Gerdab.IR | گرداب

لایحه جدید سنای آمریکا برای مقابله با انحصار اپ استور اپل

لایحه جدید سنای آمریکا برای مقابله با انحصار اپ استور اپل
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰

روز چهارشنبه 11 آگوست، لایحه‌ی جدیدی در مجلس سنا به منظور تنظیم کنترل شرکت‌های بزرگ فناوری مانند اپل و گوگل روی اپ استورها ارائه شد.

 

به گزارش گرداب، لایحه‌ی بازار آزاد اپلیکیشن توسط سناتور‌های دو حزب از جمله ریچارد بلومنتال (از ایالت کنتیکت-دموکرات)، مارشا بلکبرن (از ایالت تنسی-جمهوری‌خواه) و اِمی کلوبوچار (از ایالت مینسوتا-دموکرات) ارائه شد تا فروشگاه‌های اپلیکیشن نتوانند توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از سیستم‌های پرداخت فروشگاه کنند.

طبق این لایحه، شرکت‌ها نمی‌توانند توسعه‌دهندگانی را که قیمت پایین‌تری در فروشگاه‌های برنامه‌ای جداگانه یا از طریق سیستم‌های پرداخت خود ارائه می‌دهند، جریمه کنند که مشکل اپیک گیمز با اپل نیز به همین دلیل است.


هم‌چنین شرکت‌هایی مانند اپل نمی‌توانند از داده‌های محرمانه‌ی موجود در فروشگاه‌های اپلیکیشن خود برای ایجاد محصولاتی استفاده کنند که قابلیت رقابت با محصولات شرکت‌هایی که از خدمات آن‌ها بهره می‌برند را داشته باشد. سناتور بلومنتال در بیانیه‌ای گفت: «سال‌هاست که اپل و گوگل، رقیبان خود را تحت فشار قرار داده‌اند و در ظاهر خود را محافظ و حامی این بازار چند میلیارد دلاری نشان داده‌اند، در حالی که خود مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کردند. به موجب این لایحه، تسلط غول‌های فناوری روی بازار محدود خواهد شد، جایی برای رقبای جدید باز شده و کاربران تلفن‌همراه کنترل بیش‌تری روی دستگاه‌های خود خواهند داشت».


سخنگوی اپل در بیانیه‌ای به The Verge گفت: «ما از زمان تاسیس شرکت خود، همیشه کاربران را در مرکز فعالیت‌های خود قرار داده‌ایم و اپ استور راهی امن و قابل اعتماد برای ارتباط توسعه‌دهندگان با کاربران بوده است. در شرکت اپل، همه‌ی تمرکز ما روی حفظ اپ استور است تا کاربران مطمئن باشند که برنامه‌های موجود در اپ استور کاملاً از دستورالعمل‌های دقیق ما پیروی می‌کنند و از حریم خصوصی آن‌ها محافظت می‌شود».


در اوایل سال ۲۰۲۱، کمیته‌ی قضایی مجلس سنا، نمایندگان شرکت‌هایی از جمله Tile، اسپاتیفای و Match Group را که یک برنامه‌ی دوست‌یابی است، احضار کرد تا توضیح دهند که چطور سیاست‌ها و هزینه‌های اپ استور اپل و گوگل به کسب‌وکار آن‌ها آسیب رسانده است. مشاور عمومی Tile، کریستن دارو، گفت هنگامی که اپل تصمیم گرفت تا دستگاه ردیاب خود را بسازد، کار برای ما سخت‌تر شد. مدیر حقوقی Match Group، جرد سین، نیز گفت که بیش‌ترین هزینه‌ای که شرکت او پرداخت می‌کند مربوط به هزینه‌های اپ استور است.


اتحادیه‌ی ایجاد عدالت بین اپلیکیشن‌ها که اپیک گیمز نیز جزو آن است، در بیانیه‌ای در روز چهارشنبه ۱۱ آگوست گفت: «ما سعی کردیم تا یک بازار عادلانه و رقابتی برای توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد کنیم. لایحه‌ی ارائه‌شده کمک می‌کند تا شرکت‌های بزرگ فناوری در قبال شیوه‌های ناعادلانه‌ی رقابتی خود در آمریکا و سراسر جهان مسئول و پاسخ‌گو باشند».

با این حال اتحادیه‌های فناوری مانند Chamber for Progress معتقدند که این لایحه می‌تواند امنیت مصرف‌کنندگان را به خطر بیندازد. مدیر Chamber for Progress، آدام کوواچویچ، روز چهارشنبه گفت: «برنامه‌های موجود در اپ استور‌ها ایمن و قابل اعتماد هستند، اما این لایحه خلاف حفظ امنیت خریداران آیفون و اندروید عمل می‌کند. من هیچ مصرف‌کننده‌ای را نمی‌بینم که در واشنگتن راهپیمایی کند و از کنگره بخواهد تا تلفن‌های هوشمند را ضعیف‌تر کند».

در سال ۲۰۲۰، خالق Fortnite یعنی اپیک گیمز از اپل و گوگل به دلیل وجود برخی قوانین اپ استور شکایت کرد و خواستار دستور قضایی‌ای شد که شرایط آن مشابه لایحه‌ی پیشنهادی است. قاضی فدرال در حال بررسی پرونده‌ی اپل است تا ببیند آیا این شرکت قوانین ضد انحصاری را با اجرای سیاست‌های خود نقض کرده است یا خیر. حدود ۴۰ دادستان کل ایالتی نیز از گوگل به دلیل مدل اپ استور آن شکایت کرده‌اند.