Gerdab.IR | گرداب

شرکت «یاندکس» هدف بزرگترین حمله سایبری در تاریخ اینترنت روسیه

شرکت «یاندکس» هدف بزرگترین حمله سایبری در تاریخ اینترنت روسیه
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

جزئیات زیادی در مورد خود حمله و نحوه‌ی عملکرد مجرمان در دسترس نیست، اما بعضی از افراد داخلی در شرکت یاندکس گفته‌اند که این شرکت حمله را تهدیدی برای زیرساخت‌های کشور می‌داند.

به گزارش گرداب، شرکت امنیت سایبری Cloudflare توانسته است تا حمله‌ی سایبری انجام شده روی شرکت اینترنتی روسی یاندکس را تشخیص دهد.

شرکت یاندکس مدعی است که این حمله از ماه آگوست ۲۰۲۱ شروع شده و تا پنجم سپتامبر ادامه داشته است. این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کارشناسان ما موفق به رفع ۲۲ میلیون درخواست در ثانیه شدند. این حمله‌ی سایبری، بزرگ‌ترین حمله‌ی انجام شده تا به امروز است».

شرکت یاندکس ادعا کرده است که در هفتم آگوست ۵.۲ میلیون درخواست در ثانیه، نهم آگوست ۶.۵ میلیون درخواست در ثانیه، بیست و نهم آگوست ۹.۶ میلیون درخواست در ثانیه، سی و یکم آگوست ۱۰.۹ میلیون درخواست در ثانیه و نهایتاً در پنجم سپتامبر با ۲۱.۸ میلیون درخواست در ثانیه روبرو بوده است.

سخنگوی یاندکس اعلام کرد که این شرکت مورد حمله‌ی سایبری دیداس قرار گرفته، ولی حمله روی خدمات و داده‌های کاربران تاثیری نداشته است. طبق گزارش یک خبرگزاری معتبر، این حادثه بزرگ‌ترین حمله‌ی سایبری در تاریخ اینترنت روسیه (RuNet) است. RuNet که مستقل از شبکه‌ی جهانی است، با هدف ارائه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی در صورت حمله‌ی سایبری از سوی مهاجمان خارجی علیه روسیه ایجاد شد.

جزئیات زیادی در مورد خود حمله و نحوه‌ی عملکرد مجرمان در دسترس نیست، اما بعضی از افراد داخلی در شرکت یاندکس گفته‌اند که این شرکت حمله را تهدیدی برای زیرساخت‌های کشور می‌داند.

در یکی از حملات دیداس به سومین شرکت بزرگ ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی در نیوزلند، اینترنت این کشور با مشکل روبرو شد. در این حمله، اینترنت حدود ۱۵% از مشتریان قطع شد. به نظر می‌رسد که رکورد دیگری در سال ۲۰۲۱ از لحاظ تعداد حملات دیداس انجام شده ثبت شود. در سه ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۱، ۲.۹ میلیون حمله‌ی دیداس انجام شد که نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۰، ۳۱% افزایش داشته است.

طی حملات دیداس، تعداد زیادی از ربات‌ها به رایانه‌ها حمله می‌کنند و با ویروسی کردن رایانه به نقاط مختلفی از سیستم دسترسی پیدا می‌کنند. مجرمان سایبری می‌توانند هدف خاصی را برای ربات‌ها مشخص کنند که پیامد‌های منفی‌ای به دنبال خواهد داشت. مهم‌تر از همه این که حمله‌ی سایبری دیداس باعث می‌شود تا افرادی که از سیستم هدف استفاده می‌کنند نتوانند به خدمات دسترسی پیدا کنند؛ بنابراین شبکه‌ی مورد نظر در حالت آفلاین قرار می‌گیرد. اگر بار‌ها سعی کرده‌اید تا به وب‌سایتی دسترسی پیدا کنید، اما نتوانسته‌اید،

ممکن است که با این دسته از حملات سایبری روبرو شده باشید و ساعت‌ها یا روز‌ها طول می‌کشد تا اثر آن از بین برود.


منبع:
cybernews