Gerdab.IR | گرداب

کمبود نیروی انسانی در صنعت هوش مصنوعی

کمبود نیروی انسانی در صنعت هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰

صنعت هوش مصنوعی در حال پیشرفت است اما با کمبود افراد با استعداد، نبود تنوع در این زمینه و نگرانی‌هایی درباره مدیریت داده با الگوریتم‌های پیچیده‌تر روبرو است.

به گزارش گرداب - سرمایه‌گذاران بزرگ در زمینه هوش مصنوعی مانند ناتان بنایچ و ایان هوگارث، چهارمین گزارش سالانه خود را با عنوان State of AI منتشر کردند. در این گزارش، به تحولاتی که در زمینه هوش مصنوعی در یک سال گذشته ایجاد شده بود، پرداخته‌اند.

در این گزارش، به پیشرفت هوش مصنوعی در زمینه پزشکی، آکادمیک و یادگیری ماشینی که برای تأسیس شرکت‌های هوشمند اهمیت دارد، اشاره شده است.

برخی از پیشرفت‌های قابل توجه در صنعت هوش مصنوعی در یک سال گذشته شامل موارد زیر می‌شود:

• هوش مصنوعی، بخش بزرگی از زندگی روزمره را تشکیل می‌دهد؛ از کاربرد آن در زیرساخت‌های مهم مانند شبکه‌های برق ملی گرفته تا مدیریت خودکار و بهینه انبار سوپرمارکت، کشف دارو و مراقبت‌های بهداشتی.

Transformers • یک یادگیری عمیق مبتنی بر شبکه عصبی است و در یادگیری ماشینی به خصوص در پردازش طبیعی زبان و بینایی رایانه‌ای کاربرد دارد.

• دیگر پیشرفت‌های ذکر شده عبارتند از: افزایش خود نظارتی در بینایی رایانه‌ای که نیاز به آموزش کم‌تری دارد، پردازش طبیعی زبان بدون متن و بر اساس مدل‌سازی زبان گفتاری.

• در سال ۲۰۲۱، به استارتاپ‌های هوش مصنوعی بودجه بی‌سابقه‌ای تعلق گرفت و عرضه اولیه سهام برای زیرساخت‌های داده و شرکت‌های امنیت سایبری بیش‌تر بود که کمک زیادی به این شرکت‌ها کرد.

بنایچ و هوگارث در گزارش خود آورده‌اند که در طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸، علوم کامپیوتر و مهندسی سریع‌ترین رشد را در مقاطع کارشناسی داشته‌اند و به ترتیب شاهد ۳۴% و ۲۵% رشد بوده‌اند. در حالی که میزان رشد سایر رشته‌ها، به طور میانگین، چهار و نیم درصد بوده است. در سطح جهانی، برزیل و هند در جایگاه اول از نظر رشد اشتغال در زمینه هوش مصنوعی هستند و امروزه، سه برابر بیش‌تر از سال ۲۰۱۷، افراد با استعداد در این زمینه را استخدام کرده‌اند که این میزان رشد استخدامی از کانادا و آمریکا نیز بیش‌تر است.

طبق گزارش، میزان تنوع جنسیتی و نژادی در شرکت‌های آمریکایی، در بخش فنی و غیرفنی متفاوت است. در بخش فنی، تنوع جنسیتی کم است اما در بخش تجاری و بازرگانی، تعادل نسبی وجود دارد. تعداد کارکنان آمریکایی آفریقایی تبار و اسپانیایی‌ها در بخش هوش مصنوعی و به ویژه در بخش فنی کم است. اما به جای آن، تعداد کارکنان آسیایی در بخش فنی بیش‌تر است.

نکته جالب اینجاست که در سطح جهانی، تقریبا سی درصد از نویسندگان مقالات عملی و تحقیقی در هند، زنان هستند. این تعداد در آمریکا و انگلیس فقط پانزده درصد و در چین حدود چهار درصد است.

به نظر بنایچ و هوگارث، داشتن داده‌های با کیفیت در شرایط واقعی و مهم مانند تشخیص یا پیش‌بینی تهدیدات، بسیار مهم است. برای مثال، آن‌ها به آبشار داده که محققان گوگل آن را ترکیب رویداد‌های منفی با نتایج منفی، حاصل از مشکلات مربوط به داده تعریف می‌کنند، اشاره کرده‌اند. به نظر این محققان، شیوه‌های فعلی مانند عدم تشخیص داده‌ها توسط هوش مصنوعی، نبود آموزش کافی، دشواری دسترسی به داده‌های خاص که مربوط به مطالعه منطقه‌ای یا جمعیتی می‌شود، کیفیت داده را پایین می‌آورد و منجر به ایجاد آبشار داده می‌شود. بنابراین، باید به دنبال بهتر کردن آموزش داده، پیدا کردن راه حل‌هایی برای تشخیص زودهنگام آبشار داده و دسترسی بهتر به داده‌ها بود.

پیش‌بینی آن‌ها این است که در سال ۲۰۲۲، ممکن است شرکتی تحقیقاتی مخصوص هوش مصنوعی راه‌اندازی شود که در این صورت، کمک بزرگی به ایجاد ابزار‌های توسعه دهنده و پیدا کردن راه حل‌هایی کاربردی در زندگی روزمره خواهد کرد.

منبع:
ZDNet