هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک با چنان سرعتی در حال رشد است که انتظار میرود درآمد هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ۳۶.۸ میلیارد دلار در سراسر جهان برسد.
به گزارش گرداب، تجارت الکترونیکی در طی دهههای اخیر با جهشهای فزایندهای پیشرفت کرده است و امکان خرید یکپارچه و آسان را برای کاربران اینترنت را فراهم کرده است. مزایای متعدد بسترهای خرید آنلاین باعث شده، تعداد خریداران دیجیتالی در سال ۲۰۲۰ از ۲ میلیارد نفر فراتر رفته و حدود ۲۵ درصد از مردم جهان به صورت آنلاین خرید کنند.
یکی از فناوریهای مهم که در تجارت الکترونیک بسیار مهم است، هوش مصنوعی است؛ امروزه فناوری هوش مصنوعی بیشترین تاثیر را در تجارت الکترونیک داشته و در سالهای آینده نیز این تاثیرات بیشتر نیز خواهد شد. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل الگوی مصرف و پیشبینی نیازهای موجود، به سیستمعاملهای تجارت الکترونیک کمک میکند تا تقاضای آینده را پیشبینی کنند.
این افزایش کارایی باعث کاهش هزینهها و بهبود عملکرد تجاری میشود. همچنین تکنیکهای فناوری هوشمصنوعی مانند تجزیه و تحلیل پیشرفته دادهها و یادگیری ماشین امکان تهیه ابزارهای هوشمند مدیریت و شناسایی تقلب و کلاهبرداری را فرآهم میکند و به شرکتها این امکان را میدهد تا از تجربیات قبلی برای افزایش امنیت تجارت مجازی خود استفاده کنند.
همچنین یافتهها نشان میدهد هوش مصنوعی در افزایش تلاشها و فروش شرکتها در بازاریابی بسیار موثر بوده است. علاوه بر رویکرد قیمت گذاری پویا، هوش مصنوعی میتواند تجزیه و تحلیل قوی و پیش بینی فروش را ارائه دهد. بررسیها نشان میدهد اکثر سازمانهایی که از هوشمصنوعی در سیستم عاملهای تجارت الکترونیکی خود استفاده میکنند، تا سال ۲۰۲۳ حداقل ۲۵ درصد افزایش رضایت مشتری را همراه با افزایش درآمد و کاهش هزینه خود به دست خواهند آورد.
استفاده از فناوری هوش مصنوعی دو جنبه مثبت دارد. از یک طرف، وقتی در زمینههایی مانند کشف تقلب، بهینهسازی قیمت و تقسیمبندی مشتریان استفاده میشود، میتواند سبب افزایش کارایی تجارت شود. از طرفی دیگر این فناوری با ارائه توصیههایی در مورد محصول و ارائه شخصیسازی محتوا و بهبود قابلیتهای جستجو پتانسیل زیادی برای افزایش تجربه کاربر دارد.
درآمد ۳۶ میلیارد دلاری هوش مصنوعی تا ۲۰۲۵
هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک با چنان سرعتی در حال رشد است که انتظار میرود درآمد هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۵ به ۳۶.۸ میلیارد دلار در سراسر جهان برسد. همچنین طبق پیش بینی ها، سهم بازار هوش مصنوعی در خرده فروشی تجارت الکترونیک در سال ۲۰۲۷ به ۲۳ میلیارد دلار برسد، این میزان در سال ۲۰۲۰، حدود ۴ میلیارد دلار بوده است.
آمریکا و ژاپن پیشتاز تجارت الکترونیک در دنیا
بررسیها نشان میدهد کشورهای ایالات متحده آمریکا با ۹۵۸۰ میلیارد دلار، ژاپن با ۳۴۱۶ میلیارد دلار، چین با ۲۶۰۴ میلیارد دلار، کره جنوبی با ۱۳۰۲ میلیارد دلار و انگلیس با ۸۸۵ میلیارد دلار بیشترین فروش تجارت الکترونیک را در سال ۲۰۱۹ نصیب خود کرده اند و این کشورها بیشترین میزان استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک دنیا را داشته اد. گزارش اخیر آنکتاد ارزش تجارت الکترونیک مبتنی بر B۲B را در سال ۲۰۱۹ چیزی در حدود ۱/ ۸ تریلیون دلار برآورد میکند که این میزان برابر ۸۲ درصد از کل صنعت تجارت الکترونیک جهان- شامل فروش پلتفرمهای بازارگاهی آنلاین و تراکنشهای مبادله داده آنلاین- است.
در این میان، اما ایالاتمتحده آمریکا با غلبه بر ژاپن و چین، حاکمیت کل بازار تجارت الکترونیک را در اختیار دارد. همچنین برآورد فروش تجارت الکترونیک B۲C در سال ۲۰۱۹ برابر ۹/ ۴ تریلیون دلار است که نسبت به سال ۲۰۱۸ رشد ۱۱ درصدی داشته است این بررسیها نشان میدهد همچنان کشورهای چین، آمریکا و انگلستان بهعنوان سه کشور برتر جهان از نظر میزان فروش تجارت الکترونیک B۲C شناخته میشوند.