Gerdab.IR | گرداب

دستور به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی؛ اخبار مربوط به کرونای هندی را حذف کنید

دستور به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی؛ اخبار مربوط به کرونای هندی را حذف کنید
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

طبق گزارش رویترز، دولت هند به پلتفرم‌های اجتماعی دستور داده است تا مطالب مربوط به گونه‌ی هندی ویروس کووید-۱۹ را حذف کنند.

به گزارش گرداب، نامهی وزارت الکترونیک و فناوری اطلاعات روز جمعه ۲۱ می، فقط توسط چند خبرگزاری دیده شد و به طور عمومی منتشر نشده است. مشخص نیست دقیقاً چه پلتفرم‌هایی این نامه را دریافت کرده‌اند، اما دولت هند اخیراً به توییتر، فیسبوک و اینستاگرام دستور داده است تا توییت‌ها و پست‌های مربوط به انتقاداتی که از نحوه‌ی کنترل وضعیت شیوع کرونا شده بود را حذف کنند.

در متن این نامه آمده است: «از نظر علمی و طبق نظر سازمان بهداشت جهانی (WHO) چنین گونه‌ی ویروسی وجود ندارد. WHO در هیچ یک از گزارش‌های خود اصطلاح گونه‌ی هندی را برای گونه‌ی B.۱.۶۱۷ ویروس کرونا به کار نبرده است.»

گونه‌ای از ویروس کرونا برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ شناسایی شد و اعتقاد بر این است که B.۱.۶۱۷ باعث ایجاد آخرین موج شیوع بیماری در جنوب آسیا شده است. سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان یکی از نگرانی‌های بزرگ جهانی اعلام کرد و طبق برخی شواهد، مسری بودن این گونه در مقایسه با گونه‌های دیگر بیش‌تر است.

از آن‌جایی که رویکرد دولت هند برای سانسور اطلاعات مربوط به ویروس کرونا و انواع آن بسیار افراطی است، سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمان‌های درمانی و دانشمندان از نام‌گذاری گونه‌های مختلف ویروس با نام‌های جغرافیایی انتقاد کردند، چون این کار نادرست و توهین‌آمیز است. طبق راهنمای سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵، نباید برای نام‌گذاری بیماری‌های عفونی از نام مکان، نام افراد یا نام گونه‌های حیوانی استفاده کرد.

هرچند که نام‌گذاری گونه‌های مختلف ویروس با نام جغرافیایی مکان‌هایی که در آن دیده می‌شوند، راه آسان‌تر و بهتری به نظر می‌رسد، اما می‌تواند برای عموم افراد (غیر دانشمندان) گیج‌کننده باشد. National Geographic گزارش داد که سازمان بهداشت جهانی با همکاری ویروس‌شناسان به دنبال پیدا کردن راهی بهتر برای نام‌گذاری گونه‌های ویروس است.