گرداب- با امکان بازی در فیس بوک، این شبکه اجتماعی موفق شده است امسال به مقدار یک میلیون و 270 هزار سال از عمر مردم جهان را تلف کند! این بازیها اعتیادآور هستند و در حال حاضر 3/1 مردان و 6/1 زنان به این بازیها معتادند.
شبکه اجتماعی Facebook با بیش از 500 میلیون کاربر در سراسر جهان یکی از پر مخاطبترین سایتهای اجتماعی است. باور اکثر کاربران، این است که این سایت برای دوستیابی است و کاربردهایی در این حوزه دارد. اما نشست هفته گذشته "رابرت اس مولر سوم" (Robert S. Murller III) مدیر دفتر تحقیقات پلیس فدرال آمریکا، با سران چندین شرکت بزرگ از جمله فیس بوک به جهت درخواست برای شناسایی مخالفان آمریکا بیانگر کاربردهای دیگر این سایت اجتماعی است. شاید دلیل افزودن خدمات گیم و بازی به این شبکه اجتماعی، افزایش ضریب نفوذ فیس بوک بوده باشد. یعنی با این کار پای جماعت بازی باز را به این میدان گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA)، یعنی فیس بوک باز کرده اند.
پیش از این گفته شد که آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) تمامی تعاملات کاربران اینترنت را کنترل و برای کاربران پوشههای امنیتی طراحی میکند. اگر به سایت فیس بوک مراجعه کرده باشید، برای عضویت با سوالاتی مواجه میشوید که تمامی علایق و سلایق شما و تمامی اطلاعات شخصی شما را شامل میشود. این اطلاعات بیشتر از اینکه به درد این سایت بخورد، به درد آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) میخورد.
آمارهای منتشر شده از سوی این سایت حاکی از اهمیّت سرگرمی گیم (بازی) است. اینکه نیمی از کاربران این سایت فقط برای بازی به این سایت مراجعه و مشترک میشوند، نشان دهنده جهتگیری سلایق مخاطبان از دیگر سرگرمیها و کوچ به این نوع از سرگرمیهاست. شاید همین اتفاقات منجر به این شده که کارگردانان مطرح و بزرگ هالیوودی مانند جیمز کامرون و استفن اسپیلبرگ نسبت به فعالیت در حوزه بازیهای ویدئویی علاقه نشان داده و در این حوزه کارهایی را تولید کنند.
از مدتها قبل دیپلماسی گیم (بازی) پس از فتح سنگر سرگرمی (Entertainment) از نظر فروش در سال جاری میلادی، با کمک سایت فیس بوک و با بازیهای مختلف و رنگارنگ این بار به قصد آشنا کردن قشری که کمتر به بازیهای ویدئویی میپردازند، به میدان آمده تا هم این قشر را علاقه مند این سرگرمی نوین کند، هم از علایق و سلایقشان در بازیها و تصمیمات آنها در انتخاب هایشان با خبر شود.
فیس بوک
در همین زمینه مدتی است اطلاعاتی تاز سوی سایت اینترنتی آلفیسبوک در قالب مقالهای تحت عنوان "
ده حقیقت عجیب در خصوص بازیهای فیسبوک" منتشر شده است، 53 درصد از کاربران این شبکه اجتماعی از بازیهای پیشنهادی این سایت استفاده میکنند.
این آمار و ارقام نشان دهنده کاربردهای دیگر این شبکه اجتماعی در میان مخاطبین خودش است. در این مقاله آمده 69 درصد از کاربرانی که به بازیهای رایانهای میپردازند را زنان و دختران تشکیل میدهند، اما با این وجود از هر شش زن و دختر تنها یک نفر به این بازیها اعتیاد شدید پیدا میکند. این در حالی است که این آمار در خصوص مردان یک نفر از هر سه نفر است.
20 درصد از بازیکنندههای فیسبوکی برای پیشرفت در بازی مورد نظر خود وجه نقد پرداخت میکنند که بیشتر این افراد مؤنث هستند.
محققان مدعیاند، روزانه 56 میلیون نفر در شبکه اجتماعی فیسبوک به بازیهای رایانهای میپردازند که این رقم از کل جمعیت کشور انگلستان بیشتر است.
همچنین هر ماه 290 میلیون نفر از بخش بازیهای رایانهای سایت فیسبوک استفاده میکنند که این رقم برابر است با جمعیت کشور ایالات متحده آمریکا.
تحقیقات نشان میدهند کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک به طور متوسط هر ماه 421 دقیقه را به گشت و گذار در این سایت میپردازند. همچنین قریب به 50 درصد از کاربران فیسبوک فقط و فقط برای انجام بازیهای ویدئویی به این سایت مراجعه میکنند.
اگر در یک عملیات ضرب ساده 265 میلیون را ضرب در 210 دقیقه کنیم به عدد 927 میلیون ساعت در ماه میرسیم.
مهمترین مسئله "زمانی" است که کاربران هنگام بازی در این سایت تلف میکنند. این واقعیت تلخ نشان دهنده عمر رو به بیهودگی و سراسر غفلت انسان امروزی است.
هیچ راهی برای بازگشت از دنیای وهم و خیال (دنیای مجازی) به عالم واقعیت وجود ندارد. عموم این بازیها نوک پیکان تأثیرات روانی خویش را بر مخاطب، به سوی ضعفهای او نشانه رفتهاند، با این تفاوت که فی المثل در بازیهای تخیلی و ماجراجویانه بازی کننده را انسانی انگاشتهاند گریزان از واقعیات، خیالپرور. در بازیهای ترسناک و اکشن، بازیباز سلطهجو و پرخاشگر و متجاوز فرض شده است. صنعت بازی راهی جز کشاندن انسان به دامی از جاذبههای حقیر و غفلتزدگی و از خودبیگانگی، با ایجاد تفنن و تلذذ ندارد.
منبع:
مشرق