Gerdab.IR | گرداب

واکنش شیائومی به مشکلات امنیتی در برخی از گوشی‌های این شرکت

واکنش شیائومی به مشکلات امنیتی در برخی از گوشی‌های این شرکت
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۰

مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی با انتشار گزارش مفصلی، امنیت گوشی‌های سه برند چینی شیائومی، هواوی و وان پلاس را زیر سوال برد. اکنون شیائومی در پاسخ به این اتهام می‌گوید دستگاه‌های این شرکت کاربران را سانسور نمی‌کنند و به حقوق قانونی کاربران احترام می‌گذارد.

به گزرش گرداب - مرکز ملی امنیت سایبری لیتوانی با بررسی گوشی شیائومی می ۱۰ T ۵G ادعا می‌کند که قابلیت سانسور در نرم افزار این موبایل برای منطقه اتحادیه اروپا غیر فعال است، ولی این شرکت هر زمان بخواهد می‌تواند از راه دور این قابلیت را روی دستگاه‌های خود فعال کند. به همین دلیل به کاربران توصیه می‌کند گوشی‌های چینی را دور بیاندازند.

سخنگوی شیائومی با انتشار بیانیه‌ای در پاسخ به اتهام مطرح شده توسط وزارت دفاع لیتوانی می‌گوید دستگاه‌های این شرکت ارتباطات کاربران را سانسور نمی‌کند. در این بیانیه آمده است که شیائومی هیچ گاه فعالیت‌های شخصی کاربران گوشی‌های هوشمند خود از جمله جستجو، تماس، وب‌گردی یا استفاده از نرم افزار‌های ارتباطی شخص ثالث را محدود یا مسدود نکرده است. همچنین در بخشی از این بیانیه آمده است که «شیائومی به حقوق قانونی همه کاربران احترام می‌گذارد و از آن محافظت می‌کند.»

این بیانیه در حالی منتشر شده است که در گزارش مرکز ملی سایبری لیتوانی آمده است گوشی‌های شیائومی داده‌های رمزگذاری شده را به سروری در سنگاپور ارسال می‌کنند که چنین رویکردی برخلاف مقررات دیتای اروپا است.

اما سخنگوی شیائومی می‌گوید این شرکت قوانین عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا را رعایت می‌کند. «مارگریس ابوکویچیوس» معاون وزیر دفاع لیتوانی در گزارش خود به رویترز اعلام کرد این وزارتخانه گزارش خود را با مقامات امنیت سایبری سایر کشور‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز به اشتراک گذاشته است.

براساس اطلاعات منتشر شده در گزارش وزارت دفاع لیتوانی، فهرست عبارت‌هایی که در حال حاضر توسط گوشی‌های شیائومی در برنامه مرورگر پیش فرض سانسور می‌شوند به ۴۹۹ عبارت به زبان چینی رسیده و هر روز بر تعداد آن اضافه می‌شود. این مرکز می‌گوید چنین موضوعی نه تنها برای لیتوانی، بلکه برای همه کشور‌هایی که از تجهیزات شیائومی استفاده می‌کنند، مهم است.