Gerdab.IR | گرداب

هک آیفون فعالان سیاسی بحرین توسط جاسوس افزار «پگاسوس»

هک آیفون فعالان سیاسی بحرین توسط جاسوس افزار «پگاسوس»
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

بررسی‌های موسسه سیتیزن لب نشان می‌دهد حکومت سرکوبگر آل خلیفه در بحرین با استفاده از نرم افزار جاسوسی پگاسوس، آیفون‌های فعالان سیاسی بحرینی را هک کرده است.

به گزارش گرداب، ان اس او گروپ که یک شرکت فعال در خاک سرزمین‌های اشغالی است، بین ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ تا ماه فوریه سال ۲۰۲۱ انواع ابزار جاسوسی و کنترل و نظارت را به حکومت آل خلیفه فروخته است تا از فعالان سیاسی و حقوق بشری جاسوسی کند و به گوشی‌های آن‌ها نفوذ کند.

افشای جاسوسی از گوشی‌های ده‌ها رهبر سیاسی جهان با استفاده از جاسوس افزار پگاسوس باعث انتقاد‌های گسترده از رژیم صهیونیستی شد. این کار بر علیه هزاران روزنامه نگار، فعال سیاسی و وبلاگ نویس هم انجام شده است.

بر اساس گزارش سیتیزن لب، گوشی‌های آیفون ۹ فعالان سیاسی بحرینی با استفاده از برنامه جاسوسی پگاسوس شرکت ان اس او گروپ هک شده و با استفاده از آسیب پذیری‌هایی در برنامه پیام‌رسان آی مسیج اپل برای سرقت اطلاعات این گوشی‌ها اقدام شده است.

این دو آسیب پذیری که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ شناسایی شده‌اند، به ترتیب KISMET و FORCEDENTRY نام دارند و به دولت بحرین کمک کرده‌اند محتوای آیفون‌ها فعالان سیاسی و حقوق بشری را هک کند. حداقل چهار نفر از فعالان سیاسی مذکور توسط هکری با نام مستعار LULU هک شده‌اند که از جمله اپراتور‌های شرکت پگاسوس است که به شدت مورد اعتماد دولت بحرین بوده و بار‌ها از پگاسوس به نفع حکام آل خلیفه سو استفاده کرده است.

دو نفر از این نه نفر فرد هک شده در لندن زندگی می‌کنند و یکی از آن‌ها هم در زمان هک شدن آیفون خود در لندن بوده است. افراد یادشده به دو حزب سکولار و شیعه وعد و الوفاق وابستگی دارند. علاوه بر حکومت دیکتاتوری بحرین، دولت‌های عربستان سعودی و امارات هم از جاسوس افزار پگاسوس برای سرقت اطلاعات گوشی‌های شهروندان خود سو استفاده کرده بودند.

خدمات شرکت کانادایی نتس ویپر توسط حکومت بحرین برای بلوکه کردن بسیاری از وب سایت‌ها در این کشور مورد استفاده قرار گرفت و شرکت‌های غربی دیگری مانند فین فیشر، ورینت سیستمز، سلبریت و ... انواع نرم افزار‌های جاسوسی را به حکومت بحرین فروخته‌اند.