‌های جستجوی پیش‌فرض در کروم دارند، منصرف می‌کند.

انحصارطلبی غول‌های فناوری؛ بخش اول: موتور‌های جست‌وجو

گوگل از طریق یکپارچه‌سازی و تنظیم قراردادهایی، جایگاه پیش‌فرض خود را در اکوسیستم تلفن همراه و دسکتاپ به دست آورد. گوگل با در اختیار داشتن اندروید، محبوب‌ترین سیستم‌عامل تلفن همراه در جهان، اطمینان یافت که جستجوی گوگل مسلط باقی می‌ماند، حتی وقتی تلفن همراه جای دسکتاپ را به‌عنوان اصلی‌ترین وسیله برای استفاده از اینترنت را گرفت.


چهارمین چالشی که موتور‌های جستجوی پیشرفته با آن روبرو هستند، افزایش تعداد ویژگی‌ها و خدماتی است که یک موتور جستجوی عمومی باید برای رقابت با گوگل ارائه دهد. از اواسط دهه ابتدایی قرن ۲۱، یک موتور جستجوی عمومی می‌توانست فقط از طریق نمایش لینک‌های مرتبط رقابت کند. ازآنجاکه گوگل و بینگ اکنون اطلاعات و خدمات تخصصی مختلف را مستقیماً در صفحه نتایج جستجوی عمومی خود گنجانده‌اند، یک موتور جستجو جدید برای ورود به بازار، حتماً باید مجموعه گسترده‌تری از ویژگی‌ها و خدمات جستجو را ارائه دهد. ارائه این تنوع از ویژگی‌ها، نیاز به دسترسی به منابع مختلف داده و افزایش هزینه‌های کلی ورود دارد.

جمع‌بندی 

انحصارطلبی در بازار فناوری یکی از آسیب‌هایی است که از ورود شرکت‌های نوپا به این بازار جلوگیری کرده و میدان را برای شرکت‌های بزرگ خالی می‌کند. در این پرونده به طور ویژه به بررسی انحصار در موتور‌های جستجوی پرداخته شد.

اکثر موتور‌های جستجوی عمومی از طریق فروش جای تبلیغات کسب در آمد می‌کنند، به‌جای اینکه از کاربران هزینه‌ای برای ارائه خدمات (مانند حق عضویت) دریافت کنند. بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده جستجوی آنلاین گوگل است.

اگر اکنون موتور جستجو جدیدی بخواهد وارد بازار شود و با گوگل رقابت کند با چالش‌هایی روبه‌رو است که برخی از آنان شامل: هزینه زیاد کراول کردن کامل وب، دسترسی به داده‌های گسترده کلیک و پرس‌وجو (شناخت مخاطب)، موقعیت پیش‌فرض گوگل در موبایل‌ها و دسکتاپ‌ها، و افزایش چشمگیر خدمات و امکاناتی که گوگل ارائه می‌دهد. رقیب جدید باید بتواند بیشتر از آنچه گوگل ارائه می‌دهد را ارائه دهد که نیازمند هزینه و داده‌های بسیاری زیادی است.

_________________________________

منابع:

https://bizfluent.com/list-۵۹۷۲۹۴۶-types-monopolies-economics.html
https://www.nytimes.com/۲۰۲۰/۱۰/۰۶/technology/congress-big-tech-monopoly-power.html
Online search
Search Engine Market Share United States of America: Sept. ۲۰۱۹–Sept. ۲۰۲۰, STATCOUNTER,
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/united-states-of-america (last visited Oct. ۳, ۲۰۲۰)
Google
Search Engine Market Share United States of America: Sept. ۲۰۱۹–Sept. ۲۰۲۰, STATCOUNTER,
http://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/united-states-of-america (last visited Oct. ۳, ۲۰۲۰)
crawl
Submission from Zack Maril, to H. Comm. on the Judiciary (Sept. ۳۰, ۲۰۱۹) (on file with Comm.).
Total Number of Websites, INTERNET LIVE STATS, https://www.internetlivestats.com/total-number-of websites (last visited Oct. ۳, ۲۰۲۰) (In ۲۰۰۰, the Internet had around ۱۷,۰۰۰ websites; today, it has more than ۱.۸ billion. Internet Live Stats, Total Number of Websites.).
Submission from Submission from Zack Maril, to H. Comm. on the Judiciary (Sept. ۳۰, ۲۰۱۹) (on file with Comm.)
Competition & Mkts. Auth. Report at ۱۱–۱۲.
Chrome
Submission from Source ۵۳۴, to H. Comm. on the Judiciary, ۱ (Oct. ۱۴, ۲۰۱۹) (on file with Comm.
Bing
Innovation and Entrepreneurship Hearing at ۵ (statement of Megan Gray, Gen. Counsel and Pol’y Advocate,
DuckDuckGo).

‌web crawlerها در واقع بخش اصلی و مرکزی یک موتور جستجو را تشکیل می‌دهند. در واقع به زبان ساده، یک نرم افزار یا اسکریپت اتوماتیک است که با توجه به الگوریتم مشخص و هدفمندی که برایشان تعریف شده است، در وب سایت‌های موجود به گردش میپردازند و محتوای آن‌ها را در دیتابیس موتور جستجو ذخیره می‌کنند.