Gerdab.IR | گرداب

نروژ رسانه ملی اش را از سانسور‌های فیس بوک محافظت می‌کند

نروژ رسانه ملی اش را از سانسور‌های فیس بوک محافظت می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰

وزیر فرهنگ جدید نروژ تصمیم دارد رسانه ملی این کشور را از سانسور شرکت‌های بزرگ فناوری در امان نگه دارد.

به گزارش گرداب، این درحالی است که چندی قبل پست‌های چند رسانه نروژی از جمله رادیو و تلویزیون ملی این کشور (NRK) در فیس بوک تعلیق شدند و همین امر انتقاداتی را درباره دخالت شرکت‌ها در آزادی رسانه‌ها در پی داشت.

درهمین راستا ترتبرگوستوئن (Anette Trettebergstuen) در یک مصاحبه گفت: شرکت‌های فناوری بزرگ نمی‌توانند به عنوان دروازه بان، رسانه‌های ملی را سانسور کنند. این رفتار دخالتی غیرمنطقی در موقعیت آزاد رسانه و نقش آن در جامعه است.

او تصمیم دارد برای برطرف کردن این چالش فیس بوک و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری را وادار کند یک فهرست انتظار از رسانه‌ها بسازند که توسط ادیتور‌ها کنترل می‌شوند و از مجموعه‌ای از قوانین برای حفاظت از یکپارچگی پیروی می‌کنند و رسانه‌هایی که در این فهرست وجود دارند نباید در معرض سانسور قرار بگیرند.

وزیر فرهنگ نروژ درباره این اقدام گفت: تنها مورد شفاف در این باره آن است که فیس بوک نمی‌تواند تصمیم بگیرد چه رسانه‌ای توسط ادیتور کنترل شده است.

او تصمیم دارد اقدامی بین المللی برای حفاظت از رسانه‌های کنترل شده توسط ادیتور از شرکت‌های بزرگ فناوری انجام دهد.

وی در ادامه افزود: هنگامیکه نروژ ریاست «شورای وزرای نوردیک» را برعهده گیرد به این موضوع اشاره می‌کنم.

از سوی دیگر فیس بوک تاکید کرد این شرکت برای تعیین مرز‌های آزادی بیان و نفرت پراکنی، حریم خصوصی، امنیت و دیگر موارد با تصمیمات سختی روبرو است و در اقدام ترتبرگستوئن استقبال می‌کند.