Gerdab.IR | گرداب

"اسناد محرمانه" ويكي ليكس، نه سند است نه محرمانه

تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۹

بايد توجه داشت كه منبع همه اسناد ادعايي "خزانه اطلاعاتي واشنگتن" است و اگر قابليت "استناد" داشتند، كاخ سفيد خيلي زودتر از اينها با افشاي مدارك مذكور، تبليغات گسترده‌اي را عليه دشمنانش رقم مي‌زد.

گرداب- آنچه كه اخيراً با عنوان اسناد محرمانه از سوی سايت "ويكي ليكس" منتشر شد، بدون آنكه كمترين نكته و سند جديدي درباره اقدامات و سياست‌هاي آمريكا داشته باشد، با ادبياتي امنيتي، سياست‌هاي اعلاني و رسمي دولت واشنگتن را منعكس كرده است.

اين پايگاه اينترنتي كه متعلق به فردي به نام "جوليانگ آسنگ" از كشور استرالياست، روز گذشته 250هزار سند جديد كه مدعي است "محرمانه" هستند را منتشر كرد. از اين اسناد كه عمدتاً مكاتبات رسمي سفارتخانه‌هاي آمريكا در جهان با وزارت خارجه اين كشور است، چيزي جز يك سري سياست‌هاي سنتي و رسمي آمريكا برنمي‌آيد و اساساً هيچ مرجعي نخواهد توانست از آنها عليه دولت واشنگتن بهره برداري كند.

به عنوان مثال، از جمله مطالب منتشر شده در سايت ويكي ليكس آن است كه واشنگتن از سفارتخانه‌هاي خود به عنوان بخشي از شبكه جهاني جاسوسي استفاده مي‌كند. بر اساس اين اسناد، از ديپلمات‌هاي آمريكايي خواسته شده نه تنها از كساني كه ملاقات مي‌كنند اطلاعات كسب كنند، بلكه اطلاعات خصوصي نظير جزئيات كارت‌هاي اعتباري، شماره‌هاي پرواز آنها، اطلاعات مربوط به دي‌ان‌اي و ساير موارد خصوصي را جمع آوري و گزارش كنند. اما آگاهي از اقدامات اين چنيني ديپلمات‌هاي آمريكايي به ويژه براي ايرانيان، نيازمند مطالعه اسناد ويكي ليكس نيست. در اسنادي كه زمان تسخير سفارت آمريكا در ايران به دست آمد، به خوبي مي‌توان تلاش ديپلما‌ت‌هاي آمريكايي را براي جمع آوري اطلاعاتي از قبيل رفت و آمدها و معاشرت‌ها، رنگ پوست و مو و چشم، علائق و... مقامات رژيم پهلوي را مشاهده كرد.

به موارد زير نيز دقت كنيد:
- نگراني و ترس شديد واشنگتن و لندن درباره امنيت تسليحات هسته‌اي پاكستان
- اتهام ارتباط دولت روسيه با جنايات سازمان يافته
- انتقاد شديد از عمليات هاي نظامي انگليس در افغانستان

- رفتارهاي نامناسب يكي از اعضاي خانواده سلطنتي انگليس
- انتقادات جدي سياسي در مورد "ديويد كامرون" نخست وزير انگليس
- تلاش براي جمع آوري اطلاعات ويژه درباره برخي از نمايندگان پارلمان انگليس
- تلاش آمريكا براي تحميل زندانيان گوانتانامو به ساير كشورها

- تلاش واشنگتن براي جلوگيري از آشتي ملي فلسطينيان
- حمايت آمريكا از گروه تروريستي پ.ك.ك.
- حمايت مالي عربستان از القاعده
- و...

در واكنش به انتشار چنين به اصطلاح "اسنادي"، اگر "بنيامين نتانياهو" نخست وزير رژيم صهيونيستي رسماً مي‌گويد به هيچ وجه نگران اسناد منتشر شده در ويكي ليكس نيستيم، نبايد تعجب كرد؛ و طبيعي است واكنش "پي.جي.كراولي" سخنگوي كاخ سفيد اينگونه باشد: «ديپلمات‌هاي ما صرفاً ديپلمات هستند. آنها اطلاعاتي را جمع آوري مي‌كنند كه در راستاي سياست‌هاي ما هستند. اين ديپلمات‌ها همان اقداماتي را انجام مي‌دهند كه ديپلمات‌هاي ديگر كشورها انجام مي‌دهند و اين موضوع صدها سال ادامه داشته است.»

اما آنچه كه بر ترديدها درباره ماهيت اين سايت و گردانندگان آن مي‌افزايد، اتهامات جديد و بي اساسي است كه با عنوان "سند" عليه مخالفان واشنگتن از جمله ايران منتشر شده و اتفاقاً همين اخبار است كه رسانه‌هاي غربي سعي دارند توجه افكار عمومي را به آنها معطوف كنند.

بايد توجه داشت كه منبع همه اسناد ادعايي "خزانه اطلاعاتي واشنگتن" است و اگر اعتبارشان به اندازه‌اي بود كه به آنها قابليت "استناد" مي‌داد، كاخ سفيد خيلي زودتر از اينها با افشاي مدارك مذكور، تبليغات گسترده‌اي را عليه دشمنانش رقم مي‌زد. از اين رو نه عنوان "سند محرمانه" برازنده اتهاماتي است كه آمريكايي‌ها "به قلم خود نوشته‌اند"، و نه مي‌توان نام "افشاگري" روي اقدام سايت ويكي ليكس گذاشت.

 اگر كاخ سفيد واقعاً سندي در اختيار داشت كه ايران از كره شمالي موشكي خريداري كرده است، اولين كاري كه مي‌كرد بردن آن سند روي ميز شوراي امنيت بود تا بتواند اعضاي شورا را درباره آنچه "تحركات مشكوك" ايران مي‌خواند، قانع كند و نتيجه چنين جلسه‌اي همان چيزي مي شد كه ماه ها كاخ سفيد براي آن تلاش كرد، يعني راي تمامي 15 عضو شورا به تحريم ايران و اعلان رسمي انزواي تهران؛ اما راي منفي تركيه و برزيل و راي ممتنع لبنان حكايت از خالي بودن دست واشنگتن داشت. از اين روست كه ظاهراً قرار شده ديپلمات‌هاي آمريكايي به قلم خودشان "داستان سرايي" كنند و ويكي ليكس با آرم محرمانه آنها را منتشر كند، تا بلكه عناوين "سند" و "محرمانه" اين تخيلات را واقعي جلوه دهند و زمينه بهره برداري از آنها در فضاي عمليات رواني فراهم شود.

اقدامات و اساساً ماهيت سايت ويكي ليكس را مي‌توان در قالب يك پروژه نبرد نرم تحليل كرد. اين سايت كار خود را با "يك سوزن به آمريكا" شروع كرد و سپس با "جوالدوز" به جان مخالفان بين المللي واشنگتن افتاد. بايد به اين نكته ظريف توجه داشت كه تمامي آنچه در پايگاه اينترنتي ويكي ليكس منتشر مي‌شود، بدون جوسازي رسانه‌هاي غالب غربي، هيچ جايگاهي نمي‌توانست در ميان افكار عمومي دنيا بيابد و اساساً جز معدود كاربران سنتي‌اش كسي سراغ اين سايت را نمي‌گرفت. هم شهرت و هم محتواي سايت ويكي ليكس با اتاق‌هاي فكر غربي گره خورده است. به راستي چرا اسناد ادعايي ويكي ليكس در نيويورك تايمز، لوموند، گاردين و اشپيگل به چاپ رسيد؟
سيدياسر جبرائيلي

منبع: کیهان