Gerdab.IR | گرداب

تأثیرات منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی

تأثیرات منفی استفاده از شبکه‌های اجتماعی
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۰

در یک بررسی سیستماتیک در رابطه با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، محققان متوجه شدند که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند ۴۶ جنبه منفی داشته باشد؛ از مشکلات مربوط به سلامت جسمی و روانی کاربر گرفته تا اثرگذاری منفی بر عملکرد شغلی و تحصیلی، مسائل امنیتی و خصوصی.

به گزارش گرداب - بیش از سه میلیارد و ششصد میلیون نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. آگاهی‌رسانی درباره خطرات احتمالی می‌تواند کاربران را تشویق کند تا میزان و نحوه استفاده خود از رسانه‌های اجتماعی را بهتر مدیریت کنند، مهندسان نرم‌افزار، مربیان و سیاست‌مداران نیز می‌توانند راه‌هایی برای به حداقل رساندن آثار منفی پیدا کنند.

دکتر ایلا عرفانی، معاون رئیس دانشکده اطلاعات، سیستم‌ها و مدل‌سازی UTS می‌گوید که آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی بیش‌تر از منظر روانی مورد مطالعه قرار گرفته است. این مطالعه و بررسی توسط دکتر عرفانی و لیلا برون از دانشگاه فناوری سیدنی و دانشیار بابک عابدین از دانشگاه مک کواری انجام شده است.


دکتر لیلا برون می‌گوید که در بسیاری از تحقیقات، به مزایا و پتانسیل‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌شود اما گروه تحقیقاتی آن‌ها تصمیم گرفته است تا درباره تأثیرات منفی ناشی از استفاده از رسانه‌های اجتماعی، اطلاعاتی جمع‌آوری کند. آن‌ها بیش از پنجاه مقاله تحقیقاتی منتشر شده بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ را مرور کرده‌اند. در این مقالات، بیش‌ترین تأثیرات منفی ناشی از استفاده از رسانه‌های اجتماعی مربوط به آسیب‌های روانی شامل حسادت، تنهایی، اضطراب و کاهش عزت نفس و خطرات دیگری مانند قرار گرفتن در معرض نرم‌افزار‌های مخرب و حملات فیشینگ بوده است.

محققان، اثرات منفی را در 6 دسته طبقه‌بندی کردند:
اثرات ناشی از تعاملات اجتماعی: شامل آسیب‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، حسادت و دیگر جوانب منفی مانند اتلاف وقت، انرژی و پول است.

محتوای آزاردهنده: شامل طیف گسترده‌ای از محتوا‌هایی است که باعث ناراحتی، آزار یا تحریک کاربر می‌شود مانند محتوای مزاحم، خشونت‌آمیز یا محتوای جنسی و ناپسند.

تهدیدات مربوط به حریم خصوصی: شامل هرگونه تهدید علیه حریم خصوصی کاربر مانند ذخیره اطلاعات، تغییر مکان یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با اشخاص ثالث می‌شود.
تهدیدات امنیتی: مربوط به تهدیدات ناشی از کلاهبرداری یا فریب مانند فیشینگ یا مهندسی اجتماعی است.

مزاحمت سایبری: شامل هر گونه سوءاستفاده یا آزار رساندن به افراد مانند ارسال پیام‌های توهین‌آمیز، دروغ گفتن، تحت نظر داشتن یا پخش شایعات می‌شود.

عملکرد نامناسب: به تأثیر منفی بر عملکرد شغلی و تحصیلی اشاره دارد.

خانم برون در حال بررسی عواملی است که باعث اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی می‌شود و به دنبال راهکارهایی است که افراد برای تنظیم رفتار خود استفاده می‌کنند. احتمالا گام بعدی در این تحقیقات، بررسی و آزمایش برنامه‌های کاربردی و راه حل‌های دیگری خواهد بود که به کم کردن آثار منفی کمک کند.

منبع:
TechXplore