Gerdab.IR | گرداب

کره جنوبی قانون «آنتی گوگل» را تصویب می‌کند

کره جنوبی قانون «آنتی گوگل» را تصویب می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰

یک کمیته پارلمانی کره جنوبی در روز چهارشنبه رای به لایحه‌ای قانونی داد که گوگل و اپل را از این که به اجبار از به پرداخت از پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار کمیسیون دریافت کند، منع می‌کند. این نخستین محدودیت توسط یک کشور مهم است.

به گزارش گرداب، این قانون که «قانون تجارت ارتباطات از راه دور» نام دارد به «قانون ضد گوگل» معروف شده است و پس از تصویب در این کمیته حال باید برای رای‌گیری نهایی در پارلمان مطرح شود.

بنابر اعلام خبرگزاری کره‌جنوبی یوهاپ پارلمان به این مسئله در روز‌های آتی خواهد پرداخت.
شرکت اپل و گوگل متعلق به شرکت آلفابت هر دو درگیر انتقاد‌های وسیعی در سطح جهان هستند، زیرا که آن‌ها توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری که از اپ استور‌های آن‌ها استفاده می‌کنند را مجبور می‌کنند از سامانه پرداختی استفاده کنند که تا ۳۰ درصد از درآمد‌های توسعه‌دهندگان را به عنوان کمیسیون دریافت می‌کند.

در یک بیانیه در روز سه‌شنبه اپل گفت که این قانون «کاربرانی که محصولات دیجیتال از منابع دیگر دریافت می‌کنند را در معرض کلاهبرداری قرار می‌دهد و محافظت‌های امنیتی پیرامون حریم شخصی را زیر پا می‌گذارد، به اعتماد کاربران به پرداخت‌های اپ استور آسیب می‌زند و باعث می‌شود که فرصت‌های کمتری برای توسعه‌دهندگان کره‌جنوبی ایجاد شود».

ویلسون وایت، مدیر ارشد سیاست عمومی گوگل نیز در این باره گفت: «این فرایند شتاب‌زده تحلیل‌های کافی برای تاثیرات منفی چنین قانونی بر مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در کره جنوبی نداشته است».

حقوق‌دانان می‌گویند که اوپراتور‌های اپ استور می‌توانند با توسعه‌دهندگان و سایر شرکت‌ها همکاری کنند تا روش‌های پرداختی ایمنی به جز سامانه‌های موجود ایجاد کنند.

لی هاوانگ، استاد حقوق در دانشگاهی در کره جنوبی که در زمینه حقوق رقابت تخصص دارد می‌گوید: «گوگل و اپل تنها کسانی نیستند که می‌توانند یک سامانه پرداختی ایمن ایجاد کنند. من فکر می‌کنم مشکل این است که آن‌ها تلاش می‌کنند پیرامون امنیت استفاده از سایر روش‌های پرداخت هزینه ترس مضاعفی ایجاد کنند».

براساس رکورد‌های پارلمان کره جنوبی، این لایحه مانع از داشتن موضع مسلط اپ استور‌ها بر این بازار می‌شود و جلوی اجبار تولیدکنندگان به سامانه پرداختی محتوا را می‌گیرد. این لایحه همچنین تاخیر در انتشار و یا حذف نامناسب محتوای موبایل را غیرقانونی اعلام می‌کند.

این قانون همچنین دولت کره جنوبی را قادر می‌سازد که اوپراتوری فروشگاه نرم‌افزار ایجاد کند تا «مانع از آسیب به کاربران شود و از حقوق و مزایای کاربران آن‌ها حفاظت کند، به تفحض پیرامون رفتار اوپراتور‌ها بپردازد و در دعوا پیرامون پرداخت، لغو و یا بازگشت هزینه‌ها در فروشگاه نرم‌افزار میانجی‌گری کند».

در ماه اخیر در سنای آمریکا نیز لایحه‌ای در دست کار قرار گرفته که به دنبال محدود کردن تسلط اپ استورهاست که از نظر طراحان این لایحه، تسلط بیش از اندازه‌ای بر بازار دارند.
منبع: Reuters