Gerdab.IR | گرداب

تحقیق و تفحص نمایندگان کنگره از بخش فارسی صدای آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۸۹

ماه مارس گذشته، 70 تن از اعضای کنگره در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، درخواست تحقیق و تفحص در بخش فارسی شبکه خبری صدای آمریکا را خواستار شدند.

70 تن از نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای خطاب به اوباما، خواستار تحقیق و تفحص از بخش فارسی صدای آمریکا شدند.

به گزارش گرداب به نقل از پایگاه اینترنتی اندیشکده هریتیج، «موثرترین اقدامات برای آزادی مردم ایران و آزادی‌های سیاسی برای جنبش سبز در ایران از طرف ایالات متحده چیست؟»، سوالی بود که "امیرعباس فخرآور"، یکی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و پناهنده سیاسی در ایالات متحده، اخیرا در جمع مخاطبان در مهمانی ناهار به میزبانی بنیاد هریتیج مطرح کرد. پاسخ کوتاه و صریح وی به این سوال این بود: «تحریم نفت و اصلاح برنامه‌های شبکه خبری فارسی صدای آمریکا (VOA PNN).»

گزینه اول در این فهرست مختصر با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به نفت چندان دور از انتظار نبود. اما گزینه دوم، اصلاح برنامه‌های کلیشه‌ای و کسل کننده شبکه‌های خبری که از زاویه نگاه آمریکا به ایران مسائل را روایت می‌کند که با توجه به اهمیت رادیو و تلویزیون آمریکا در جوامعی مانند ایران عملکرد ناامید کننده است.

این پایگاه اینترنتی مدعی شد که طبق برآوردها صدای آمریکا 17 میلیون (!) شنونده دارد، که با توجه به جمعیت هفتاد و دو میلیونی ایران سهم قابل توجهی است.

در عین حال در برخی موارد شبکه خبری فارسی صدای آمریکا در واشنگتن به‌خاطر نوع برنامه‌های تهیه شده برای بینندگان و شنوندگان ایرانی خود از سوی اعضای کنگره متهم به ضد آمریکایی بودن شده است.

ماه مارس گذشته، 70 تن از اعضای کنگره در نامه‌ای خطاب به باراک اوباما، تحقیق و تفحص در بخش فارسی شبکه خبری صدای آمریکا را خواستار شدند. سپس در ماه می، صدای آمریکا مدیر و سردبیر اجرایی بخش فارسی را حذف کرد، و در تابستان بررسی‌های تازه با مسئولیت "اندرز ویمبوش" به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره شورای نظارت بر رسانه‌ها آغاز شد. با این حال، ایرانیان پناهنده سیاسی خواستار اعتراض به صدای آمریکا در تاریخ 5 نوامبر شدند.

به زعم اندیشکده هریتیج همه این نگرانی‌ها نشان می‌دهد که آمریکا و نظراتش نه تنها برای ایران بلکه برای تمام جهان چقدر حائز اهمیت است. در وبلاگ مجله امور جهان این هفته، "رویا حکاکیان"، دانشجوی دانشگاه ییل در مرکز علوم انسانی ویتنی و عضو موسس مرکز اسناد حقوق بشر ایران، در مورد تصویر ایالات متحده در نظر ایرانیان و حتی منتقدین روشن‌فکر و تحصیل کرده "احمدی نژاد" ابراز تاسف نمود. در خصوص دیدار با گروهی از ایرانیان که مهمان وی بودند، او می‌نویسد که دید آن‌ها نسبت به جهان متاثر از کارهای "مایکل مور" و "فارنهایت 11 سپتامبر" و همچنین تبلیغات ایران است.

آن‌ها این سوال را مطرح می‌کردند که «آیا این حقیقت که رسانه‌های آمریکایی در اختیار شرکت‌ها بوده و نمی‌توان به گزارشات آن‌ها اعتماد کرد صحت ندارد؟ و آیا آمریکا در تمام دنیا به هر ترفندی سعی نمی‌کند که آن‌را کتمان کند؟»

اندیشکده هریتیج همچنین می‌افزاید: «اینکه ایرانی‌ها بیشتر اطلاعات خود را در مورد ایالات متحده آمریکا از طریق هالیوود یا تبلیغات ایرانیان دریافت می‌کنند، دلیلی روشن بر کاهش میزان فعالیت موسسات دیپلماسی عمومی آمریکا در این خصوص است.»
 
منبع: مشرق