Gerdab.IR | گرداب

ایران به دنبال اینترنت ملی با الگوبرداری از چین و روسیه

ایران به دنبال اینترنت ملی با الگوبرداری از چین و روسیه
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰

رئیس سازمان صدا و سیما با بیان این که نهضتی در جهان در مقابل اینترنت آمریکایی در حال شکل گیری است اعلام کرد ایران در حال برنامه‌ریزی است تا همانند قدرت‌های بزرگ اینترنت خودش را داشته باشد.

به گزارش گرداب، «علی‌عسگری» در رابطه با نهضت جهانی مقابله با اینترنت آمریکایی می‌گوید چین، روسیه و حتی اروپایی‌های که شرکای آمریکا هستند، اینترنت آمریکایی را بر نتابیده و در حال شکل دادن اینترنت خود هستند. به گفته وی ایران نیز در حال برنامه ریزی برای آن است که شبیه قدرت‌های بزرگ اینترنت خودش را داشته باشد.

علی‌عسگری با تاکید بر این که کشور‌های ضعیف و ناتوان در فناوری مجبورند تسلیم اینترنت آمریکایی شوند، اظهار داشت کشور‌هایی که دارای فناوری هستند می‌توانند سیاست‌های خود را بر بستر اینترنت تعریف و آن را اعمال کنند:

«این طور نیست که آمریکایی‌ها بتوانند یک طرفه هر کاری را که می‌خواهند روی اینترنت انجام دهند. اگر چنین شد اتفاقات دیگری در دنیا خواهد افتاد.»

او با اعتقاد بر این که آمریکا در جنبه‌های مختلف دچار افول و عقب ماندگی شده است می‌گوید یک زمانی انحصار بسیاری از فناوری‌ها در دست آمریکایی‌ها بود، اما امروز چنین نیست و امکان خلق و استفاده از فناوری‌ها در دنیا توزیع شده است.

این اظهارات در حالی توسط رئیس سازمان صدا و سیما بیان شده که «آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی چند سال اخیر بار‌ها اعلام کرده بود عبارت «اینترنت ملی» واژه‌ای جعلی و دروغین بوده و استفاده از آن خیانت است.

علاوه بر این، طی چند روز گذشته طرح جنجالی مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی فضای مجازی با عنوان «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» سر و صدای زیادی به پا کرده است. بسیاری معتقدند این طرح منجر به فیلترینگ بسیاری از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی شده، انحصار ایجاد کرده و ناامیدی شهروندان را به دنبال خواهد داشت.