Gerdab.IR | گرداب

کلاهبرداری ۱۹۵ هزار دلاری از نرم‌افزار‌های تحویل کالا

کلاهبرداری ۱۹۵ هزار دلاری از نرم‌افزار‌های تحویل کالا
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰

وزارت دادگستری آمریکا از دستگیری بیش از دوازده نفر که متهم به کلاهبرداری از طریق اپلیکیشن‌های حمل و نقل و تحویل کالا بودند خبر داد.

به گزارش گرداب - دادستانی این کشور می‌گوید که کلاهبرداران با استفاده از اطلاعات شخصی جعلی و به سرقت رفته، حساب‌های جعلی ایجاد کرده و آن حساب‌ها را به رانندگان فاقد صلاحیت فروخته‌اند. سپس نرم‌افزاری برای شناسایی نشدن توسط اپلیکیشن‌های تحویل کالا ساخته‌اند و پاداش‌های تحویل را برای خود جمع‌آوری کرده‌اند.

این کیفرخواست در روز جمعه ۱۷ سپتامبر علنی شد و به نظر می‌رسد که به کلاهبرداری‌های زنجیره‌ای که اولین بار در ماه مه به آن‌ها اشاره شد مربوط باشد. دادگاه ۱۴ نفر را که همگی تبعه برزیل هستند و اکثر آن‌ها در ماساچوست زندگی می‌کنند، به سرقت هویت علیه ۵ شرکت ناشناس متهم کرد. دادستانی در کل ۱۹ نفر را متهم شناخت که ۱۶ نفر آن‌ها دستگیر شده‌اند. متهمان به دلیل کلاهبرداری در مجموع به ۲۰ سال زندان و برای سرقت هویت حداقل به ۲ سال حبس محکوم می‌شوند.

طبق اسناد ارائه شده در دادگاه، در طی این کلاهبرداری از ربات‌ها، اسپوفینگ جی‌پی‌اس، شماره‌های تأمین اجتماعی که از دارک وب خریداری شده و کپی گواهینامه‌های کاربران اپلیکیشن استفاده شده است. با این که نام اپلیکیشن‌های مورد نظر مشخص نیست، اما جزئیات شکایات با مشکلاتی که در Instacart و Amazon Flex شناسایی شده بود مطابقت دارد.

این گروه از کلاهبرداران که از ژانویه ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۱ فعالیت می‌کردند به دروغ از مشتریان می‌خواستند تا قبل از تحویل مشروبات الکلی، گواهینامه‌ی رانندگی خود را اسکن کنند. طبق گفته‌ی دادستان، متهمان عکس‌های گواهینامه را تغییر داده، آن‌ها را با اطلاعات شخصی دیگری ترکیب کرده و حساب‌هایی باز می‌کردند تا به رانندگان بفروشند یا اجاره دهند. حساب‌های جعلی به این گروه کمک کرد تا پاداش‌های مربوط به تحویل کالا را که به هزار دلار نیز می‌رسید دریافت کنند. در یک مورد یک شرکت تحویل کالا پس از استخدام ۴۸۷ نفر با حساب جعلی، ۱۹۵ هزار دلار پرداخت کرده است.

کمی بعد با استفاده از نرم‌افزار‌هایی توانستند تا سفارشات را به طور خودکار از طریق ربات‌ها و در مکان‌های جعلی تحویل بگیرند تا مدت زمان سفر آن‌ها طولانی‌تر به نظر برسد. طبق اظهارنامه، این گروه حساب‌های جعلی خود را برای اتباع برزیلی که در ماساچوست کار می‌کردند تبلیغ کرده است. مشخص نیست که چه افرادی حساب‌ها را خریداری کرده‌اند، اما بسیاری از آن‌ها مهاجران غیرقانونی هستند که الزامات و شرایط لازم برای باز کردن حساب را نداشته‌اند.

منبع:
The Verge