Gerdab.IR | گرداب

فیسبوک و گوگل کابل زیر دریایی می‌سازند

فیسبوک و گوگل کابل زیر دریایی می‌سازند
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

فیسبوک و گوگل در حال ساخت کابل‌های زیردریایی برای ایجاد ارتباط بین آمریکا و جنوب شرقی آسیا هستند

به گزارش گرداب، فیسبوک روز دوشنبه، ۲۹ مارس، اعلام کرد که پروژه‌ای را با همکاری گوگل و شرکت‌های مخابراتی منطقه‌ای برای نصب دو کابل زیردریایی برنامه‌ریزی کرده است. این کابل‌ها به سنگاپور، اندونزی و آمریکای شمالی برای افزایش ظرفیت اتصال به اینترنت بین مناطق، متصل می‌شود.


نائب رئیس شبکه‌ی سرمایه گذاری فیسبوک، Kevin Salvadori، به رویترز گفت: «دو کابلِ Echo و Bifrost، اولین کابل‌هایی هستند که از دریای جاوا می‌گذرند و ظرفیت کلی زیر دریا را در اقیانوس آرام، حدود ۷۰% افزایش می‌دهند.»


او میزان سرمایه‌گذاری انجام شده بر روی این پروژه را اعلام نکرد، اما در ادامه افزود: «این سرمایه‌گذاری در جنوب شرقی آسیا برای ما بسیار حائز اهمیت است.»
به گفته‌ی مقامات اجرایی، این کابل‌ها اولین کابل‌هایی هستند که آمریکای شمالی را مستقیماً به برخی بخش‌های اصلی اندونزی متصل می‌کنند و به این ترتیب ارتباط بین بخش‌های مرکزی و شرقیِ چهارمین کشور پرجمعیت جهان افزایش می‌یابد.


Kevin Salvadori در ادامه گفت که کابل Echo با همکاری Alphabet’s Google و شرکت ارتباطات اندونزی XL Axiata در حال ساخت است و تا سال ۲۰۲۳ تکمیل می‌شود.
کابل Bifrost نیز با همکاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه Telkom اندونزی به نام Telin و مجتمع تولیدی سنگاپور به نام Keppel در حال ساخت است و تا سال ۲۰۲۴ تکمیل می‌شود.
این دو کابل که به تایید حقوقی نیاز دارند، جزو سرمایه‌گذاری‌های قبلی فیسبوک برای ایجاد ارتباط با بازار اندونزی، که یکی از پنج بازار اصلی در جهان است، ایجاد می‌شوند.

فیسبوک و گوگل کابل زیر دریایی می‌سازند
طبق بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۲۰، مشخص شد که ۷۳% از جمعیتِ ۲۷۰ میلیون نفری کشور اندونزی آنلاین (بر خط) هستند و بیش‌تر آن‌ها از طریق داده‌های تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند و کم‌تر از ۱۰% آن‌ها از اتصال باندپهن استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که برخی از مناطق این کشور هم‌چنان به اینترنت دسترسی ندارند.


فیسبوک در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد که علاوه بر توافق قبلی برای توسعه‌ی وایفای هات‌اسپات (Wi-Fi hot spots) در این کشور، سه هزار کیلومتر (۱۸۶۴۱ مایل) فیبرنوری را در بیست شهر اندونزی مستقر خواهد کرد.
Salvadori گفت: «به غیر از کابل‌های جنوب شرقی آسیا، فیسبوک به برنامه‌های گسترده‌ی خود در زیر دریا در آسیا و در جهان از طریق شبکه‌ی کابل نوری (Pacific Light Cable Network) ادامه خواهد داد.


او هم‌چنین افزود: «ما در حال همکاری با شرکا و تنظیم‌کنندگان هستیم تا تمام نگرانی‌های مردم را برطرف کنیم. امیدواریم که این کابل‌ها برای همگان مفید واقع شود.»
۱۲۸۰۰ کیلومتر از Pacific Light Cable Network که توسط فیسبوک و آلفابت تامین می‌شود، با مخالفت دولت آمریکا بر سر ایجاد ارتباط با هنگ‌کنگ روبرو شد. در اصل، هدف از این اقدام، ایجاد ارتباط بین ایالات متحده با تایوان، هنگ‌کنگ و فیلیپین بود.


فیسبوک در اوایل ماه مارس اعلام کرد که به دلیل نگرانی‌های مداوم دولت ایالات متحده در رابطه با ایجاد ارتباط مستقیم با هنگ‌کنگ، پروژه‌ی نصب کابل بین کالیفرنیا و هنگ‌کنگ را متوقف می‌کند.