Gerdab.IR | گرداب

افتتاح اولین آزمایشگاه تأیید استاندارد مصرف انرژی ماینر‌ها

افتتاح اولین آزمایشگاه تأیید استاندارد مصرف انرژی ماینر‌ها
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۰

نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارز‌ها (ماینرها) در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف افتتاح شد.

به گزارش گرداب، به نقل از جهاد دانشگاهی، نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارز‌ها (ماینرها) به‌عنوان نخستین و تنها مرجع آزمون معیار مصرف انرژی در ماینر‌ها (تجهیزات استخراج رمز ارزها)، در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف افتتاح شد.

در این مراسم، پرویز محمد نژاد رییس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، حسن نژاد معاون مدیرکل طرح و برنامه وزارت صمت، خدادادی مجری طرح رمز ارز‌ها از وزارت نیرو، ابراهیم نژاد از وزارت نیرو، عفت نژاد معاون مدیرکل نظارت و انتقال برق کشور وزارت نیرو، علیرضا آخوندی رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، سید محمد طباطبایی قمی رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، حمیدرضا عابدی مدیر آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل جهاددانشگاهی صنعتی شریف حضور داشتند.

افتتاح اولین آزمایشگاه تأیید استاندارد مصرف انرژی ماینر‌ها

آزمایشگاهی برای تایید استاندارد مصرف انرژی ماینر‌ها

علیرضا آخوندی رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف در خصوص ضرورت راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه تجهیزات استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارز‌ها (ماینرها) گفت: این آزمایشگاه از ورود تجهیزات مستهلک و اسقاطی کشور‌های دیگر به داخل جلوگیری می‌کند.

یکی از مشکلات در این زمینه، میزان مصرف برق و انرژی تجهیزاتی است که از کشور‌های دیگر مانند چین وارد کشور می‌شوند. این دستگاه‌ها معمولا بعد از اتمام دوره بهره‌وری، از طریق مبادی قانونی و غیرقانونی وارد کشور شده و به کار گرفته می‌شوند، بدون این که هیچ نظارت و آزمایش کیفیت روی آن‌ها صورت گرفته باشد که پیامد آن مشکلات عدیده‌ای است که اتفاق افتاده است.

آخوندی افزود: قطعا میزان مصرف انرژی در این دستگاه‌ها (مستهلک و اسقاطی) مشکلاتی را ایجاد می‌کند. شاید بتوان گفت قطعی برق در تابستان کاملا به این موضوع مربوط نبوده است، اما براساس گزارش‌ها، استفاده از این دستگاه‌ها قطعا تثیر منفی در نمودار مصرف شبکه برق کشور داشته است.

راه‌اندازی و افتتاح این آزمایشگاه، از ورود و استفاده از تجهیزات مستعمل و مستهلک به کشور جلوگیری و این فرایند را استانداردسازی می‌کند. تجهیزاتی که وارد کشور می‌شوند و تجهیزاتی که از قبل به کشور وارد شده و در حال استفاده هستند، اگر به‌درستی ساماندهی شوند، قطعا روی شبکه تامین و توزیع برق کشور تاثیر خود را نشان خواهند داد.

رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف خاطرنشان کرد: از مجموعه وزارت صمت و وزارت نیرو و مجلس تقاضا و طرح درخواست داشته‌ایم که به این موضوع به‌صورت یک فرایند قانونی نگاه کنند و یکی از الزامات ورود ماینر‌ها به کشور، داشتن استاندارد‌های لازم باشد که این استاندارد‌ها توسط مراجع آزمایشگاهی مانند نخستین آزمایشگاه استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارز‌ها (ماینرها) سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این موضوع باید به شکل یک الزام و فرایند قانونی در کشور صورت پذیرد تا اگر سیاست بر آن است که ماینر‌ها در کشور مورد استفاده قرار بگیرند، از شرایط مناسب و استاندارد بالایی برخوردار باشند.

آخوندی تصریح کرد: در خصوص راستی آزمایی به‌کارگیری و واردات تجهیزات مناسب و نو با دو موضوع مهم روبرو هستیم؛ یکی بحث دستگاه‌های مستعملی است که شکل مرتبی به آن‌ها داده شده و به‌عنوان دستگاه‌های نو وارد کشور می‌شوند و دیگری، پروانه بهره‌برداری که در داخل برای تولید این تجهیزات صادر می‌شود. بعضا پیش می‌آید که دستگاه‌های مستعمل ظاهرسازی شود و برچسبی از شرکت سازنده داخلی روی آن نصب شده و به‌عنوان دستگاه نو استفاده شود.

در این خصوص ضروری است که ساز و کار بازدارندگی این موضوع پیش‌بینی شود به‌طور مثال ما امکان بازرسی قطعات درونی این ماینر‌ها را از لحاظ نو و یا مستعمل بودن آن‌ها را داریم و این مهم با الزام قانونی دولت و مراجع ذی‌ربط امکان‌پذیر است. لازم به ذکر است که ما در این آزمایشگاه گزارش تست بر اساس استاندارد مورد نظر را به مراجع ذی‌ربط متقاضی می‌دهیم و تصمیم‌گیری برای تایید/ رد/ پذیرش موقت، به عهده آن‌ها و مراجع دیگر است.


رییس سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف افزود: نمایان شدن هر حرکتی در اقتصاد و صنعت کشور، قطعا نیازمند کمک و حمایت همه مسوولان و دولتمردان از جمله دولت، مجلس شورای اسلامی و سازمان‌های مرتبط است. برای تجهیز همین آزمایشگاه، از منابع داخلی جهاددانشگاهی استفاده شده است و قطعا برای توسعه آن نیاز به توجه است.

مجموعه‌ای مانند جهاددانشگاهی براساس مسوولیت‌هایی که خودش درک کرده و بر اساس فلسفه خود سعی بر رفع این مشکل در کشور را داشته است حال وظیفه دیگر مراجع مرتبط است که به کمک این نهاد انقلابی و فناور آمده و به رشد و توسعه این‌گونه فعالیت‌ها کمک کنند؛ بنابراین نیاز است که حتماً ظرفیت‌های قانونی برای حمایت از این نوع اقدامات از نهاد‌های پژوهشی و فناور مانند جهاددانشگاهی در قوانین، مجلس و دولت دیده شود.

آخوندی تاکید کرد: هر کشوری که پیشرفت کرده است، براساس اعتقاد خود به تحقیق، توسعه و فناوری به این پیشرفت دست‌یافته است؛ یعنی ارزش آن را به‌درستی درک کرده است و براساس سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها برگشت مناسبی از سرمایه داشته و توسعه پیدا کرده است. ما نیز به‌عنوان یک‌نهاد علمی و تحقیقاتی و فناور، این توقع و انتظار را داریم که دولت نگاه ویژه‌ای به مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی که ارزش افزوده مناسبی برای اقتصاد و صنعت کشور دارند، داشته باشد.

افتتاح اولین آزمایشگاه تأیید استاندارد مصرف انرژی ماینر‌ها

امکان بررسی میزان مصرف انرژی و سایر پارامتر‌های ماینر‌ها

سید محمد طباطبایی قمی رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با اشاره به اهمیت وجود آزمایشگاه‌های مرجع در کشور گفت: یکی از مأموریت‌های مجموعه جهاددانشگاهی، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مرجع در مواقع بحرانی و شرایطی است که کشور به آن نیاز دارد. موارد متعددی در این زمینه داشتیم که به‌عنوان نمونه می‌توان به بحث آبیاری تحت‌فشار، دستگاه‌های تستر گیربکس، پلیمر‌ها اشاره کرد.

آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند نیز یکی از این موارد است که برای تست دستگاه‌های الکترونیکی مانند لپ‌تاپ‌ها، پرینترها، کامپیوتر‌ها و سیستم‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، دستگاه‌ها از ۳ جهت میزان مصرف انرژی، ایمنی و امنیت و مسایل کیفی مانند نویز و سایر موارد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف افزود: اخیرا با توجه به مشکلات رمز ارز‌ها و مسایلی که در این زمینه وجود داشت، از جمله ورود دستگاه‌های بی‌کیفیت به کشور، (براساس رسالت جهاددانشگاهی) احساس وظیفه کردیم تا به این حوزه ورود پیدا کرده و آزمایشگاهی را راه‌اندازی کنیم تا کیفیت دستگاه‌های استخراج رمز ارز‌ها را مورد سنجش دقیق قرار دهیم.

امروزه هزاران دستگاه استخراج رمز ارز به کشور وارد شده و تعداد زیادی نیز به‌صورت قانونی و غیرقانونی به کشور وارد شده‌اند که اکثر این دستگاه‌ها، بی‌کیفیت هستند و مشکلات زیادی برای شبکه برق کشور ایجاد کرده‌اند.

طباطبایی قمی تاکید کرد: طبق برآورد وزارت نیرو، مصرف روزانه این دستگاه‌ها بالغ‌بر ۲ هزار مگاوات است که عدد بسیار بالایی بوده و تقریباً نزدیک به مصرف یک نیروگاه کشور است؛ بنابراین نظارت بر کیفیت ماینر‌ها بسیار مهم است. در این آزمایشگاه می‌توانیم با ارزیابی و نظارت دقیق و گریدبندی کردن دستگاه‌ها تا حدود ۵۰ درصد مصرف برق و انرژی را کاهش دهیم که عدد بسیار بزرگی معادل یک هزار مگاوات تقریباً معادل نیروگاهی مثل نیروگاه اتمی بوشهر است.

نخستین آزمایشگاه استخراج فراورده‌های پردازشی رمزگذاری شده رمز ارز‌ها (ماینرها) با همکاری وزارت صمت، وزارت نیرو و سازمان ملی استاندارد، در آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز خدمات تخصصی پدافند غیرعامل سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف و هم‌زمان با ایام میلاد رسول اکرم (ص) افتتاح شد و امیدواریم بتوانیم این کار را گسترش داده و نظارت‌های بهتری در این حوزه داشته باشیم.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف افزود: آمادگی پذیرش دستگاه‌های متقاضیان را داریم. صاحبان این دستگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به این آزمایشگاه، وضعیت دستگاه خود را از لحاظ مصرف انرژی و سایر پارامتر‌ها مانند سروصدا، میزان دما، بحث‌های فرکانسی، مورد ارزیابی قرار دهند.

این کار هم به نفع مصرف‌کننده و صاحب دستگاه است که باعث کاهش مصرف میزان انرژی می‌شود و هم به نفع مردم و شبکه برق کشور است. خاموشی‌هایی که اتفاق افتاد، هم به صنعت کشور و هم به مصرف‌کنندگان آسیب وارد کرد.

طباطبایی قمی گفت: اتفاقی که در کشور افتاده است، دادن سوبسید در حوزه برق است که چندین برابر ارزان‌تر از کشور‌های دیگر است و از این جهت، ایران بهترین مکان برای استخراج رمز ارز‌ها است که باعث می‌شود دستگاه‌های بی‌کیفیت به کشور سرازیر شوند. دستگاه‌های بی‌کیفیت مصرف انرژی زیادی دارند و به اقتصاد کشور آسیب می‌زنند. نوع مصرف این دستگاه‌ها به‌صورت خطی است و مانند برق خانگی نیست که نوسان داشته باشد؛ از این جهت خسارت زیادی به شبکه برق کشور وارد می‌کند.

رییس پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف تاکید کرد: راه‌اندازی این آزمایشگاه یک اقدام ملی بود و جهاددانشگاهی به دلیل بی‌طرف بودن، متخصص بودن و گستردگی این سازمان در سطح کشور می‌تواند نقش موثری ایفا کند. سازمان ملی استاندارد، این استاندارد را به گمرکات و وزارتخانه‌ها ابلاغ کرده است؛ اما تا پیش از این آزمایشگاهی برای تست ماینر‌ها در کشور وجود نداشت و خوشبختانه از امروز، امکان ارزیابی کیفیت ماینر‌ها در کشور فراهم‌شده است.

امیدواریم این اتفاق خوب ادامه پیدا کرده و به سروسامان دادن به موضوع دستگاه‌های استخراج رمز ارز در کشور کمک کند. از همه مسئولانی که در این مسیر ما را یاری کردند و امروز در مراسم افتتاح آزمایشگاه حضور داشتند، تشکر می‌کنم.

گفتنی است، آزمایشگاه سامانه‌های الکترونیکی و هوشمند مرکز پدافند غیرعامل سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف با دریافت گواهی‌نامه تأیید صلاحیت آزمون معیار مصرف انرژی در ماینر‌ها (تجهیزات استخراج رمز ارزها) از سازمان ملی استاندارد ایران (مرکز ملی تائید صلاحیت ایران)، به‌عنوان اولین آزمایشگاه و تنها مرجع آزمون در کشور است که در این زمینه فعالیت می‌کند.

این نخستین گواهینامه‌ای است که در زمینه تأیید استاندارد معیار مصرف انرژی تجهیزات استخراج رمز ارز‌ها (ماینر) از سوی سازمان ملی استاندارد ایران صادر می‌شود و پیش از این، چنین گواهینامه‌ای صادر نشده و آزمایشگاهی برای تأیید استاندارد مصرف انرژی ماینر‌ها در کشور وجود نداشت.