Gerdab.IR | گرداب

تاثیر تغییرات جدید اپل در سیاست‌های حریم خصوصی آیفون

تاثیر تغییرات جدید اپل در سیاست‌های حریم خصوصی آیفون
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

شرکت اپل روز دوشنبه، ۲۶ آوریل، نسخه‌ی به‌روزرسانی شده‌ی سیستم iOS را با تنظیمات حریم خصوصی جدید منتشر کرد که تبلیغ‌کنندگان را برای ردیابی کاربران آیفون محدود می‌کند.

به گزارش گرداب، با این قابلیت جدید، اپل از این به بعد در برخی برنامه‌ها به کاربران خود نوتیفیکشن پاپ-آپی ارسال می‌کند تا رضایت آن‌ها را برای جمع‌آوری اطلاعات‌شان که امکان دارد توسط وب‌سایت‌های شخص ثالث تحت نظارت قرار بگیرد، دریافت کند.

اگر کاربران آیفون با استفاده از این قابلیت اجازه‌ی دسترسی به اطلاعات خود را ندهند، بازار صد میلیارد دلاریِ تبلیغاتِ تلفن همراه می‌تواند دچار نوسان شود، اما طبق گفته‌ی کارشناسان، مقدار دقیق این نوسانات مشخص نیست.

اپل چه کار می‌کند؟
اپل از سازندگان برنامه‌ها می‌خواهد تا نوتیفیکیشنی را با مضمون این برنامه مجوز شما را برای جمع‌آوری اطلاعات‌تان توسط اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های شرکت‌های دیگر می‌طلبد به همراه توضیحی درباره‌ی این که چرا این مجوز لازم است، به کاربران بفرستند. برخی از تحلیلگران تبلیغات موبایل باور دارند که کم‌تر از یک‌سوم (۳/۱) کاربران احتمالاً این اجازه را بدهند.

دارندگان آیفون هم‌چنین در تنظیمات حریم خصوصی گوشی خود یک منوی ردیابی دارند که می‌توانند با یک دکمه، اجازه‌ی ردیابی توسط همه‌ی برنامه‌ها را غیرفعال کنند و یا خودشان انتخاب کنند که چه برنامه‌هایی اجازه‌ی جمع‌آوری داده‌های آن‌ها را دارند.

این برای توسعه‌دهندگان و تبلیغ‌کنندگان به چه معناست؟
تبلیغ‌کنندگان و توسعه‌دهندگانِ برنامه‌هایی که کارشان فروش تبلیغات است، می‌گویند که اگر بسیاری از کاربران آیفون مجوز ردیابی داده‌ها را ندهند، تبلیغات‌شان کم‌اثر می‌شود. صنعت تبلیغات از مدت‌ها پیش با جمع‌آوری اطلاعات وب‌گردیِ کاربران، تبلیغات خود مانند تبلیغات لباس یا اتومبیل را به کاربران علاقه‌مند، نمایش می‌دادند.

با داشتن اطلاعات اندک از کاربران، میزان فروش برند‌ها و درآمد تبلیغاتیِ برنامه‌سازان و ناشران کم‌تر خواهد شد. این اقدام اپل با مخالفت فیسبوک روبرو شده است. فیسبوک گفته است که این تغییر، به مشاغل کوچک صدمه وارد خواهد کرد، چون آن‌ها قادر نخواهند بود که مشتریان خود را برای ارائه‌ی تبلیغات پیدا کنند.

چرا اپل این تغییر را ایجاد کرد؟
اپل گفته است که با این کار می‌خواهد نقش کاربرانش را در کنترل داده‌هایشان بیش‌تر کند.

آیا هنوز نیز برنامه‌ها می‌توانند اطلاعات کاربران آیفون را جمع‌آوری کنند؟
بله، اگر جمع‌آوری داده در محدودیت‌های تعیین شده باشد. این موضوع فقط برای زمانی مطرح است که سازندگان برنامه‌ها بخواهند اطلاعات جمع‌آوری شده‌ی کاربران را در دسترس شخص ثالث قرار دهند و یا اطلاعات در دسترس خود را با اطلاعات سایر گروه‌ها به اشتراک بگذارند تا تبلیغات هدف دار انجام دهند.
اپل سیاست nutrition labels را در اپ استور خود معرفی کرده است که به کاربران نشان می‌دهد که چه داده‌هایی توسط برنامه‌ها جمع‌آوری می‌شود.

آیا هم‌چنان تبلیغات در برنامه‌های آیفون نمایش داده خواهند شد؟
بله، کاربران می‌توانند حتی در صورت ندادن مجوز برای جمع‌آوری اطلاعات‌شان، تبلیغات را ببینند. البته به شرطی که توسعه‌دهندگان برنامه‌ها با اطلاعاتی که فقط در دسترس خودشان است، این تبلیغات هدف‌دار را انجام داده باشند. مثلاً یک شبکه‌ی اجتماعی مانند فیسبوک می‌تواند بر اساس داده‌هایی که فقط خودش از پست‌ها جمع‌آوری کرده است، به تبلیغات هدف‌دار بپردازد.

اما اگر فیسبوک بخواهد تبلیغات خود را بر اساس داده‌هایی که کاربران وب‌سایت‌های شخص ثالث که برای ورود به فیسبوک استفاده کرده‌اند هدف قرار دهد، باید مجوز‌های لازم را کسب کند.