Gerdab.IR | گرداب

جوانان زير 25 سال آماج اصلي ديپلماسي عمومي آمريكا هستند

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹

معاون سابق وزير امور خارجه چين در مقاله‌اي نوشت كه ديپلماسي عمومي آمريكا جوانان زير 25 سال و زنان كه به ترتيب 45 و 50 درصد جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند، هدف قرار داده است.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "ژو ونزونگ‌" معاون سابق وزير امور خارجه چين و "وانگ بوادونگ‌" مشاور مطبوعاتي سابق سفارت چين در آمريكا در مقاله‌اي كه در پايگاه اينترنتي watchingamerica منتشر شد، به صورت مشترك نوشتند: در مواجهه با چالش جهاني، آمريكا يك استراتژي ديپلماسي عمومي يكپارچه چند لايه شامل احترام و دقت به سخنان طرف مقابل را براي ارتباط مستقيم با مردم و اعمال نفوذ خارجي اتخاذ كرده است.

در اين مقاله آمده است: ديپلماسي عمومي بخش مهمي از سياست خارجي آمريكا را تشكيل مي‌دهد كه عمدتاً شامل تاثيرات روابط متقابل دولت آمريكا با ملل خارجي از جمله تبليغات و مبادلات فرهنگي است، همچنين شامل فعاليت‌هاي مرتبط سازمان‌هاي غير دولتي آمريكا است كه از سوی دولت حمايت يا هدايت مي‌شوند.

اين نويسندگان تأكيد كرده‌اند: يكي از انگيزه‌هاي اصلي گسترش سياست‌هاي خارجي آمريكا و اهميت دادن به ملل خارجي، افزايش آگاهي ساير ملل از سيستم‌هاي اجتماعي، تاريخ، فرهنگ و سياست‌هاي خارجي آمريكا است، اين كار به نوبه خود، باعث افزايش همدردي و حمايت از دولت آمريكا، تحصيل ايده‌هاي مفيد و در نتيجه نفوذ در سياست‌هاي خارجي و داخلي كشورهاي متعامل با آمريكا در جهت تامين منافع و حفظ ايمني و برتري جهاني آمريكا مي‌شود.

جوانان و زنان آماج اصلي ديپلماسي عمومي آمريكا هستند
اين دو نويسنده با بيان اينكه "با توجه به تحولات ملي و بين‌المللي، دولت اوباما نسبت به ديپلماسي تندرو و يك جانبه دولت بوش تغييرات استراتژيك مهمي را در پيش گرفته است"، تأكيد كرده‌اند: آمريكا به جاي انعطاف در مقابل شرايط موجود سياست انطباق را در پيش گرفته‌اند، بنابراين در حال حاضر توسعه ديپلماسي عمومي در داخل و خارج از مرزهاي آمريكا براي اين كشور از اهميت بي‌سابقه‌اي برخوردار است.

اين دو مقام چيني تأكيد كرده‌اند: دولت اوباما بر اين عقيده است كه جهاني شدن اطلاعات و توسعه صنعت ارتباطات تاثير بسيار زيادي در رفتار، گفتار و اقدامات جامعه جهاني داشته است، افكار عمومي در حال حاضر نفوذ بي‌سابقه‌اي بر دولت‌ها و جهت‌گيري سياست‌هاي بين‌المللي داشته و حتي در آينده آمريكا و جهان نيز موثر هستند. با توجه به اين مسئله در حال حاضر حفظ رابطه با ملل خارجي از طريق ديپلماسي عمومي براي آمريكا از اهميت بيشتري برخوردار است.

در ادامه اين مقاله آمده است: در مواجهه با چالش جهاني، آمريكا يك استراتژي ديپلماسي عمومي يكپارچه چند لايه شامل احترام و دقت به سخنان طرف مقابل را براي ارتباط مستقيم با مردم و اعمال نفوذ خارجي اتخاذ كرده است. علاوه بر اين، ديپلماسي عمومي دو گروه عمده جمعيتي، جوانان زير 25 سال و زنان كه به ترتيب 45 و 50 درصد جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهند، هدف قرار داده و براي اين كار استراتژي‌هاي هدفمند و دستور كارهاي جديدي را در ديپلماسي عمومي خود تدوين نموده است.

اين مقاله مي‌افزايد: طبق اظهارات "جوديت مك هيل‌" معاون ديپلماسي عمومي آمريكا، اوباما و وزير امور خارجه هيلاري كلينتون از اهميت ارتباط مستقيم با افكار جهاني و الزام به لحاظ كردن آن در سياست خارجي مطلع بوده و درصدد استفاده از ديپلماسي عمومي در جهت پيشبرد استراتژي‌هاي ضروري در تامين منافع ملي، تعقيب سياست‌هاي خارجي و تضمين امنيت ملي هستند.

به حركت درآوردن استراتژي جديد ديپلماسي عمومي
اين مقاله با بيان اينكه "وزارت امور خارجه آمريكا مسئول اجراي ديپلماسي عمومي اين كشور است‌"، افزوده است: در اوت 2009، وزارت امور خارجه با استفاده از نظرات به دست آمده از كنگره، شوراي امنيت كاخ سفيد، وزارت دفاع، سفارتخانه‌ها و كنسولگري‌هاي خارجي، دانشگاه‌ها، سازمان‌هاي غير دولتي و بخش خصوصي اقدام به ارزيابي وضعيت ديپلماسي عمومي نمود. طبق نتيجه‌گيري آن‌ها ديپلماسي عمومي ايالات متحده نتايج قابل توجهي در پيشبرد منافع ملي داشته و در عين حال، نيازمند اصلاحات براي انطباق و تمركز بر روي سياست‌هاي جاري كشور مي‌باشد.

اين دو مقام چيني در ادامه مقاله خود يادآور شده‌اند: بر اين اساس، وزارت امور خارجه آمريكا در ژانويه 2010 يك چارچوب استراتژيك جهاني جديد را براي ديپلماسي عمومي خود در قرن 21 اعلام كرد. بر اساس اين چارچوب جديد استراتژيك، هدف اصلي سياست‌هاي دولتي آمريكا براي گسترش و تقويت روابط بين دولت آمريكا و ديگر ملل خارجي، نفوذ فعالانه در افكار عمومي ديگر ملل، حمايت از اهداف سياست خارجي، پيشبرد منافع و بهبود امنيت ملي است.

در ادامه اين مقاله با تأكيد بر اينكه "شكل روايي مسئله، گسترش و تقويت روابط بين ملت‌ها، مبارزه با افراط گرايي خشونت‌آميز، سياستگذاري در زمينه اطلاع رساني مناسب و استقرار منابع در راستاي اولويت‌هاي فعلي، پنج ضرورت استراتژيك براي پيشبرد استراتژي جديد ديپلماسي عمومي آمريكا هستند‌"، آمده است:‌ وزارت خارجه آمريكا در اين استراتژيها تصميم دارد ارتباط با مردم ديگر ملل در مقياس ملي، منطقه‌اي و جهاني براي توسعه تصوير آمريكا در نزد آن‌ها را تقويت كند.

اين مقاله مي‌افزايد: وزارت امور خارجه آمريكا و سازمان‌هاي مختلف دولتي مرتبط با حضور جهاني بايد به طور فعالانه در جهت ترويج اخبار به نفع كشور با رسانه‌ها همكاري نموده و همزمان به سرعت در برابر گفتمان‌هاي ضد آمريكايي براي اطمينان از حضور آمريكا در صحنه بين‌الملل واكنش نشان دهند و بر حفظ حق آزادي رسانه‌ها در هر دو شكل سنتي و جديد از رسانه‌ها كه نقش بسيار مهمي در اشاعه اطلاعات و گفتمان سياسي دارند، تاكيد کنند، به منظور تقويت هماهنگي و نفوذ بيشتر در رسانه‌هاي خارجي، وزارت امور خارجه آمريكا دفتر جديدي به نام دفتر دستيار معاون وزير براي تعامل با رسانه‌هاي بين‌المللي در اداره روابط عمومي تاسيس کرده است.

به نوشته اين دو مقام چيني، گسترش و تقويت روابط بين ملت‌ها از ديگر استراتژي‌هاي ديپلماسي عمومي آمريكا است كه در واقع ارتباط با نخبگان در سراسر جهان و گسترش و تقويت روابط با ملل خارجي از طريق مناظره‌هايي كه از سوی دولت ترتيب داده مي‌شود.

اين مقاله مي‌افزايد: ايالات متحده با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي آنلاين مانند فيس بوك، يوتيوب و توييتر براي گسترش تماس با مردم و حصول اطمينان از تبادل ديدگاه‌هاي سياسي جديد دولت در رسانه‌هاي جديد اجتماعي اهميت ويژه‌اي مي‌دهد، سخنراني رئيس جمهور اوباما در سفر خود به غنا در ژوئن 2009 رسما از رسانه‌هاي سنتي و جديد به صورت يكپارچه پخش شد، تا به گوش صدها ميليون آفريقايي در سراسر قاره برسد.

در ادامه اين مقاله آمده است: دولت آمريكا همچنين به دنبال تأسيس "كانون‌هاي آمريكايي‌" در كشورهاي خارجي است، نهادهاي مختلف فرهنگي كشور نيز براي ترويج فرهنگ عمومي و افزايش جذابيت داخلي، سياست‌هاي خارجي و ارزش‌هاي آمريكايي از طريق تماس مستقيم خارجي مشاركت خواهند نمود.

مقامات چيني "مبارزه با افراط گرايي خشونت‌آميز و واكنش سريع نسبت به انتشار اطلاعات غلط ضد آمريكايي و استخدام اعضاي جديد از سوی گروه‌هاي افراطي" را از ديگر استراتژي‌هاي ديپلماسي عمومي اين كشور دانسته و يادآور شده‌اند: در اين زمينه، دولت آمريكا عمدتاً به رسانه‌هاي سنتي و رسانه‌هاي جديد مانند اينترنت براي اطلاع رساني عمومي در خصوص نظرات دولت آمريكا، تقويت "اعتبار‌" و بي‌اعتبار كردن "اطلاعات غلط‌" متكي است. در عين حال، ايالات متحده فعالانه در حال ترويج آموزش‌هايي در حوزه‌هايي مانند بهداشت، آموزش و توسعه در مناطقي مانند خاورميانه و آسياي جنوب شرقي، به منظور اعمال فشار بر رهبران محلي مذهبي و غير مذهبي است تا بتواند به طور غير مستقيم بر افكار عمومي در مورد آمريكا در منطقه نفوذ كند.

در ادامه اين مقاله "سياستگذاري در زمينه اطلاع رساني مناسب‌" از ديگر راهبردهاي استراتژيك آمريكا در ديپلماسي عمومي ذكر شده و آمده است: وزارت خارجه آمريكا و نهادهاي خارج از كشور نيازمند تقويت پژوهش و برنامه‌ريزي در خصوص ديپلماسي عمومي هستند تا بتوانند از نظرات و ديدگاه‌هاي صاحب‌نظران در اين زمينه مطلع گرديده و براي برنامه‌ريزي استراتژيك خود استفاده نمايند، علاوه بر ايجاد دفتر دستيار معاونت تعامل با رسانه‌هاي بين‌المللي، دستيار معاون وزير امور خارجه در ديپلماسي عمومي نيز در شش بخش جغرافيايي براي حصول اطمينان از انطباق ديپلماسي عمومي ايجاد شده با سياست‌هاي كلي آمريكا و هماهنگي طرح‌هاي منطقه‌اي و ديپلماسي عمومي تاسيس شده است.

استقرار منابع در راستاي اولويت‌هاي فعلي و تقويت هماهنگي داخلي براي اطمينان از اولويت ديپلماسي عمومي نير پنجمين راهبرد استراتژي ديپلماسي عمومي امريكا است.

اين دو مقام چيني در اين زمينه نوشته‌اند: وزارت امور خارجه آمريكا ضمن حمايت از ديپلماسي عمومي "مك هيل" و تقويت منابع و برنامه‌ريزي دفتر روابط عمومي، اهداف بلند مدت استراتژيك و شاخص‌هاي عملكرد تمامي موقعيت‌هاي مرتبط با آن را در سفارتخانه‌ها تعيين كرده است، تعريف دقيق حوزه كار موجب حصول اطمينان از تخصيص موثر منابع مورد نياز و همبستگي ديپلماسي عمومي و اولويت‌هاي موجود در ديپلماسي آمريكا است.

محدوديت‌هاي ديپلماسي عمومي آمريكا
اين مقاله با تأكيد بر اينكه "به طور كلي در عصر كنوني جهاني شدن اطلاعات و اينترنت، آمريكا به عنوان تنها ابرقدرت جهان با تكيه بر تمايلات و قدرت ملي خود، تنها در صورت پيشبرد فعالانه ديپلماسي عمومي قادر به تغيير تصوير خود در نزد افكار عمومي و حفاظت از منافع و امنيت ملي‌ خود خواهد بود"، چنين به پايان رسيده است: آمريكا درصدد تقويت ديپلماسي عمومي خود براي گسترش و صدور ايدئولوژي و ارزش‌هاي خود براي ترويج "دموكراسي ليبرال آمريكايي" و اقتصاد بازار آزاد و حفظ برتري جهاني خود است، به اين ترتيب، با وجود تبليغات براي "اعتماد و احترام متقابل" به عنوان اصل اساسي ديپلماسي عمومي تا زماني كه آمريكا زورگويي خود را ترك نكرده و همچنان با تحكم رفتار کند، تاثير ديپلماسي عمومي آن نيز به احتمال زياد محدود خواهد بود.