Gerdab.IR | گرداب

تبعیض در نمایش آگهی‌های از سوی فیسبوک

تبعیض در نمایش آگهی‌های از سوی فیسبوک
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰

فیسبوک برای نشان دادن تبلیغ، بین افراد تبعیض قائل می‌شود و تبلیغات متفاوتی را برای کاربران زن و مرد نشان می‌دهد.

به گزارش گرداب، یکی از پژوهشگران در گزارش خود نوشت: «این کار فیسبوک درمورد تبلیغات شغلی، خلاف قوانین ضد تبعیضی است.»

این گروه از پژوهشگران آگهی‌های تبلیغاتی برای شغل رانندگی را از فیسبوک خریداری کردند که این تبلیغات، گروه خاصی را هدف قرار نمی‌داد. یکی از تبلیغات برای تحویل پیتزای Domino و دیگری برای تحویل خواربار بود. طبق گفته‌ی محققان، به طور کلی زنان بیش‌تر برای تحویل خواربار و مردان بیش‌تر برای تحویل پیتزا کار می‌کنند. در این مطالعه مشخص شد که فیسبوک شغل تحویل خواربار را بیش‌تر برای کاربران زن و شغل تحویل پیتزا را بیش‌تر برای کاربران مرد تبلیغ می‌کند.

آن‌ها بر روی لینکدین نیز آزمایش مشابهی را انجام دادند و الگوریتم این پلتفرم، هر دو آگهی را به یک میزان به کاربران زن نشان داد.
پژوهشگران با آگهی‌های دیگر نیز الگوریتم فیسبوک را آزمایش کردند و نتیجه‌ی آن، مشابه نتیجه قبلی بود. آگهی‌های مربوط به استخدام مهندس نرم افزار در Nvidia و فروشنده‌ی اتومبیل، بیش‌تر برای مردان تبلیغ شد و آگهی‌های مربوط به استخدام مهندس نرم افزار برای Netflix و فروش جواهرات بیش‌تر برای زنان نمایش داده شد.

مشخص نیست که آیا الگوریتم فیسبوک از قبل اطلاعات دموگرافیک هر شغل را در دست داشته و با آن به تبلیغ هدف‌دار می‌پردازد یا چیز دیگر؛ چون فیسبوک درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد تبلیغات خود اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد.

تام چانیک، سخنگوی فیسبوک، در ایمیلی به The Verge نوشت: «سیستم ما در تلاش است تا تبلیغاتی را که بیش‌تر مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، نشان دهد. اما ما نگرانی‌های مطرح شده را درک می‌کنیم. ما گام‌های مهمی برداشته‌ایم و اعضای تیم ما برای رفع تبعیض در تبلیغات تمام تلاش‌شان را می‌کنند. ما هم‌چنان با جوامع حقوق مدنی، نهاد‌های نظارتی و دانشگاهیان برای رفع این چنین مشکلاتی همکاری خواهیم کرد.»

این اولین باری نیست که تحقیقات نشان می‌دهند که فیسبوک تبلیغات هدف‌دار انجام می‌دهد. طی تحقیقی که ProPublica در سال ۲۰۱۶ انجام داد، مشخص شد که فیسبوک بین کاربران خود، تبعیض نژادی قائل می‌شود و کاربران سیاه پوست یا اسپانیایی از دیدن برخی تبلیغات خاص محروم می‌شوند.

تبعیض در نمایش آگهی‌های از سوی فیسبوک
اگر چنین تبلیغاتی مربوط به حوزه مسکن یا فرصت‌های شغلی بوده باشد، این کار فیسبوک خلاف قانون فدرال در نظر گرفته می‌شود. فیسبوک در پاسخ گفت که سعی می‌کند تا تبعیض را در سیستم خود از بین ببرد، اما با توجه به تحقیق دومی که ProPublica در سال ۲۰۱۷ انجام داد، مشخص شد که این مشکلات هم‌چنان وجود دارند و مرتفع نشده‌اند.

در سال ۲۰۱۹، وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده، اتهاماتی را علیه فیسبوک ارائه کرد و معتقد بود که فیسبوک تبلیغات عادلانه‌ای را در حوزه مسکن انجام نداده است.

HUD در شکایتی گفت که ابزار‌های تبلیغاتی فیسبوک خط قرمز را رد کرده و زنان و مردان را از دیدن تبلیغاتی خاص محروم می‌کند و هم‌چنین از لحاظ جغرافیایی، افرادی که در یک منطقه‌ی خاص زندگی می‌کنند، از دیدن برخی تبلیغات محروم هستند.

فیسبوک نیز در سال ۲۰۱۹ دادخواست را حل‌وفصل کرد و اعلام کرد که تبلیغات هدف‌دار مربوط به حوزه مسکن و فرصت‌های شغلی را برداشته است.