Gerdab.IR | گرداب

ایرلند در تلاش برای جلوگیری از حمله‌ی سایبری به بخش بهداشت و درمان

ایرلند در تلاش برای جلوگیری از حمله‌ی سایبری به بخش بهداشت و درمان
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۰

دولت ایرلند اعلام کرد که متخصصان در حال بررسی ابزاری برای بازگشایی قفل سیستم‌های غیرفعال شده توسط حمله‌ی گسترده‌ی باج‌افزار‌ها به بخش بهداشت و درمان هستند که به صورت آنلاین در دسترس است.

به گزارش گرداب، دولت ایرلند گفت که برای بازگشایی قفل در ازای پرداخت پول به هیچ باج‌افزاری پولی نداده و نخواهد داد. دولت در مورد تهدیداتی که در رابطه با پخش شدن اطلاعات بیماران انجام شده بود، توضیحی نداد. خدمات سلامت اجرایی ایرلند (HSE) روز جمعه ۱۴ می، شبکه‌های خود را بعد از حمله‌ای که عامل اصلی آن یک باند بین‌المللی جرایم سایبری بود، تعطیل کرد.

این حمله‌ی باج‌افزار روند تشخیص بیماری و آزمایش‌های مربوط به کووید-۱۹ را مختل کرده و بیمارستان‌ها را مجبور کرده تا نتوانند بیماران را ویزیت کنند. معمولاً در حملات باج‌افزار، نرم‌افزاری مخرب در رایانه‌ها نصب می‌شود. کاربران فقط در صورتی می‌توانند به رایانه دسترسی پیدا کنند که قبل از آن مقداری پول پرداخت کنند.

دولت ایرلند گفت که متخصصان مرکز ملی امنیت سایبری به همراه پیمانکاران خصوصی در حال بررسی ابزار رمزگشایی هستند تا از امن بودن آن مطمئن شوند. این دولت هم‌چنین در ادامه افزود: «این ابزار شاید راه‌حلی برای حمله‌ی سایبری به سیستم‌های HSE که بخش خدمات بهداشتی را مختل کرده، باشد.» تصاویری که از گفت‌وگوی آنلاین با هکر‌ها منتشر شده نشان می‌دهد که برخی از آن‌ها حاضرند تا به طور رایگان داده‌های HSE را بازیابی کنند.

رویترز صحت تصاویر را تایید نکرد و مشخص نبود که هکر‌ها با چه کسی در حال صحبت بودند. این تصاویر را دو متخصص امنیتی به رویترز ارسال کرده‌اند و هم‌چنین گفته‌اند که هکر‌ها تهدید کرده‌اند که تا روز دوشنبه ۲۴ می، داده‌ها را منتشر کرده و آن‌ها به فروش خواهند گذاشت.

وزیر مسئول دولت الکترونیکی ایرلند، Ossian Smyth، این حمله را بزرگ‌ترین جرم سایبری علیه دولت ایرلند توصیف کرد.