Gerdab.IR | گرداب

اعترافي ديگر از سوي مقامات آمريكايي؛

ايران در ساخت تجهيزات هسته‌اي نيز خودكفا خواهد بود

تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۸۹

اگر ايران نتواند تجهيزات هسته‌اي مورد نياز خود را از خارج تامين كند، خودش اين تجهيزات را مي‌سازد و موفق مي‌شود.

نشريه امريكايي فارين پاليسي در گزارشي از دشواري‌هاي بيشتر غرب براي توقف هسته‌اي ايران خبر داد و به نقل از يكي از مؤثرترين افراد در برنامه هسته‌اي امريكا نوشت: «اگر ايران نتواند تجهيزات هسته اي مورد نياز خود را از خارج تامين كند، خودش اين تجهيزات را مي‌سازد و موفق مي‌شود.»

به گزارش گرداب به نقل از رجانيوز، اين نشريه نوشت: محمود احمدي‌نژاد، رئيس جمهور ايران هر سال در سازمان ملل حضور مي‌يابد و در برابر مخاطبان بين المللي از امريكا انتقاد مي كند.

فارين پاليسي با يادآوري بخشي از فشارها عليه كشورمان اذعان كرد: اين تلاش‌ها تغييري در رفتار تهران به‌وجود نياورده است و تهران هنوز هم مي‌تواند به گروهي از حاميان خود از جمله چين و روسيه براي كاهش فشارها تكيه كند. آمريكا، ماه ژانويه با تركيب جديد شوراي امنيت شامل قدرت‌هاي مهم منطقه‌اي مانند برزيل، هند و افريقاي جنوبي روبرو مي‌شود كه تمايل كمتري دارند رويه آمريكا را در خصوص تحريم‌ها و سياست‌هاي حقوق بشر دنبال كنند.

با وجود اين، آمريكا و متحدانش از اعلام مرتب خبرهاي منفي درباره ايران در عرصه سياسي منافع سياسي برده‌اند. بر اساس اعلام برخي متخصصان هسته‌اي تلاش‌هاي سياسي به تلاش تهران براي به‌دست آوردن موادي كه براي پيشبرد فعاليت‌هاي هسته اي خود نياز دارد، لطمه زده است، اما كريم سجادپور، كارشناس مسائل ايران در بنياد بين المللي صلح كارنگي ابراز ترديد كرد رويدادهاي مختلف در سازمان ملل تاثير منفي يا مثبت بر مهم‌ترين مسئله سياسي مطرح در روابط ايران و امريكا؛ يعني تلاش گروه 1+5 براي وارد شدن به مذاكرات كيفي با ايران در خصوص سرنوشت برنامه هسته‌اي اين كشور داشته باشد.

ديويد البرايت، كارشناس مسائل هسته‌اي و يكي از مقامات پيشين سازمان ملل نيز گفت: «سازمان ملل در دورهاي قبلي تحريم‌ها بر ضد ايران يك رشته از مفرها را بسته و تلاش ايران را براي دستيابي به مواد براي برنامه غني‌سازي هسته‌اي خود پيچيده‌تر ساخته است.»
 
وي در عين حال خاطر نشان كرد: «تحريم‌ها ممكن است موجب تشويق به ساخت قطعات مربوط به برنامه هسته‌اي در داخل شود و به سود صنايع هسته‌اي و نظامي كشور باشد.»
 
البرايت گفت: «اگر ايران نتواند تجهيزات هسته‌اي مورد نياز خود را از خارج تامين كند، خودش اين تجهيزات را مي‌سازد و موفق مي‌شود.»

اين نشريه امريكايي با طرح ادعاهايي در مورد وضعيت حقوق بشر كشورمان نوشت: طرفداران حقوق بشر مي‌گويند وجهه ايران در سازمان ملل از زمان سركوب گروه‌هاي مخالف پس از انتخابات رياست جمهوري سال گذشته لطمه ديده است.
 
فارين پاليسي همچنين بخشي از اظهارات دكتر محمد جواد لاريجاني، دبير ستاد حقوق بشر ايران را كه جلسه بررسي صدور قطعنامه عليه كشورمان را به محاكمه حقوق بشر غرب تبديل كرده بود، بازتاب داد و نوشت: جواد لاريجاني يكي از مقامات ارشد حقوق بشر ايران در جمع هيئت‌هاي حاضر در مجمع عمومي كميته حقوق بشر سازمان ملل كه نود و دو كشور در آن شركت داشتند و اين قطعنامه را تصويب كردند گفت: اين قطعنامه به حقوق بشر ارتباطي ندارد.  وي با مسخره كردن كانادا كه پيش نويس اين قطعنامه را تدوين كرد و بيان اينكه انگليس غلام حلقه به گوش امريكاست گفت: جرم ما اين است كه دموكراسي ما تقليدي نيست و نسخه زيراكس شده‌اي از دموكراسي غرب نيست. ايران نمي‌خواهد دموكراسي غربي داشته باشد.